HBM 250 mm universele gereedschapslijper

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Enkele dagen geleden een HBM 250mm universele gereedschap slijper besteld bij HBM. Deze machine is momenteel in de aanbieding! https://www.hbm-machines.com/producten/tormek/pagina-3/hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine
Een Tormek T7 vond ik toch wat aan de dure kant.
Vandaag binnen gekomen en mijn eerste indruk is zeer positief een zware (18 kg) machine fijn afgewerkt met een praktische lade onder de machine voor het wegbergen van de jigs en slijpmal. Had een wat kleinere machine verwacht :) .
Een traag draaiende machine met een grote slijpsteen van 250mm en 50mm breed (90 o/ per min) en en strop wiel van 200mm bij 30mm breed.
Na installatie ontdekte ik een (haar) scheur over driekwart van de omtrek van de slijpsteen, gelijk een mail naar HBM gestuurd met een aantal foto's. Ik heb er wel vertrouwen in dat het netjes opgelost gaat worden.
Heb er dus nog niet mee geslepen wel wat beitels middels het strop wiel gestropt met behulp van de beitelhouder. Eerste indruk redelijk, leer moet eerst nog wat meer verzadigd worden met polijstpasta en ingelopen worden.
Zodra ik een ander slijpsteen heb kan ik wat meer vertellen hoe de machine slijpt.

IMG_3708.jpg

Op deze foto zie je de scheur/barst goed en loopt over driekwart van de omtrek

IMG_3707.jpg

En volgens mij passen de slijp jigs van de Tormek hier ook op en ben van plan om de Tormek SVH 320 hulpstuk vlakbankmes aan te schaffen, nu slijp ik mijn vlakbankmessen met de hand met een zelfgemaakte houder op waterstenen. Een flinke braam is bijna niet weg te slijpen en ik hoop dat ik dat met deze machine en de Tormek jig dit wel sneller kan doen.

Groetnis, Roeland
 
A

Athanor

Guest
Aha, bijzondere aankoop Roeland! Had ik nog niet eerder bij HBM gezien...... Ga je hiermee een andere dimensie aan het gereedschapslijpen toevoegen?

Fons
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Hoi Roeland, hoe zijn je ervaringen met de slijpmachine?
Werkt de slijpsteen hetzelfde als die van de tormek waarvan je de gradatie kan wisselen?

grtn gerry
 
P

Pel

Guest
Maar goed dat je het nu ziet Roeland, want stel je voor dat er een stuk van de slijpsteen af valt tijdens het slijpen, ga dat maar eens verantwoorden. Ik denk dat ze bij HBM dit probleem wel oplossen, het is immers een grote zaak en willen zeker geen negatieve reviers op het internet. Ik had een verrijdbaar onderstel gekocht bij HBM maar ik bleef met de hoepel van mijn rolstoel steeds achter het ding haken. Een mailtje er naar toe, kon hem zonder probleem ruilen, heb het j.l. zaterdag op de post gedaan.

Groet Pel.
 

COBRA 454

Nieuw lid
4 dec 2011
20
0
Hallo Roeland.
Het zou maar zo kunnen dat je de slijpmachine ontvangen heb die ik RETOUR gedaan heb. In november gekocht bij H B M en ook direct een barst in de steen.Niet eens gebruikt.
De machine was toen in de aanbieding van 196 € voor 149,95 dacht ik. Direct gebeld maar kon alleen via de mail, dus mail met foto's gestuurd.Na enige tijd bericht dat het een bekend probleem is en ze [bijna ] allemaal dit probleem hebben.
Twee opties: terug sturen of houden want er is geen idee of en wanneer de nieuwe stenen komen. [Waarschijnlijk nooit]
WAT schetst mijn VERBAZING, even later een aanbieding op internet:deze slijpmachines werden aangeboden voor een speciale prijs van 149€ met een steen die uit 2 delen bestaat MAAR er is niks MIS mee.
Volgens mij is het duidelijk een flinke barst die er in zit en kan elk moment uit elkaar vallen.
Dus maar bij Baptist de Tormek gekocht. Deze worden daar zelfs goedkoper aan geboden dan de Tormek bij HBM.

Groeten Anton.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je nu een cbn slijpsteen bij kanne koopt, ben je nog steeds goedkoper uit dan een tormek t7. Ben je gelijk van dat watergekledder af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Waar ik benieuwd naar ben is of de as van rvs is. Bij een hele oude tormek kreeg ik de as niet meer uit de steen. Vast gerot
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik heb ook zo'n oude. Een paar klappen met een grote bankhamer en het was opgelost. Even schuren, molycote pasta, nieuwe steen ging er zo op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
chevy66 Zo probeerde Ik het ook. Gevolg een scheur in de steen. Nog wel een paar jaar mee geslepen en toen vervangen voor de t7.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik probeerde de steen niet heel te houden, Ik heb juist de steen aan barrels geslagen, zodat er een nieuwe op kon. Op de originele zandsteen had iemand lijm of verf gemorst,het was helemaal in de steen getrokken. Dat gaf een gladde niet goed slijpende plek, en als de steen goed nat werd, werd het een ei.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Waar ik benieuwd naar ben is of de as van rvs is. Bij een hele oude tormek kreeg ik de as niet meer uit de steen. Vast gerot

Ja, dat was een probleem. Ik heb een aantal keren een bij het bestellen van een nieuwe steen ook een nieuwe as en moeren mee besteld. Ook éénmaal de nylon bussen, waar de as inloopt, besteld. die as sen waren werkelijk aangetast.
Als ik het goed voor heb , zijn de nieuw rvs assen van de t7 gelijk aan die van de stalen as van de voorganger ( T5?). Dan kan men upgraden.
Geen idee of de rvs op lange duur niet gecontamineerd geraakt door al dat roestend slijpsel.

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
Ik heb een Ligtvoet natslijpmachine ± 30 jaar geleden gekocht, is dacht ik daarna Tormek geworden, tenminste alles van de Tormek T7 past op de Ligtvoet machine, daar zat ook een stalen as in, je begrijpt dat ging roesten. ik heb toen een RVS as laten draaien door een vriend van mij. De nylon bussen vervang ik af en toe, maar het busje af en toe draaien zoals het in het stalen huis zit scheelt ook. de bussen zijn te koop bij Baptist.

Groet Pel.
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Hallo Roeland,

Is het nog wat geworden met deze machine?
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken naar een water slijpmachine zo als jij ook.
Deze zijn weer in aanbidding, maar is dit wel een goeie investering??:confused:

https://www.hbm-machines.com/produc...-variabele-universele-gereedschapslijpmachine
https://www.hbm-machines.com/producten/tormek/pagina-2/hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine

Groeten Iwan

Enkele dagen geleden een HBM 250mm universele gereedschap slijper besteld bij HBM. Deze machine is momenteel in de aanbieding! https://www.hbm-machines.com/producten/tormek/pagina-3/hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine
Een Tormek T7 vond ik toch wat aan de dure kant.
Vandaag binnen gekomen en mijn eerste indruk is zeer positief een zware (18 kg) machine fijn afgewerkt met een praktische lade onder de machine voor het wegbergen van de jigs en slijpmal. Had een wat kleinere machine verwacht :) .
Een traag draaiende machine met een grote slijpsteen van 250mm en 50mm breed (90 o/ per min) en en strop wiel van 200mm bij 30mm breed.
Na installatie ontdekte ik een (haar) scheur over driekwart van de omtrek van de slijpsteen, gelijk een mail naar HBM gestuurd met een aantal foto's. Ik heb er wel vertrouwen in dat het netjes opgelost gaat worden.
Heb er dus nog niet mee geslepen wel wat beitels middels het strop wiel gestropt met behulp van de beitelhouder. Eerste indruk redelijk, leer moet eerst nog wat meer verzadigd worden met polijstpasta en ingelopen worden.
Zodra ik een ander slijpsteen heb kan ik wat meer vertellen hoe de machine slijpt.

Bekijk bijlage 38092

Op deze foto zie je de scheur/barst goed en loopt over driekwart van de omtrek

Bekijk bijlage 38093

En volgens mij passen de slijp jigs van de Tormek hier ook op en ben van plan om de Tormek SVH 320 hulpstuk vlakbankmes aan te schaffen, nu slijp ik mijn vlakbankmessen met de hand met een zelfgemaakte houder op waterstenen. Een flinke braam is bijna niet weg te slijpen en ik hoop dat ik dat met deze machine en de Tormek jig dit wel sneller kan doen.

Groetnis, Roeland
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik heb onlangs zoeen slijper gekocht , na het lezen van dit bericht de steen gecontroleerd maar bij mij is die wel in orde
de houder voor de beitel schuift wel niet goed over de as , morgen een busje siliconespray halen en daarmee eens proberen.
ik heb wel het model waar je de draaisnelheid kan regelen (van 90 tot 180 rpm) , op volle snelheid spat het water eruit , op lage snelheid geen probleem
enkel de polijstpasta moet ik nog zien te vinden
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Hoi Roeland,

Bedankt voor je bericht, en ik hen zelf deze vraag gesteld aan HBM, en dit is de antword;
Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

De slijpmachine heeft een slijpsteen die uit 2 delen bestaat. De 2 delen zijn verlijmd. De naad wordt zichtbaar op het moment dat de slijpsteen nat wordt.
Het feit dat de steen uit 2 delen bestaat heeft absoluut geen nadelige gevolgen in het gebruik.

Indien u wilt overgaan tot het plaatsen van uw bestelling, wil ik u graag doorverwijzen naar onze website.

Ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest.

Dus in vermoed dat ze niet steen uit een stuk gebruiken, maar in elkaar geperst of????

Groeten Iwan
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi josiboy,

Sint Pieters Leeuw? In mijn buurt, kom er regelmatig door!
Die polijstpasta kan je vinden in Beernem bij Vanhoutte.... stuurt ook op naar huis. Ik denk ook bij Capelleman in De Pinte.
Groeten,
Luk.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
hallo Luk , bedankt voor de adressen maar ik was dit onderwerp nog eens aant doornemen en kwam de winkel Baptist tegen ( en mij effekes laten gaan , buget voor deze maand is op )-;
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
HBM verkoopt twee modellen, met een vaste snelheid en €30 duurder met een variabele snelheid die jij heb gekocht.
Maar als ik het goed begrijp uit jou bericht, dan kan ik net zo goed die "eenvoudige"uitvoering kopen??
Is die van jou opgestuurd, of heb je die zelf opgehaald? dan kan je meteen steen bekijken ;)

https://www.hbm-machines.com/product...apslijpmachine
https://www.hbm-machines.com/product...apslijpmachine


ik heb onlangs zoeen slijper gekocht , na het lezen van dit bericht de steen gecontroleerd maar bij mij is die wel in orde
de houder voor de beitel schuift wel niet goed over de as , morgen een busje siliconespray halen en daarmee eens proberen.
ik heb wel het model waar je de draaisnelheid kan regelen (van 90 tot 180 rpm) , op volle snelheid spat het water eruit , op lage snelheid geen probleem
enkel de polijstpasta moet ik nog zien te vinden
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik heb de machine laten opsturen ( ik woon tegen Brussel )
wel al een eerste probleem , na enkele beitels te scherpen valt het toerental terug naar zo goed als stilstand , soms pikt hij weer op terug naar volle toeren , soms moet ik de machine uit zetten
en weer opstarten . ik heb een mailtje naar HBM hiervoor gestuurd , ben eens benieuwd
de beitels die ik gescherpt heb zijn wel heeeel scherp
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.