Hammer tafelzaag afzuiging

48rmc

Post veel
2 dec 2021
839
339
Middelburg
Het lijkt me dat zulke simpele verloopjes wel al veel te vinden zijn voor weinig geld.
Dat valt behoorlijk tegen kan ik je zeggen . Ducomat verkoopt de manchet voor zo'n €7 euro echter dan komen er nog transportkosten bij, iets van rond de 40 euro absurd veel ongeacht of je 1 bocht, 10 bochten, 100 aanschaft. Een verloop die een beetje lekker wilt aansluiten op de bovenafzuiging Hammer is volgens mij ook een hele "uitdaging". Felder verkoopt een verloopstuk 80/50mm echter geeft weinig info prijs of het gaat om de binnendiameter of buitendiamater?,.... Dictum geeft wat meer info prijs (binnendiameter of buitendiameter) wat zijn verloopstukken betreft alleen zie ik geen verloop met de juiste diameter

Harley

Nieuw lid
17 nov 2025
1
0
Sweden
Aan de andere kant, hoe breder de slang naar de zaagkap, hoe minder airflow door de 'standaard' onder-afzuiging van de zaag. Als ik écht meer performance wil kan ik beter de 120mm slang vervangen voor een 140mm, van de afzuiging naar de zaag.

Morgen-middag gaat de printer aan! Daarna meer update :)
Nog updates? Ik ben erg geïnteresseerd in je project.

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.413
378
Heelsum
Aan de andere kant, hoe breder de slang naar de zaagkap, hoe minder airflow door de 'standaard' onder-afzuiging van de zaag. Als ik écht meer performance wil kan ik beter de 120mm slang vervangen voor een 140mm, van de afzuiging naar de zaag.

Morgen-middag gaat de printer aan! Daarna meer update :)
printen gaat wel even duren....

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.383
751
Noord-Veluwe / Skåne
vind het ronduit belachelijk dat er geen betere oplossing standaard vanuit Hammer is, maar het probleem is inderdaad dat een spaanderzuiger te weinig onderdruk heeft om (in mijn optiek) veel afzuiging te creeëren.

Tja, waarom denk je dat er 100 mm poorten op Hammer machinerie zitten? Dat is niet bedoeld om een stofzuiger of een kleine motafzuiger op te plaatsen. Toch? Daar heb je je antwoord. Deze machines zijn gemaakt om te werken met grotere afzuigers en die creëren wel genoeg zuigkracht om met 50 mm op de kap het zaagsel weg te halen. Uiteraard zijn er genoeg mensen die de slang of poort ergens verjongen en daar nog enigszins mee weg komen. Maar dat is niet wat Hammer (of beter gezegd Felder) op zijn conto wil schrijven. Je kunt je vast wel voorstellen wat dat qua aansprakelijkheid zou betekenen voor hun.

Tegenwoordig werk ik met een RL140 en dat gaat uitstekend. Maar ik realiseer me dat dat voor veel mensen wellicht een beetje teveel van het goede is. Maar ook toen ik het nog met een Oneida Dust Cobra moest stellen was de afzuiging via de kap niet helemaal zo slecht nog niet. Niet zo goed als nu, maar wel acceptabel. Het kan dus wel. Ook met afzuigers die binnen het bereik van hobbyisten liggen.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
282
194
Echt
Tja, waarom denk je dat er 100 mm poorten op Hammer machinerie zitten? Dat is niet bedoeld om een stofzuiger of een kleine motafzuiger op te plaatsen. Toch? Daar heb je je antwoord. Deze machines zijn gemaakt om te werken met grotere afzuigers en die creëren wel genoeg zuigkracht om met 50 mm op de kap het zaagsel weg te halen. Uiteraard zijn er genoeg mensen die de slang of poort ergens verjongen en daar nog enigszins mee weg komen. Maar dat is niet wat Hammer (of beter gezegd Felder) op zijn conto wil schrijven. Je kunt je vast wel voorstellen wat dat qua aansprakelijkheid zou betekenen voor hun.

Tegenwoordig werk ik met een RL140 en dat gaat uitstekend. Maar ik realiseer me dat dat voor veel mensen wellicht een beetje teveel van het goede is. Maar ook toen ik het nog met een Oneida Dust Cobra moest stellen was de afzuiging via de kap niet helemaal zo slecht nog niet. Niet zo goed als nu, maar wel acceptabel. Het kan dus wel. Ook met afzuigers die binnen het bereik van hobbyisten liggen
Klopt is zeker bedoelt om met een degelijk afzuiger te werken. Ervaring leert wel dat mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er wel efficient omgegaan moet worden met dergelijke kleinere poorten die op dit soort machines zitten. C.q. een 150 leiding afsplitsen in bijv 2 x 100 waarbij er 1 voor de standaardaansluiting gebruikt moet worden en eentje voor boven het blad. De truuk is om deze dan vervolgens zo laat mogelijk te verjongen naar 50mm om zolang mogelijk nog de zuigkracht te behouden. Nogmaals bij 1meter 50mm (flexibele) slang is de zuigkracht zo ver afgenomen dat ik me afvraag of het uberhaupt nog zin heeft.

Printen was 9 uur (op hoge kwaliteit instellingen)
Materiaalkosten zo'n 5 euro.

Helaas is de printer op werk de afgelopen dagen erg druk geweest, dus de losse delen laten nog even een dagje op zich wachten.

Tijd om te investeren in een eigen printer :p ?

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.