Hardere toplaag op Paulownia (zacht hout). Hardwax?

RalphX

Nieuw lid
30 sep 2024
8
7
Nederland
Hallo,
Al vaak kwam ik als hobby meubelmaker en maker van hout sculpturen op dit forum. Het heeft me veel nuttige antwoorden geleverd. Nu ook eens lid geworden. Kan ik ook bijdragen.

Eerst een vraag.
Ik maak een bankje van Paulownia hout (ook wel bekend als kiri). Dit hout is vrij zacht. Op het eerste gezicht lijkt het wat op populieren, maar het is sterker en lichter. Ook is het hydrofoob. Doordat Paulownia van zichzelf weinig hars/olie heeft kunnen de meeste olie's, waxen, beitsen, lakken etc. vrij goed aangebracht worden.

Ik zoek een 100% natuurlijk product dat een hardere toplaag geeft, waardoor het hout minder gevoelig is voor krassen. Uiteraard beschermend tegen een beetje vuil en vocht. Toepassing voor binnen. Een beetje glans is prima. De afwerking hoeft niet perse heel glanzend of heel mat te zijn.

Hardwax van Osmo, Auro of de Cokerije zijn wellicht goede opties. In combinatie met Paulownia kon ik er nog geen info over vinden.

Heeft iemand ervaring met Paulownia of enigzins vergelijkbare houtsoort en natuurlijke (eco) afwerkingsproduct dat de toplaag flink harder en sterker maakt?

Fijne dag,
Ralph
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.599
756
Enschede
ingoogni.nl
Ik zou eerder naar een vernis of een lak kijken. Die kunnen ook (zelf) van natuurlijke harsen gemaakt worden. De allersimpelste vorm is schellak. Hoe dunner hoe dieper het indringt in het hout. Dan langzaam opbouwen naar dikker. De glans kun je na de laatse laag beinvloeden door te schuren met staalwol, dat heb je in verschillende gradaties. Je kunt dat staalwol ook gebruiken om als afwerklaag een harde was aan te brengen. Die was matteert ook een beetje, of je voegt er matteringsmiddel aan toe.

Schellak is maar een hars, er zijn er vele met nog veel meer recepturen. Iedere hars levert een andere hardheid, iedere receptuur met die hars levert een andere hardheid. Ieder hars heeft ook andere eigenschappen, zo is schellak alcohol gevoelig, anderen zijn dat niet of minder. De harsen zijn harder dan de wassoorten. Verfmolen de Kat kan je wellicht verder helpen met een goede keuze.

Een voorbeeld van een vernisreceptuur:
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.969
986
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een voorbeeld van een vernisreceptuur:
Enigszins bewerkelijk - ik denk niet dat het voor een houtbehandeling zo uitgebreid hoeft. Verder is de mastiek niet absoluut noodzakelijk. Een 50/50 mengsel van 'schone' rauwe lijnolie en colophonium, met terpentijn en siccatief, grofstoffelijk bereid zoals aangegeven voor heldere vernis, zou afdoende moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.283
419
Etten-Leur
Om dat zachte hout echt harder te maken (bestand tegen mechanische invloeden) zou je houtverharder kunnen overwegen; in feite zorgt dat voor een soort kunstharsstructuur die in het hout wordt opgebouwd. Als je alleen het oppervlak wilt beschermen kun je aan bootlak, parket of trappenlak denken. Of epoxy of plastic coating.
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

RalphX

Nieuw lid
30 sep 2024
8
7
Nederland
Ik zou eerder naar een vernis of een lak kijken. Die kunnen ook (zelf) van natuurlijke harsen gemaakt worden. De allersimpelste vorm is schellak. Hoe dunner hoe dieper het indringt in het hout. Dan langzaam opbouwen naar dikker. De glans kun je na de laatse laag beinvloeden door te schuren met staalwol, dat heb je in verschillende gradaties. Je kunt dat staalwol ook gebruiken om als afwerklaag een harde was aan te brengen. Die was matteert ook een beetje, of je voegt er matteringsmiddel aan toe.

Schellak is maar een hars, er zijn er vele met nog veel meer recepturen. Iedere hars levert een andere hardheid, iedere receptuur met die hars levert een andere hardheid. Ieder hars heeft ook andere eigenschappen, zo is schellak alcohol gevoelig, anderen zijn dat niet of minder. De harsen zijn harder dan de wassoorten. Verfmolen de Kat kan je wellicht verder helpen met een goede keuze.

Een voorbeeld van een vernisreceptuur:
Dankjewel voor deze tips. Verfmolen en de Kat, goed idee om die te benaderen. Ik ken de zaak, maar had er niet zo snel aan gedacht.

Een fantastisch vernisreceptuur voor de violen. Kost wel heel veel tijd. Ik denk ook dat het een vak is om dat recept goed uit te voeren. Onder meer met zaken als "The colophony is left to cook constantly for one week, 168 hours, at 350F (176C)" heb je de juiste apparatuur nodig. Wel leuk om te lezen.
 

RalphX

Nieuw lid
30 sep 2024
8
7
Nederland
Om dat zachte hout echt harder te maken (bestand tegen mechanische invloeden) zou je houtverharder kunnen overwegen; in feite zorgt dat voor een soort kunstharsstructuur die in het hout wordt opgebouwd. Als je alleen het oppervlak wilt beschermen kun je aan bootlak, parket of trappenlak denken. Of epoxy of plastic coating.
Deze producten zijn, volgens mij, allemaal op synthetische basis. Ik heb een sterke voorkeur om met een natuurlijk (biobased) product te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.427
2.951
Gaanderen
Deze producten zijn, volgens mij, allemaal op synthetische basis. Ik heb een sterke voorkeur om met een natuurlijk (biobased) product te werken.
Waarom met alleen biobased werken? Terpentijn is biobased, maar niet gezond. Ik begrijp de gedachtegang dat biobased minder ongezond zou zijn. Echter, ik heb niet de kennis om dit te beoordelen en ik ben ervan overtuigd dat dit niet in alle gevallen waar is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.969
986
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dankjewel voor deze tips. Verfmolen en de Kat, goed idee om die te benaderen. Ik ken de zaak, maar had er niet zo snel aan gedacht.

Een fantastisch vernisreceptuur voor de violen. Kost wel heel veel tijd. Ik denk ook dat het een vak is om dat recept goed uit te voeren. Onder meer met zaken als "The colophony is left to cook constantly for one week, 168 hours, at 350F (176C)" heb je de juiste apparatuur nodig. Wel leuk om te lezen.
Maar dat 168 koken is niet nodig om een goeie vernis te krijgen... Dat gaat met name om de kleur (en ook een beetje om de structuur - je bent de hars wel aan het afbreken, en (waarschijnlijk) de brokstukken weer aan het onderwerpen aan polymerisaties... Ik vermoed dat je daardoor een taaiere harsvernis krijgt, en wellicht ook meer reactieve groepen om de hars met de olie te laten reageren. Voor violen wellicht belangrijker dan als meubelvernis ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.969
986
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarom met alleen biobased werken? Terpentijn is biobased, maar niet gezond. Ik begrijp de gedachtegang dat biobased minder ongezond zou zijn. Echter, ik heb niet de kennis om dit te beoordelen en ik ben ervan overtuigd dat dit niet in alle gevallen waar is.
En de meeste plantaardige harsen zijn ook niet echt fijn - minimaal allergeen ;-) Mastiek is weinig schadelijk, maar niet echt zinvol als basishars. Schellak is voedselveilig (maar sommige mensen gruwen ervan omdat het de afscheiding van een wants is...)
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.283
419
Etten-Leur
Deze producten zijn, volgens mij, allemaal op synthetische basis. Ik heb een sterke voorkeur om met een natuurlijk (biobased) product te werken.
De toplaag van hout krijg je - bij mijn weten - alleen harder met producten op kunsthars basis dus synthetisch; die toplaag wordt niet harder van de voorbeelden die je noemde maar het kan wel een mooie afwerking geven. Voor een houten bankje als meubel, niet voor decoratie, adviseer ik een andere houtsoort dan paulownia, bijvoorbeeld Essen, eiken, iepen als inlandse mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: RalphX

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.599
756
Enschede
ingoogni.nl
alleen harder met producten op kunsthars basis
Als het hars of vernis harder is dan het hout dan werkt het toch, op zich. Het probleem is om het diep genoeg in het hout te laten trekken, zoals impregneerepoxy. Bijvoorbeeld schellak kun je als impregneer gebruiken, als gronding, als drager van puimsteen on porein te dichten en als afwerklaag. Hoe hard het is, eenheid(?) weet ik niet.

Nog twee recepten: "Rosin Varnish" en "Tung Rosin Varnish"
Voor de liefhebber, op de site staan nog meer recepten o.a. voor zeep, lijm, olieverf, caseineverf, tungolieverf etc. Met name in het tweede blok op de homepage
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RalphX en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.283
419
Etten-Leur
Als het hars of vernis harder is dan het hout dan werkt het toch, op zich. Het probleem is om het diep genoeg in het hout te laten trekken, zoals impregneerepoxy. Bijvoorbeeld schellak kun je als impregneer gebruiken, als gronding, als drager van puimsteen on porein te dichten en als afwerklaag. Hoe hard het is, eenheid(?) weet ik niet.

Nog twee recepten: "Rosin Varnish" en "Tung Rosin Varnish"
Voor de liefhebber, op de site staan nog meer recepten o.a. voor zeep, lijm, olieverf, caseineverf, tungolieverf etc. Met name in het tweede blok op de homepage
Mijn gedachte is dat de ondergrond in dit geval Paulownia zacht hout is( vergelijk wilg of populier) en dat ik me maar moeilijk voor kan stellen dat je kunt corrigeren met een harde toplaag, voor een muziekinstrument speelt klank en glans een grote rol dus schellak, maar voor een bankje wil je niet dat het snel mechanisch beschadigt.ik zie dus niet zo veel heil in harde vernissen al dan niet op natuurlijke basis. In no time is het moois er van af ben ik bang voor de vragensteller.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.