Handgreep die de glooiing van de trapwang volgt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.733
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Klant heeft een onveilig gevoel, omdat er aan de muurkant geen handgreep is.
Het is een houten fluitje van een cent om daar een kant-en-klare rechte handgreep tegen te gooien.
Zou als een tang op een varken (trap) passen.
Mijn 'beroeps'eer gebiedt mij om daar een handgreep te plaatsen, die de glooiing van de wang volgt.
Uiteraard uit hetzelfde hout (beuk) + met hetzelfde profiel.
Die glooiing intrigeert mij.
Hoe pak ik dit aan ?

1726140312614.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
507
Noord-Veluwe
N.B. Ik heb dit zelf slechts een keer gedaan, dus waarschijnlijk zijn er anderen met een betere aanpak.

Wat ik deed was met karton passende mallen maken van de gekromde delen. Die plakte ik op hout en dat heb ik vervolgens met de lintzaag in een eerste ruwe vorm gezaagd. Daarna heb ik er met de tafelfrees een voor de hand aangenaam profiel op gefreesd. Omdat ik enigszins zuinig met hout moest doen en ik de lengte sowieso niet zou redden bestond het geheel uit een gekromd deel beneden, een recht deel ertussen, en een gekromd deel boven. Ik was nog niet in het bezit van een domino, dus heb ik toentertijd flinke deuvels gebruikt om de boel een beetje stevig te kunnen verbinden. Ik heb nooit klachten van de eigenaar gehoord, dus ik neem aan dat de leuning nog steeds naar behoren functioneert. Het was een beetje houtje-touwtje, maar het werkte wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
82
50
Zuid Holland
Maak een rechte lat op lengte zodat deze op het laagste punt en het hoogste punt van de wang ligt, zoals de rode lijn hieronder. Plak hier vervolgens op elke +/- 20 cm een strookje rest hout of hardboard op die precies op lengte is zodat je trapwang raakt, zoals de groene lijnen hier onder. Dit geheel is straks je mal waarmee je de curve op een ander stuk hout kunt zetten.


1726147731957.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en John1969

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
299
37
Gouderak
Intrigerend probleem dit. Ik ben eens gaan googelen. De methode van meten zoals beschreven kwam ik ook tegen. Daar kan je een mooie mal mee maken. Daarna vond ik twee opties: buigen met stoom (moet je wel een lange stoomkamer hebben, en een trapleuning is best dik) of de trapleuning maken uit op elkaar gelijmde latjes die je op de mal klemt. Die laatste aanpak kan meteen een ander probleem oplossen; een stuk beuken dat lang en dik genoeg is.
Op Youtube zijn de nodige films te vinden hierover. Ik zelf ben geneigd te gaan voor verlijmde latten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Ik heb gedraaide leuningen gezien van wenge. Die waren opgebouwd uit stroken fineer. Was erg mooi gedaan door de scheepstimmerman. Mocht ook wel want het bootje had een kaartje van 8 cijfers.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
Ik begrijp dat je gewoon een trapleuning wil gaan maken? Gewoon trap volgen en uitzagen met de lintzaag. Daarna profileren. Het rechte stukje dat ik denk te zien, zal je ook met de trapboom mee lopend moeten maken. Met een rechte stok zit je begin voor het lange stuk te hoog.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.144
909
Omgeving Leiden
Een lang stuk karton nemen bijvoorbeeld van een stucloper
Een schijf met een diameter van 20 cm maken. In het hart een potloodje monteren.
Het karton eerst tegen de wang van de trap plakken en de vorm ervan zo ongeveer overnemen en uitsnijden.
De op die manier verkregen ruwe mal óp de wang zetten en fixeren.
De schijf met het potloodje over de wang rollen en laten aftekenen op de ruwe mal.
Je hebt nu een nauwkeurige mal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.733
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een schijf met een diameter van 20 cm maken. In het hart een potloodje monteren.
@thomasz
een pluim voor de beste tip !
ik was mijn hoofd aan het breken over de manier waarop ik de golving van de wang over zou kunnen brengen
met een stuk hout als afstandhouder en daarin een potlood zag ik het niet zitten, omdat ik er dan moet voor zorgen om dat hout steeds vertikaal te houden
met een schijf loopt dit op wieltjes
bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
31
8
Hier soms daar
U zou het hout met stoom kunnen buigen, nadeel is dat er een mal gemaakt moet worden met de juiste ronding. het hout stomen kan in een pvc regen/riool pijp
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
101
134
Ik zou wel een metalen buis (spirobuis bijvoorbeeld) aanraden want PVC wordt met stomen erg zacht en zakt in (plus de lucht die ervan afkomt zal niet erg gezond zijn). Beuken is volgens mij ook bij uitstek geschikt om te stomen, maar ik zou het persoonlijk ook uit een brede balk zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.733
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
aan stroken heb ik gedacht
die zou ik op de wang kunnen klemmen - voor zover mogelijk -, waardoor ik perfekt de kromming kopieer
het risico bestaat dat ik de stroken niet volledig op mekaar geperst krijg, waardoor er spleetjes zichtbaar zijn
ik ga ook moeten vermijden dat de lijm tegen de muur komt
ook zou ik de strookjes breder dan de dikte van de wang moeten nemen, om ze nadien mooi vlak te kunnen schuren

de andere greep heeft een doorsnede van 4 bij 12 cm
de nieuwe wil ik op dezelfde maat maken

het is een trap met een kwartdraai boven + beneden
mijn beste (?) idee is om die greep uit 3 stukken te maken
gebogen + recht + gebogen
volgens de methode van @thomasz
die heeft voor mij het wiel (her)uitgevonden
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
507
Noord-Veluwe
Ik gebruik daar carrosserieringen in verschillende diameters voor (wel de wat grotere exemplaren). Het probleem van CDs e.d. kan *soms* zijn dat ze te groot zijn om concave curves met een kleinere diameter te volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Ik heb bij mijn trap gekozen om de leuning niet gebogen te maken, maar met een knik. Dit was veel sneller te maken. Met een paar knikken krijg je ook een soort ronding. Maar helemaal met de ronding mee is wel mooier.

Succes bij jouw versie. Ben benieuwd hoe het gaat worden.
 

Bijlagen

  • IMG_20240916_131415k.jpg
    IMG_20240916_131415k.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20240916_131423k.jpg
    IMG_20240916_131423k.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20240916_131430k.jpg
    IMG_20240916_131430k.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 21

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.733
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb bij mijn trap gekozen om de leuning niet gebogen te maken, maar met een knik. Dit was veel sneller te maken. Met een paar knikken krijg je ook een soort ronding. Maar helemaal met de ronding mee is wel mooier.
heb je die verbinding er zelf in gefreesd ?

van de handgreep aan de andere kant, heb ik nog geen foto geplaatst
sectie is rechthoekig 120x40 mm
voor de harmonie wens ik dezelfde aan de nieuwe kant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.