'Happen' van kopieerfrees bij kleine werkstukken

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Ik ben momenteel bezig met het maken van een aantal houten speelgoed autotjes als kraamkado, waar ik normaal grotere stukken maak (meubels ed.) Bij de kleinere werkstukken heb ik ontzettend last van het happen van de kopieerfrees in het werkstuk, wat zowel gevaarlijk is als zonde, het werkstuk kan bij het brandhout. Ik heb hierbij een kopieerfrees met onderlager en ook een kopieerfrees met bovenlager geprobeerd, beide met hetzelfde resultaat. Ik gebruik hierbij een bovenfrees in een zelfgemaakte freestafel. Het werkstuk probeer ik eerst zoveel mogelijk in de juiste vorm te krijgen met de lintzaag, zodat de frees nog minimaal werk hoeft te verspanen. Het blijft echter lastig, ook om het werkstuk goed vast te houden gezien de kleine afmetingen.

Is er iemand met tips om het happen te voorkomen? Alvast bedankt!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Frees je wel tegen? Dan valt er toch niets te happen? Misschien kun je je werkwijze nog wat verduidelijken?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
Een aanzet pin kan helpen. Het klemmen van het werkstuk op/aan een jig werkt ook beter. Het voorbeeld wat ik hier geef is van woodpecker, heel mooi, maar op you tube staan veel voorbeelden van eigenbouw jigs. Kan je je geld ook weer aan wat anders uitgeven.
Een spiraalkopieerfrees werkt ook beter. De freesrichting speelt ook mee en hoe minder je per keer afneemt hoe minder je er last van hebt. Houd je vingers weg van de frees, vooral bij kleine werkstukken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Als je tegen de draairichting van de frees invoert en je hebt bijna al het te verwijderen hout al weg gezaagd, dan heb je toch al bijna geen materiaal afname meer? Het copier lagertje zorgt er voor dat je niet de diepte in kan. Ik ben benieuwd naar de gekozen werkwijze. Als ik onderdelen niet veilig beet kan houden, maak ik een kikkerplaatje op een groter stuk hout. Je moet dan wel je werkstukje een paar keer draaien en opnieuw vast zetten, maar je vingers blijven uit de buurt van de frees.

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Zo, dat zijn snelle reacties zeg. Mooi dat jullie mee willen denken. Ik betrap mezelf er elke keer op te weinig foto's te maken, zal eens kijken of dat vanavond lukt. Het gaat met name om stukken bij het kopse hout (eiken). Afname is zo tussen de 2-8 mm in dikte over de volledige freeshoogte, veel strakker op de mal zagen gaat met mijn lintzaag niet lukken ben ik bang, zaagsnede gaat vaak enigszins schuin. Ik gebruik voor het frezen een ecotools freesje met twee rechte snijkanten.

Kikkerplaatje is een goed idee, ga eens kijken of ik een universeel hulpstukje kan maken. Goed vasthouden scheelt waarschijnlijk al de helft om trillen en uiteindelijk happen te voorkomen. Dank voor de input.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
Als je tegen de draairichting van de frees invoert en je hebt bijna al het te verwijderen hout al weg gezaagd, dan heb je toch al bijna geen materiaal afname meer? Het copier lagertje zorgt er voor dat je niet de diepte in kan. Ik ben benieuwd naar de gekozen werkwijze. Als ik onderdelen niet veilig beet kan houden, maak ik een kikkerplaatje op een groter stuk hout. Je moet dan wel je werkstukje een paar keer draaien en opnieuw vast zetten, maar je vingers blijven uit de buurt van de frees.
Wat is een 'kikkerplaat? Daar heb ik nog nooit van gehoord @chevy66.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Het probleem zal inderdaad zijn dat je niet gelijkmatig genoeg kunt invoeren omdat het te kleine onderdelen zijn om veilig vast te houden. Al is kops hout ook niet het makkelijkst om te frezen.

Hoe hoog is het hout wat je moet wegfrezen? En bevestig je het template onder of bovenop je werkstuk?
Voor hoger hout gebruik ik zelf frezen met bovenlager (waarbij het lager dus onderaan zit als je 'm op z'n kop in de freestafel zet), en dan in verschillende lengtes. Ik begin dan bij dikker hout met relatief veel afname met de kortste (dus een kleine afname in de hoogte) om het vervolgens af te maken met een langere. Dan heb je ook al minder weg te frezen materiaal.

Voor kleine onderdelen gebruik ik de Small stock holder van CMT, waar ik het stukje hout dan in kan klemmen. (maar iets soortgelijks is ook vast zelf te maken) Dan kan je preciezer (dus rustiger) invoeren omdat je een 'groter' stuk in je handen hebt.

Wat is een 'kikkerplaat?
Waarschijnlijk bedoelt Chevy66 een houten plaatje met snelspanklemmen zoals deze:
7136qkrgdqL._AC_SL1500_.jpg
Dat gebruik ik zelf vaak als ik seriematig iets moet frezen/zagen, dan maak ik een mal met aanslagblokjes waar ik ieder stuk hout weer op dezelfde manier op kan klemmen.

Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
422
97
Beverwijk. Noord Holland

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
924
Enschede
ingoogni.nl
draaisnelheid te laag, afname te groot, aanvoersnelheid te groot?

Wat ik een mooi gereedschap vind voor kleine dingen is een parallelklem die de zijkanten pakt, met daar op geschroefd een brug met iets dat het werkstuk naar beneden drukt. Drie punten gefixeerd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Ik gebruik gewoon wat afval stukjes multiplex. Boor een gat en tap m8, stukje m8 draadeind er in, ringetje moertje. Veertje er om en een ander strookje multiplex met een gat van 10 er in schuif je over het draadeindje. Onder het lange deel zet je een blokje dat iets dikker is, dan het geen je wil klemmen. Ringetje er op en een moertje. Ik gebruik meestal van die plastic pijpsleutels om het moertje aan te draaien. Die zitten vaak bij kranen om het moertje onder het blad aan te draaien.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
Ik heb lang geleden een stuk of 20 eiken bordjes gemaakt om geweien op te monteren. Ik wist toen veel minder van houtbewerking dan nu. Had ook het probleem dat bij de overgang van langshout naar kops het werkstuk uit mijn handen sloeg. De pin en heel weinig hout voor de frees was voldoende om het af te maken. Maar een klemhulpstuk was beter geweest.

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Bruikbare tips, waarvoor dank! Ik ga beginnen met het maken van een opsluitmal, heb nog wel wat snelspanners liggen om iets van te fabriceren. Geeft me al een stuk meer vertrouwen. De pen is ook een goed idee en simpel uit te voeren. Voor wat betreft die spiraalfrees, zijn die niet heel duur voor hobby matig gebruik?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Bruikbare tips, waarvoor dank! Ik ga beginnen met het maken van een opsluitmal, heb nog wel wat snelspanners liggen om iets van te fabriceren. Geeft me al een stuk meer vertrouwen. De pen is ook een goed idee en simpel uit te voeren. Voor wat betreft die spiraalfrees, zijn die niet heel duur voor hobby matig gebruik?
Er uit liggen met je handen in het verband is nog een stuk duurder....
Ik zou zowel vanuit veiligheid als ook vanuit kwaliteit echt voorzichtig zijn met frezen. Zo'n beetje alle oud collega's die vingers misten waren in aanvaring gekomen met een frees.

Ik klem meestal gewoon met houtjes en schroeven tenzij het echt dikker wordt, dan is klemmen in zoveel mogelijk richtingen idd aan te raden zoals eerder al aangehaald. Post anders even een schetsje oid, kan iedereen even meedenken....

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.437
Gaanderen
De spiraalfrezen van de bekende merken kosten serieus geld. Bangood heeft betaalbare. Ik dacht dat Hooked on wood er op zijn site wat over heeft staan. Ik heb ze ook maar nog te weinig gebruikt op te oordelen hoe ze op lange termijn het houden. Tot op heden heb ik geen slechte ervaringen met goedkope frezen die ik van ver haal. 12.7*25.4*67 MM Carbide Lagere Lager Spiraal Trimmen CNC Router Bit Frees 1/4 "6.35 mm Schacht voor Houtbewerking
Even zoeken want er zijn er meer. Let ook op de aansluiting. 8 mm 1/2" 12 mm etc.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.