HBM 200 Profi Stofafzuiginstallatie of Record power CGV336-4 Medium Extractor?

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
De prijzen zijn vergelijkbaar. Beide hebben 2 pk, vergelijkbare filtratie, maar
  1. De RecordPower CGV336- 4 zal stiller zijn omdat de motoren binnenin zitten, en u kunt een slang op de uitlaat gebruiken om het geluid van u af te leiden.
  2. De HBM-eenheid beweert 2500 m3 / uur te verplaatsen, maar de RecordPower slechts 400 m3 / uur, hoewel ze dezelfde HP hebben en 100 cm slangen gebruiken. De Record Power maakt gebruik van 2 motoren, met twee uitgangen.
  3. De RecordPower is compacter en lijkt mobieler te zijn.
Ik zal het apparaat gebruiken op een 25cm planner / jointer, tafelzaag, lintzaag, enz., met een directe verbinding. Later zal ik een kanaalsysteem opzetten dat maximaal 6 meter naar een machine loopt

Bedankt voor alle inzichten
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die record power is eigenlijk een opgevoerde huishoudstofzuiger. Levert meer onderdruk, bij een lager debiet. Heeft twee uiniverseelmotoren, dus geluidsniveau straaljager met naverdrander. Voor wat jij wil, zou ik voor de hbm gaan. Je hebt volume nodig, geen hoge onderdruk. En die hbm is een stuk stiller.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb de HBM ook gehad, en was daar zeer tevreden over! Zeker een aanrader om die te nemen.
En voor het geluid hoef je niet bang te zijn, de machine waar deze op is aangesloten (zaagtafel, vandiktebank etc) maakt ook herrie, dus gehoorbescherming is zeker al wel nodig. Daar doet de afzuiger niets meer bovenop aan volume.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Kijk eens naar deze.
heeft dezelfde hoeveelheid is alleen 100 euro goedkoper. Voor die 100 euro kun je er bijna een fijnstoffilter voor erbij nemen.
edit, die fijstoffilter zit er al bij bij HBM.
Dan is de prijs vrijwel gelijk.

Fred
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Sowieso zou ik zelf voor de HBM gaan, maar met wat leidingwerk, je filterpatroon en eventueel in de toekomst nog een cycloon erbij..... dan zou ik voor de 300 profi gaan in verband met al je verliezen.
Heb er zelf ook één.
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Bedankt iedereen!

Het lijkt erop dat de HBM, of soortgelijke wint! Het was merkwaardig dat de helpdesk van RecordPower niet zou uitleggen waarom het lagere luchtvolume nog steeds OK zou zijn. Ze konden alleen maar zeggen dat hun product voldoende zou zijn ;-)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Je ziet wel steeds meer systemen die met HPLV toch prima een buizenstelsel kunnen afzuigen.
Als je gaat zoeken kom je daar met de Camvac (is de record power) wel voorbeelden van tegen.
Daarmee vervagen de verschillen tussen de HVLP (High Volume Low Pressure) en de tegenovergestelde variant wel.
Ook Oneida heeft inmiddels een HPLV systeem (Supercell)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Je ziet wel steeds meer systemen die met HPLV toch prima een buizenstelsel kunnen afzuigen.
Als je gaat zoeken kom je daar met de Camvac (is de record power) wel voorbeelden van tegen.
Daarmee vervagen de verschillen tussen de HVLP (High Volume Low Pressure) en de tegenovergestelde variant wel.
Ook Oneida heeft inmiddels een HPLV systeem (Supercell)
Even een oud draadje nieuw leven inblazen...

De HBM volume afzuigers zitten op 87 tot 89 dB
De Camvac na aansluiten luchtafvoerslangen 75 dB of met kast nog minder.

Ik ben ook nogal in verwarring over volume en onderdruk en de resultaten zoals je veelvuldig op YouTube vind. Het werkvolume van de Camvac systemen ligt op ongeveer 25% van de hoogvolume systemen, over de onderdruk kan ik onvoldoende vinden.





Omdat ik me aan het oriënteren ben voor een compleet kanalen systeem en eventueel mijn afzuiger wil inbouwen laat ik me graag informeren/overtuigen.

Als ik 2 Camvac's zou kopen heb ik geen uitgebreid kanalen netwerk nodig en ben ik erg flexibel, daarnaast snap ik niet hoe die Canadese collega zijn hele netwerk met maar 1 Camvac en cycloon toch voldoende afzuiging voor elkaar krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marcovisser

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Even een oud draadje nieuw leven inblazen...

De HBM volume afzuigers zitten op 87 tot 89 dB
De Camvac na aansluiten luchtafvoerslangen 75 dB of met kast nog minder.

Ik ben ook nogal in verwarring over volume en onderdruk en de resultaten zoals je veelvuldig op YouTube vind. Het werkvolume van de Camvac systemen ligt op ongeveer 25% van de hoogvolume systemen, over de onderdruk kan ik onvoldoende vinden.





Omdat ik me aan het oriënteren ben voor een compleet kanalen systeem en eventueel mijn afzuiger wil inbouwen laat ik me graag informeren/overtuigen.

Als ik 2 Camvac's zou kopen heb ik geen uitgebreid kanalen netwerk nodig en ben ik erg flexibel, daarnaast snap ik niet hoe die Canadese collega zijn hele netwerk met maar 1 Camvac en cycloon toch voldoende afzuiging voor elkaar krijgt.
Kwa specificaties heb ik geen kaas gegeten 🤣
Maar ik weet dat me camvac sterk genoeg is om alles omver te trekken als het kanaal te smal is.(2 motoren op de incra frees fence is teveel😅)

Maar je mag eventueel mijne wel lenen om mee te spelen/testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Kwa specificaties heb ik geen kaas gegeten 🤣
Maar ik weet dat me camvac sterk genoeg is om alles omver te trekken als het kanaal te smal is.(2 motoren op de incra frees fence is teveel😅)

Maar je mag eventueel mijne wel lenen om mee te spelen/testen.
Super aardig, ik hou het even in beraad maar lijkt me een buitenkans. 's morgens ophalen, half uurtje testen en terugbrengen, dan heb ik een mooi vergelijk.

Dat middelste filmpje klopt waarschijnlijk wetenschappelijk totaal niet maar wel verrassend!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Super aardig, ik hou het even in beraad maar lijkt me een buitenkans. 's morgens ophalen, half uurtje testen en terugbrengen, dan heb ik een mooi vergelijk.

Dat middelste filmpje klopt waarschijnlijk wetenschappelijk totaal niet maar wel verrassend!!
Al hou je hem een dagje of 2 dat overleef ik ook wel :)
Heb helaas niet elke dag tijd om er mee te werken.
 

Biglines

Nieuw lid
2 jul 2020
1
0
deze geeft iets beter het verschil, na een seperator of wat extra flexibele slang is het volume dermate laag dat de camvac ineens meer volume trekt. En bij kleinere aansluiting zoals lintzaag, zaagtafel of afkortzaag is het verschil nog groter.

Ben nu serieus aan het overwegen mn oude stofafzuiging te vervangen door zo'n camvac
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Toffe vergelijking. Een 4pk afzuiger vergelijken met een 2 pk afzuiger. Waar je een grote afzuiger voor koopt, is meestal een vlak vandikte bank. die groene is na twee planken vol. Die groene is wel goed geschikt om machines af te zuigen die meerdere dunne aansluitingen hebben, zoals hobby zaagtafels, hobby freestafels en afkortzagen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Aan de andere kant: voor hobbygebruik voldoet het wel. Als ik naar mezelf kijk, vooral veel kleine projectjes. Die ene keer dat ik dan een groter project heb.. Nu heb ik geen VVD-bank, dus misschien onderschat ik de hoeveelheid die er af komt..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik denk dat je dan ook prima met een bouwzuiger en eventueel een cycloon uit de voeten kan. Je kan zo'n groene afzuiger niet eens in een keer opstarten op een nederlandse 220 groep. En je hebt dan een andere groep nodig voor je machine en verlichting.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Misschien goed om even aan te geven dat die Camvac machines in meerdere versies verkrijgbaar zijn:
1, 2 of 3 motoren ieder 1000 watt en per motor inschakelbaar.
Ook de opvangtonnen zijn er in 36 liter oplopend tot 200 liter.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Ik denk dat je dan ook prima met een bouwzuiger en eventueel een cycloon uit de voeten kan. Je kan zo'n groene afzuiger niet eens in een keer opstarten op een nederlandse 220 groep. En je hebt dan een andere groep nodig voor je machine en verlichting.
Ik vermoed dat als je voor de 3000watt variant gaat je het ook echt nodig zal hebben.(of in ieder geval denkt nodig te hebben)
Heb zelf de 2000 watt en die voldoet prima voor mij.( cycloon er tussen en verwissel gewoon de slang voor de machine die ik nodig heb)
Dat gezegd ik heb wel alles op een eigen groep(zaagtafel,afzuiger,vlakbank etc)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat me dan weer stoort aan zo'n website. Die 200 liter uitvoering, gaat nooit 200 liter in. Geef gewoon op wat er echt in gaat. Al die filmpjes zijn verkooppraatjes. Vergelijkingen die niet eens appelen met peren zijn, maar appelen met bloemkolen. En grote industriezuigers met drie motoren zijn niet iets nieuws, die kan je al 50 jaar zeker kopen. En voor de duidelijkheid, ik heb niets negatiefs over de machines zelf gezegd. Zo'n machine kan een prima oplossing voor iemands afzuiging zijn. Lever alleen goede gegevens, zodat men op basis daar van een aankoopbeslissing kan maken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Eens, ben zelf van de week bij Baptist geweest en dacht gelijk wat advies te vragen...was toch een lastige vraag want er kwam geen duidelijke uitleg over de volumestroom en onderdruk verschillen van het Camvac systeem tov een hoog volume systeem.
Heb nu zelf de AF14 van Felder en die voldoet te nauwernood in mijn situatie, maar die is groot en met 82dB niet bepaald stil. Nu verkopen zij ook de Laguna serie afzuigers (ook groot), hoog volume, HEPA filter en de duurste variant is ook stiller 76dB, maar ook 3 keer zo kostbaar:(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.