Hardere toplaag op Paulownia (zacht hout). Hardwax?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.599
756
Enschede
ingoogni.nl
Mijn gedachte is dat de ondergrond in dit geval Paulownia zacht hout is( vergelijk wilg of populier) [...]
Mijn gedachtengang is anders:

Als je een dunne harde laag op het hout aanbrengt en je drukt er met je nagel in dan heeft die laag geen steun van het zachte hout. Het gevolg is een lelijke deuk.

Als je in plaats van een dunne laag een laag aanbrengt die diep in het hout trekt, laten we zeggen 1-2mm en die laag wordt net zo hard als de eerste dan hebben we ineens stiekum met een ander materiaal te maken. Een vezelversterkte harde laag. Een laag die minder snel in het zachte hout er onder drukt. Dus een minder diepe lelijke deuk.

Dan is er het aspect van de slijtlaag, de hard wax, meubelwas. Ieder voorjaar bij de grote schoonmaak zet je je meubeltjes in de was. Die laag heeft een andere glans en brekingsindex dan die harde laag. De was zit in de eventuele krassen en verhuld die.

In de praktijk blijkt dat meubelen met een laag schellak het grofweg een jaar of 50 uithouden voor ze "opgekalefaterd" moeten worden. Bij schellakpolitour is dat 100 jaar, terwijl de laag veel dunner is. We gaan er gewoon veel voorzichtiger mee om omdat het meer waarde heeft.

Ik ben er een vergeten, een dikke laag kunststofhars op het hout zal duidelijk minder snel deuken, maar krassen zie je sneller omdat die veel scherper zijn dan in hout. Ook hier kan een slijtlaag zinvol zijn.

Onder de streep echter denk ik dat @RalphX zich misschien moet afvragen of het wel de juiste houtkeuze voor het project is.
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

RalphX

Nieuw lid
30 sep 2024
8
7
Nederland
Mijn gedachte is dat de ondergrond in dit geval Paulownia zacht hout is( vergelijk wilg of populier) en dat ik me maar moeilijk voor kan stellen dat je kunt corrigeren met een harde toplaag, voor een muziekinstrument speelt klank en glans een grote rol dus schellak, maar voor een bankje wil je niet dat het snel mechanisch beschadigt.ik zie dus niet zo veel heil in harde vernissen al dan niet op natuurlijke basis. In no time is het moois er van af ben ik bang voor de vragensteller.
Het lijkt inderdaad een aardige uitdaging te zijn. Ik ga eens met diverse tips experimenteren. Ik maak het juist van Paulownia hout omdat ik het hout heb van een kweker van Paulownia bomen in NL. Het is een proefje om te kijken wat je er in de praktijk mee kunt maken.
 

RalphX

Nieuw lid
30 sep 2024
8
7
Nederland
Daar @wijk0983 het vergelijkt met wilg en populier, stuur eens een paar stevige blokken naar een klompenmaker. Mijn maat is 30 1/2, ik wil wel proeflopen ;)

Als je populier als uitgangspunt van je onderzoek neemt heb je al heel veel te pakken.
Er is een klompenmaker die vorige week een paar stukken hout heeft opgehaald bij de Paulownia kweker om eens te kijken of er wat van te maken is. Leuk dat ook op dit idee kwam.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.223
1.866
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een mooie vervanger van balsahout in een composiet met weefsel en polyester of epoxyhars. Je kunt ook een composiet maken door een dunne laag van een hardere houtsoort er op te plakken. Dan krijg je een soort 3 lagen meubelplaat, licht in gewicht, goed te verwerken. Voor de prijs misschien aan 1 kant een goedkope en aan de zichtzijde een wat mooiere houtsoort.

Japanners gebruiken het o.a. voor kistjes, opbergdoosjes, hangkasten, speelgoed, muziekinstrumenten etc.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX en Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.599
756
Enschede
ingoogni.nl
Dan krijg je een soort 3 lagen meubelplaat,
Wat ze in Duitsland "Tischlerplatten" noemen. Met dikkere buitenste lagen 3-schichtplatten. Beiden materialen die in Nederland niet heel erg bekend zijn. Heico Rech heeft er diverse filmjes over. Tischlerplatte: 1, 2, 3 Algemene info over beiden.

Wellicht kan de jachtbouw ook iets met zulk hout, ik denk dan b.v. aan Kuiper Holland
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.