Hangend hoofdbord

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
15
0
Achter ons bed staat momenteel een hoofdbord van 20cm diep, wat we heel makkeljk vinden om gsm en dergelijke op te leggen. Nu is de lederlook hiervan helemaal versleten en ben ik aan het kijken voor een alternatief. Ik zou nu (met zeer beperkte ervaring) graag iets maken, dat aan de muur hangt, een 10-tal cm van de grond en gewoon te schilderen is. Zoiets als dit (maar hangend dus).

voorbeeld.jpg

Hier een summiere schets:

schets.jpg

Ik was nu aan het denken hoe dit best te verwezenlijken, maar denk dat ik wat input van ervaringsdeskundigen nodig heb :D. De nis vooraan is zeer optioneel, en de zijkanten zijn leuk maar ook niet echt noodzakelijk indien te moeilijk. Maak ik best eerst een kader met balkjes waarop ik dan een ander materiaal bevestig (mdf, multiplex, ... ?) of maak ik een soort "box" dat dan opgehangen wordt (haaklat, ...?)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.983
1.430
Omgeving Leiden
Als ik je voorbeeld uit je openingspost als uitgangspunt neem,dan zou je zoals @John1969 voorstelt de plaat tegen de muur kunnen laten steunen op de grond. Dat scheelt een hoop gedoe met ophangsystemen, want je hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat de constructie niet naar voren kantelt. En dat doe je door het met twee of drie schroeven in de nis vast te zetten in de muur.
Dan moet je bedenken dat de plaat waar de kussens tegen rusten, zo min mogelijk doorbuigt. Dat kan door er aan de achterkant haaks een horizontale plank tegenaan te maken.
Wat ga je doen met de kussenkant? Lakken , of misschien bekleden? In het laatste geval hoef je schroefgaten niet te verbergen. Als je gaat lakken wel. Plamuren is niks voor mij, waar geschroefd is blijf je door de verf zien, dus dat is ook iets om bij stil te staan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.398
3.024
Klein-Brabant, Vlaanderen
over geuren en kleuren . . .
de toegevoegde waarde van het hoofdbord te hangen zie ik niet
het dreigt een stofstraat te worden
ik kan me wel inbeelden dat het huidige ontwerp niet handig is om regelmatig door de gaten een stekker in het
stopkontakt te steken

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
15
0
Bedankt voor de antwoorden alvast, maar ik denk dat mijn originele openingspost niet duidelijk genoeg is :D

De eerste foto daar is niet wat ik nu heb, maar hoe ik denk dat het nieuwe hoofdbord er zou kunnen uitzien qua materiaal en vorm (maar dan hangend ipv staand, en die gaten mag je ook wegdenken).

Dit is het oude hoofdbord, en daar schilfert het (imitatie)leder aan de bovenkant helemaal af. En het echte stofnest is tussen dit oude hoofdbord en de plint :D, vandaar dat ik zou gaan voor een hangende optie deze keer.

1000029453.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.398
3.024
Klein-Brabant, Vlaanderen
duidelijk !

ja, met een hangend hoofdbord vermijd je het stofnest boven de plint

je kan het niet-hangend maken én het stofnest vermijden door de plint weg te zagen, en het bord er tussen te plaatsen

heb je de ruimte, dan kan je het bord breder maken zodat, ter vervanging van nachtkastjes, je links en rechts een kolom schappen hebt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.