Hammer N4400 X-life-2/ afstelling zaagband.

Annie.de

Nieuw lid
10 sep 2025
6
1
Nordhorn
Hoe stel ik mijn zaagband correct af.
Zojuist mijn nieuwe Hammer N4400 geïnstalleerd met de X-life 2 maar ik krijg de zaagband niet correct afgesteld.

Bij instelling 1, volgens mij de juiste komt de X- life niet tot bij de zaagband.
Bij instelling 2 ook niet en bij de laatste heb ik de zaagband tot op de uiterste stand op de bovenrol afgesteld. Nu komt de X-life een klein beetje naast de zaagband. Maar deze kan dan ook niet verder naar voren.

Wat doe ik niet goed!

Groeten Arnout.

Bijlagen

• IMG_5948.jpeg
    IMG_5948.jpeg
    55,2 KB · Weergaven: 47
  • IMG_5959.jpeg
    IMG_5959.jpeg
    74,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_5958.jpeg
    IMG_5958.jpeg
    59,1 KB · Weergaven: 39
  • IMG_5953.jpeg
    IMG_5953.jpeg
    65,2 KB · Weergaven: 38
  • IMG_5952.jpeg
    IMG_5952.jpeg
    86,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_5951.jpeg
    IMG_5951.jpeg
    65 KB · Weergaven: 38
  • IMG_5950.jpeg
    IMG_5950.jpeg
    74,9 KB · Weergaven: 38
  • IMG_5949.jpeg
    IMG_5949.jpeg
    73,1 KB · Weergaven: 36

avos

Post veel
10 nov 2008
804
135
omg Haarlem
De blokken omdraaien, je ziet nu dat het witte "teflon"achtig geleider terug ligt in aluminium blok, aan de andere kant is deze gelijk met blok. Blok dus om wisselen dat dit de voorkant is, volgens mij kun je dan ook wat verder naar voren schuiven.

Annie.de

Nieuw lid
10 sep 2025
6
1
Nordhorn
De blokken omdraaien, je ziet nu dat het witte "teflon"achtig geleider terug ligt in aluminium blok, aan de andere kant is deze gelijk met blok. Blok dus om wisselen dat dit de voorkant is, volgens mij kun je dan ook wat verder naar voren schuiven.
Bedankt voor je reactie, als ik de foto’s bekijk van de keramische geleiding op de site van de Felder group, dan is deze juist gemonteerd. ( mijn zaag met X-life af fabriek geleverd. )

Het vreemde is dat de Alu delen van de X-Life al tegen de rode zaagbescherming aankomen. En daardoor dan ook niet verder naar voren kunnen.

Bijlagen

• IMG_5955.jpeg
    IMG_5955.jpeg
    56,8 KB · Weergaven: 28

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.265
1.144
Het zaaglint zit niet op de juiste plaats. De rubber band om het wiel is iets bol en het midden van het lint moet iets voor het midden van het wiel zitten. Bij instelling 1 en 3 ligt het lint te ver naar achter en bij 2 te ver naar voor. Het zaaglint ligt er bij mijn Hammer N3800 zo op:

IMG_2594.jpeg

Zet eerst alle geleiders naar achter en leg het lint er dan goed op. Zet het dan op spanning en draai de wielen om te zien of het lint goed op het wiel blijft. Pas de tracking aan als dat niet zo is. Zet de geleiders er pas op als de tracking goed is. Ik test de tracking vervolgens door de aan-knop in te drukken en daarna direct de uit-knop. Het wiel draait dan een aantal rondjes, waarmee ik de tracking nog eens check.

Mocht je een breder zaaglint hebben, dan kun je deze eerste proberen. Het bredere zaaglint is iets meer vergevingsgezind qua instelling.

De zetting van de tanden van jouw zaaglint kan beschadigd zijn door instelling 3. De spanning op het zaaglint drukt de tanden in het wiel, waardoor ze aan die kant minder uitsteken. Dat kan er toe leiden dat er drift komt. Helaas is dat bij een van mijn zaaglinten ook gebeurd.

Annie.de

Nieuw lid
10 sep 2025
6
1
Nordhorn
Het zaaglint zit niet op de juiste plaats. De rubber band om het wiel is iets bol en het midden van het lint moet iets voor het midden van het wiel zitten. Bij instelling 1 en 3 ligt het lint te ver naar achter en bij 2 te ver naar voor. Het zaaglint ligt er bij mijn Hammer N3800 zo op:

Bekijk bijlage 165364

Zet eerst alle geleiders naar achter en leg het lint er dan goed op. Zet het dan op spanning en draai de wielen om te zien of het lint goed op het wiel blijft. Pas de tracking aan als dat niet zo is. Zet de geleiders er pas op als de tracking goed is. Ik test de tracking vervolgens door de aan-knop in te drukken en daarna direct de uit-knop. Het wiel draait dan een aantal rondjes, waarmee ik de tracking nog eens check.

Mocht je een breder zaaglint hebben, dan kun je deze eerste proberen. Het bredere zaaglint is iets meer vergevingsgezind qua instelling.

De zetting van de tanden van jouw zaaglint kan beschadigd zijn door instelling 3. De spanning op het zaaglint drukt de tanden in het wiel, waardoor ze aan die kant minder uitsteken. Dat kan er toe leiden dat er drift komt. Helaas is dat bij een van mijn zaaglinten ook gebeurd.
Bedankt voor je reactie, om schade te voorkomen heb ik er nog niet mee gezaagd, wilde eerst zeker weten of de band wel juist geplaatst is.
Zoals de zaagband/ lint bij jou geplaatst is, komt het dichtste overeen met instelling 1 bij mij. In mijn geval zal die dan nog iets naar voren bijgesteld moeten worden, echter de x-life geleiders zijn dan nog te ver weg om te kunnen geleiden. Het aluminium blok ligt dan al tegen het rode gedeelte van de zaag aan.

Ik zal jou aanbeveling uitproberen, heb ook nog een 20 mm blad..

avos

Post veel
10 nov 2008
804
135
omg Haarlem
Bedankt voor je reactie, als ik de foto’s bekijk van de keramische geleiding op de site van de Felder group, dan is deze juist gemonteerd. ( mijn zaag met X-life af fabriek geleverd. )

Het vreemde is dat de Alu delen van de X-Life al tegen de rode zaagbescherming aankomen. En daardoor dan ook niet verder naar voren kunnen.
Ik kan me herinneren dat ik dit bij mijn n4400 ook had. En toen heb ik de blokken omgedraaid.
Vond dat destijds ook vreemd bij een nieuwe machine.... Maar dit was voor mij een simpele oplossing.
Er zijn meerdere afbeeldingen te vinden waar ze wel omgedraaid zitten. Wellicht een verschil tussen de hammer/felder machines, de blokken zijn meen ik identiek voor beide zagen.

En inderdaad is bovenstaande foto de correcte positie van het zaaglint.

Scherm­afbeelding 2026-02-16 om 09.29.44.png

• Leuk
Waarderingen: Annie.de

Athanor

Moderator
6 dec 2015
3.029
1.272
Leeuwarden
Ik heb een Felder lintzaag met alleen de achterste keramische geleider. Die heeft nog de oude stalen zijgeleiding. Maar als ik dit zie, krijg ik de indruk dat de witte keramische blokjes in de aluminium houder toch ook te verschuiven zijn? Dan zou je e.e.a. goed moeten kunnen afstellen, inderdaad met het zaagblad in het midden van het bovenste wiel.

Maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk🧐

Annie.de

Nieuw lid
10 sep 2025
6
1
Nordhorn
Ik heb een Felder lintzaag met alleen de achterste keramische geleider. Die heeft nog de oude stalen zijgeleiding. Maar als ik dit zie, krijg ik de indruk dat de witte keramische blokjes in de aluminium houder toch ook te verschuiven zijn? Dan zou je e.e.a. goed moeten kunnen afstellen, inderdaad met het zaagblad in het midden van het bovenste wiel.

Maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk🧐
Wanneer we bij afbeelding 1 kijken is het zaaglint correct gepositioneerd, maar komen de aluminium blokjes nog niet eens in de buurt van de zaagband.
dus omdraaien heeft dan ook geen zin.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
3.029
1.272
Leeuwarden
Maar kunnen die keramische blokjes niet ín de aluminium houder verschoven worden? Dat lijkt mij logisch omdat je met zagen van verschillende breedtes moet kunnen werken. Bij mij variëren die van 6mm tot 25 mm. Probeer die eens aan te drukken…..
Succes, Fons

Annie.de

Nieuw lid
10 sep 2025
6
1
Nordhorn
Allen bedankt voor jullie reacties, na wat puzzelen ben ik tot de volgende uitkomst gekomen.
Het keramische gedeelte kan niet verschoven worden in de blokjes, wel kunnen de blokjes omgedraaid worden. Dit was uiteindelijk de oplossing!!!

Afbeelding 1, de X-life Alu blokjes
Afbeelding 2, nu is er genoeg ruimte over.
Afbeelding 3, het keramische gedeelte kan nu correct afgesteld worden.
Afbeelding 4, de 16mm zaagband heeft ( volgens mij) de juiste positionering.

Nu hopen op veel zaagplezier.

Bijlagen

• IMG_5975.jpeg
    IMG_5975.jpeg
    64,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5978.jpeg
    IMG_5978.jpeg
    46,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5977.jpeg
    IMG_5977.jpeg
    58,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5976.jpeg
    IMG_5976.jpeg
    72,8 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.