Hardwax Osmo of De Cokerije

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik wil mijn keukentafel een definitieve afwerking geven.
Er zitten al verschillende lagen tungolie op, maar ik twijfel of dit voldoende is (het hout is zo mooi!!).
Osmo hardwax wordt hier vaak vernoemd en goed bevonden.
Op de site van De Cokerije wordt hardwax olie echter afgeraden voor zwaar belaste oppervlaktes en verbeterde houtolie aangeraden.
Verbeterde houtolie vind ik niet mooi afwerken. Te plastic en hard blinken.
Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met hardwax van de Cokerije of toch maar voor Osmo gaan?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb van de Cokerije ervaring met gewone Tung-olie en verbeterde lijnzaadolie.

De verbeterde houtolie is eigenlijk gewoon Tung-olie, alleen ze hebben het verkookt en toevoegingen gedaan om de dikke Tung-olie vloeibaarder te maken en deze sneller te drogen. Bij gewone Tung-olie duurt het minimaal een week voordat het droog is. Het zou kunnen dat door toevoegingen in Tung-olie deze laat blinken.


Volgens de site kun je hardwax gewoon gebruiken, alleen het laat zich meer blinken bij veel belaste oppervlakte, zie citaat hieronder.
Citaat Cockerije:
*) Hoewel veel mensen Hardwaxolieproducten overal toepassen is Hardwaxolie vooral geschikt voor oppervlakken die slechts licht belast worden. Hardwaxolie bevat namelijk wasbolletjes die het oppervlak een wat mattere uitstraling geven. Op plaatsen die belast worden worden deze wasbolletjes echter tot glans gepoetst waardoor glansverschil zal ontstaan. Voor zwaarder belaste toepassingen binnen is het werken met uitsluitend de Verbeterde Houtolie daarom een betere keuze.

Even los van de middelen. Aangezien je al verschillende lagen tung-olie heb aangebracht, betwijfel ik of hardwax nog zin vol is. Ik bedoel, kan er nog hardwax in het hout ingetrokken worden? Als bij Tung-olie al niet meer in het hout trekt, dan lijkt mij voor hardwax ook al is de hardwax dunner.
Ik zou gewoon bij Tung-olie laten en dan met een matte antiekboenwas/bijenwas aanbrengen en dit eens om de zoveel tijd herhalen. Boenwas geeft een beschermlaag af.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.374
830
69
Veldhoven
Ik heb tungolie sinds een halfjaar op mijn veel gebruikte blank eiken eettafel zitten. Ik heb het ook toegepast op een aantal zelf gebouwde kastjes en daar houd het ook goed op. De samenstelling van de door mij gebruikte olie weet ik niet zeker. Een vriend van mij, die naar Duitsland is geëmigreerd, is namelijk de producent. (Ronald Jansen, Weseroil.com) Ik krijg van hem de olie en de specs moest ik van hem bij de Cokerije downloaden, want ik meen dat hij daar ook aan levert.
Maar ik moet zeggen dat de tafel na een half jaar nog steeds mooi is en hij word echt intensief gebruikt!
Wel moet ik er bij zeggen, en dat doe ik net als mijn vriend in hoofdletters: DUN OPBRENGEN!!!! Na een paar uur is het dan droog en hoef ik alleen nog maar na te boenen. Dat boenen doe ik met een goedkope autoboenmachine. Indien gewenst kan ik de specs nog even opzoeken en in scannen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik weet niet hoeveel laagjes er nu al opzitten, maar ik weet uit ervaring dat afwerken met tungolie geduld vraagt. Inderdaad vele, dunne laagjes en telkens laten drogen.
Misschien heb ik de verbeterde olie te dik en te weinig verdund aangebracht. Als ik tungolie gebruik leng ik hem ruim aan met terpetijn. Onverdund is de olie moeilijk te verwerken en het resultaat slecht.
Om de hardwax over de tungolie aan te brengen lijkt me dit nu nog geen probleem omdat het hout nog niet verzadigd is.
Ik ga verder met tungolie. Mocht het resultaat tegenvallen, dan zal ik de tafel terug kaal moeten maken en opnieuw beginnen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Na het gebruiken van Osmo hardwax op een eiken badkamerblad, ben ik er minder enthousiast over.. Ik deed het vooral omdat je dan geen kans hebt op zwarte spikkels door contact met vocht. Maar ik merk dat je waterdruppels meteen moet afnemen, als ze een nacht blijven liggen blijven ze erin afgetekend. Voor oppervlakken die blootgesteld zijn aan zwaar gebruik, ben ik nu precies eerder geneigd om toch voor een 2K vernis te gaan kiezen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Massief hout in een badkamer is sowieso een uitdaging. Op een keukentafel gaat het risico van waterdruppels kleiner zijn, maar inderdaad niet onbestaand. Voor mij zijn de eisen van een afwerking voor een tafel krasbestendig en geen ringen onder een glas of kop. Belasting met vocht (koffie, thee, frisdrank) zal normaal maar een halfuur zijn.
Vlekken ga je met geen enkele afwerking kunnen herstellen zonder volledig kaal halen. Krassen kan je met olie bijwerken.
Voor zware belasting inderdaad misschien inderdaad een moderne 2K PU watergedragen vernis. De schilder die onlangs bij me aan het werk was, verkiest deze lakken ook boven de traditionele VOS lakken (Wim heeft dit in het verleden ook al aangegeven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.