Ik heb vandaag even mn staartjes geoefend:
Ik ben geloof ik 40mn bezig geweest, het wordt tijd voor zo'n beugelzaag want dat werkt ZO veel sneller.
Het mooie vond ik dat ze in 1 keer goed zaten, dus op de foto's zie je de eerste poging ze in elkaar te drukken. Dat is het voordeel van de kraslijn in 2en zagen('splitting the line', zoals cosman zegt), geen beitelwerk wat eindeloos duurt en de passing grillig kan maken. Het komt dus vooral op zagen aan. Ik heb weer een japanse zaag gebruikt, nu wil ik ook graag een keer een echte zwaluwstaartzaag proberen.
Vuren is natuurlijk wel makkelijk om passend te krijgen door de zachtheid.
Voor de verdeling heb ik de methode van de 'willekeurige schuine lijn' gebruikt:
Voor wie het niet kent:
Zet een schuine lijn uit vanaf de borstlijn(verbindingslijn). De schuinte doet er niet toe, zolang je verdeling er maar op past. Ik heb ongeveer 45 genomen zoals je ziet.
Ik wou aan de buitenkanten een halve keep en verder 3 staarten met kepen van dezelfde breedte, dus zet je op de lijn:
Een halve centimeter voor de halve keep, 5 hele centimeters achter elkaar(3 staarten en 2 kepen) gevolgd door nog een halve. Het laatste punt verbind je met een zweihaak met de andere hoek van de borstlijn, en met dezelfde schuinte haal je alle punten over. Zo hoef je niks te meten. Natuurlijk kan je de verdeling naar eigen smaak uitzetten. Dan moet je nog de punten naar het einde van het werk overhalen met de zweihaak of zwaluwstaartklos om de staarten te realiseren.
Je kan natuurlijk ook op het oog indelen zoals franz klausz het doet.