HBM 200 Afzuiging - reductie afzuig darm

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hey, ik heb een vraag ivm stationaire afzuiging; ik heb een HBM 200 (230V) met micro filter en die werkt perfect met afzuig darmen van 100. Nu heb ik rondom het atelier buizen geïnstalleerd met Y koppelingen en afsluitbare poortjes naar elke stationaire machine. Het probleem is dat verschillende machines een aansluiting hebben van +/- 4cm (lintzaag, afkortzaag, spindelschuurmachine,...) wanneer we een flexibele darm aansluiten is de zuigkracht zo goed als weg...

is dit op een of andere manier toch werkend te krijgen?

bv Nu is er een buis van 100 tot boven de werk tafel, het zou handig zijn om van aan het plafond een flexibel te hebben om bv een schuur of frees machine te kunnen aansluiten

bedankt voor de info
Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
zijn de soepele darmen binnenin glad ?
een paar weken geleden is hier een discussie over afzuiging geweest
het belangrijkste dat ik mij daarvan herinner is dat de vermindering van de diameter zo dicht mogelijk bij de af te zuigen plaats moet zijn
stofafzuiging (met dit type apparaten) zou volgens het principe 'groot volume & lage druk' werken
verklein je de diameter dan zou het volume in verhouding ook verkleinen, maar de druk niet verhogen
kan je dit principe testen door enkel 1 aansluiting van 100 te nemen en daarop een 40 met wisselende lengte ?
maw eerst bv 1 m en nadien 5 m ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
is dit op een of andere manier toch werkend te krijgen?
Kort gezegd.. nee.

Wat misschien wel een optie is, om bij de lintzaag en spindelschuurmachine (als dat mogelijk is) de afzuiging te vergroten naar 100mm. Vooral bij een spindelschuurmachine lijkt me dat een betere optie dan 4cm omdat je dan meer "luchtoppervlakte"(is dat een woord?) kunt afzuigen.
Anders kom je toch bij een kleinere stofzuiger die je wel op de 4cm kunt aansluiten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik had hetzelfde probleem toen ik een tijdje terug mijn afzuiginstallatie installeerde. Het viel me na wat onderzoek op dat de passingen van de buizen en de koppelingen en de buizen onderling overal wel wat speling hebben. Met andere woorden, veel lekken dus waar zuigkracht verloren ging. Na alle koppelingen te hebben afgeplakt met van die aluminiumtape ging het echt een stuk beter, ook de 40mm afzuigingen. Misschien dat ook eens bij jouw installatie checken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.