Handgreep die de glooiing van de trapwang volgt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu het kopiëren van de glooiing van de wang uitgezocht is, stuit ik op de vraag hoe de mal te maken
ik zie mij niet schaven en vijlen tot ik een rimpelloze glooiing heb, waarlangs ik met de freesmachine kan glijden
vaag herinner ik mij dat bv felder een soort slang verkoopt die je kan plooien zonder dat er een knik in komt
hoe lossen jullie dit op ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.171
925
Omgeving Leiden
Wellicht bedoel je dit:


België:


En een lange:

Ook op amazon.nl

 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wellicht bedoel je dit
inderdaad @thomasz
voor de 2de keer op rij bied je mij de gepaste oplossing !
ik heb nog nooit een golvend profiel getrokken
als ik dit met een bovenfrees die als onderfrees gebruikt wordt, moet, dan dien ik naar een collega uit te wijken
ik heb een spilfrees, waarop ik een kopieerfrees kan plaatsen
ik heb ook een bovenfrees met kopieerfrees of kopieerring
is het met 1 van die 2 uitvoerbaar ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.171
925
Omgeving Leiden
Een spilfrees ken ik alleen van plaatjes, ik weet daar de mogelijkheden niet van. Maar ik denk in onderstaand filmpje er één te zien waarbij ook de flexibele mal wordt gebruikt. Wellicht kan jij zien of het mogelijk is.
Een gewone bovenfrees moet je echt ondersteboven in een tafel hebben. Dat wordt ook in het filmpje getoond.

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een spilfrees ken ik alleen van plaatjes
de terminologie is niet altijd voldoende duidelijk en gelijklopend
in vl spreken we van een top, voor wat men in nl een spilfrees of stationaire frees noemt (denk ik toch)
op mijn top kan ik een kalibreerfrees plaatsen
met daarbij een aanloopring met lager kan ik stukken kopiëren
die combi heb ik reeds gebruikt om rechte stukken te frezen
dat zou ook met gebogen stukken moeten lukken
omwille van de grootte en het gewicht van het werkstuk verkies ik de definitieve vorm met de bovenfrees te maken
de mal zou dan reeds met de rondfreesliniaal gemaakt moetenb/kunnen zijn

1727765375420.png

 

hdv

Post veel
24 nov 2019
963
511
Noord-Veluwe
Als je op "pattern routing" en "spindle moulder" of "shaper" zoekt, dan zie je allerlei voorbeelden van hoe je dit op een spilfrees kunt doen. Het is heel goed te doen, mits de radius van de curves niet te klein wordt. In essentie komt het erop neer dat er 2 generieke methoden zijn: een lager die past bij de freeskop, of een ronde/ovale beugel die je over de freeskop kunt plaatsen. In beide gevallen moet je wel eerst een template maken. Det kan met een stuk plaatmateriaal, maar ook met het hulpstuk dat hierboven genoemd wordt. Baptist heeft ook een dergelijke flexibele aftekenmal in hun assortiment.

Zie Flexibel aftekenhulpstuk 940 x 32 mm - Baptist

Mocht je zo'n ding willen gaan aanschaffen, kijk dan goed uit dat de aftekenrand niet té flexibel is. Bij de goedkope versies is dat vaak wel het geval. Je kunt beter een versie hebben met een aftekenrand die wat stijver is, want anders worden de curves niet mooi gelijkmatig. Bovendien kunt je de aftekenmal dan ook gelijk gebruiken als freesmal i.p.v. eerst een curve te tekenen m.b.v. dit ding en dan alsnog van plaatmateriaal een mal te moeten maken die je tegen de lager of aanloopring aan kunt houden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
kijk dan goed uit dat de aftekenrand niet té flexibel is
terechte opmerking
dat spul van baptist ziet er voldoende stijf uit
ik speel met het idee om hiermee een mal te maken
hulpstuk vastmaken op de bovenkant van een plaat, en dan omdraaien
zo kan ik een bovenfrees als bovenfrees gebruiken + er een vingerfrees met onderaan een lager op zetten
nadien kan ik de mal op mijn spilfrees gebruiken


1727780300553.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Niet zo moeilijk maken. Gewoon een strook plaatmateriaalnemen, aftekenen, met de deco of lintzaag uitzagen, even vloeiend schuren en je hebt je mal. De boven en onder bocht zijn contra, daar kan je de zelfde mal voor gebruiken. Je hebt ook een mal nodig voor de onderste en bovenste dwarse leuningen. Anders sluiten de stukken voor geen meter aan. Die zijn ook contra. Met over lengte frezen, onder lange hoek afzagen en aan elkaar zetten met lijm, deuvels, domino's, of schroeven van onder met een houten propje er op. De echte uitdaging zijn de wrongstukken.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
489
3
nu het kopiëren van de glooiing van de wang uitgezocht is
Even ter meerdere eer en glorie van mijn autistische zelf: met een cirkel als copieermal maak je geen exacte copie. Je maakt een verkleining a rato v.d. cirkelstraal (althans bij een binnenbocht – bij een buitenbocht is het net het omgekeerde).

Dit is niet intuitief: de afstand vh potlood tov de trapboom blijft toch gelijk? Zegge en schrijve de straal vd cirkel? Inderdaad. Daarom moet je het limietengrapje toepassen om het te zien. Dat jullie het limietengrapje niet kennen is perfect normaal: ik heb het namelijk net zelf verzonnen.

Het limietengrapje is een dogma dat dicteert dat je – zoals in de wiskunde – de limieten van een bewering moet opzoeken om de bewering te testen aan de praktijk.

Eerst test je de ene limiet: een rechte lijn. Nou, dan klopt de copie perfect, dus je ziet het nog steeds niet :D.

Daarna neem je de andere limiet: de grootst mogelijke kromming, m.a.w. het te copieren object is even rond als de copieermal.

Neem nu bvb die CD van 15cm als copieermal. Copieer nu evenwel niet een trapboom (noch een rechte), maar copieer bvb een kookpot die amper groter is in doormeter dan de CD, stel 20cm, om de limiet zo goed mogelijk te benaderen. Je zal nu merken dat je “copie vd kookpot” helemaal geen copie vd kromming vd kookpot is, maar een pietlullig cirkeltje met diameter van 20-15=5cm. Je hebt de kookpot dus niet gecopieerd, je hebt ‘m verkleind. Op de echte limiet wordt de copie zelfs een singulier punt, maar dit ter zijde.

DAT GEZEGD ZIJNDE: bij de combinatie trapboom/CD ga je dit effect niet zien.

Maar mijn autistische zelf wilde het effect toch even delen. Het kan namelijk echt van belang zijn als je nu bijvoorbeeld die trapboom zou willen opdikken: dan zou je wel degelijk zien dat de copie niet perfect aansluit. Dit was trouwens een voorbeeld ter illustratie: ik zou begot ook niet weten waarom je de trapboom zou opdikken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
1727792401512.png

zoiets had ik wel vermoed
niet in de mate van een kookpot waarvan de diameter amper iets groter is dan die van een cd
ik was zinnens om de cd-lijn op karton te tekenen
nadien karton uitknippen + op de wang leggen
de wand glooit zacht
dat + het feit dat de handgreep 80 cm boven de wang komt, laat een zekere afwijking toe
in ieder geval kan en wil ik geen rechte handgreep boven een glooiende wang plaatsen
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
963
511
Noord-Veluwe
Klopt, dat van de verlopende radius. Dat is waarom ik carrosserieringen prefereer boven CDs. Zo'n ring draait soepel genoeg en de breedte van de ring is zo klein dat het verschil in radius bij de meeste curves verwaarloosbaar is. Dat maakt ze ook geschikter voor concave curves met een kleinere radius. Uiteraard is het niet voor alles geschikt. Denk aan bijvoorbeeld stukken hout die langs een curve aan elkaar verlijmd moeten worden. Maar daar heb ik een speciale freesjesset van ENT voor. In vrijwel alle andere gevallen is de nauwkeurigheid afdoende. Althans in mijn ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.