Hammer C3 31: Lineaal voor parallelaanslag afstellen. Is er een alternatief?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
645
133
Stiens
Het afstellen van deze lineaal (zie foto) vind ik nogal een gedoe. Toen ik de nieuwe parallelaanslag kocht moest ik hem opnieuw afstellen maar daar had ik eerst even geen zin in. Alternatief was meten bij de zaag. Gaat het jullie net zo?

Hoe dan ook, ik ben er toch maar aan begonnen. Kostte me ruim een uur om met proberen en schuiven dat profiel goed op z'n plek te krijgen. Niet het meest gebruiksvriendelijke onderdeel van de machine. Het loont de moeite wel want nu zit hij 'spot on' en dat is plezierig werken.

Ik heb nog getwijfeld of ik het profiel met de liniaal moest laten zitten en de aluminium aanwijzer (of hoe noem je dat) bij te vijlen. Het gaat om een omgebogen stripje aluminium, nipt zichtbaar op deze foto onder de parallelaanslag.

Bestaan er op dit punt alternatieve oplossingen. Ik dacht zelf nog aan een DRO (Digital Read Out) maar ik weet niet of dat monteerbaar/werkbaar is op deze machine. (Ik ben niet zo heel praktisch en zie niet 1,2,3 of dat kan.)

Het profiel laten zitten en het lint vervangen door een magnetisch lint kan in principe niet omdat het profiel geen magnetisch materiaal bevat. Mogelijk kun je een metalen strip in het profiel bevestigen zodat het wel kan?

(Is het afstellen bij een K3 Winner of Felder 500/700, met die ronde geleiding, makkelijker?)

IMG_20250312_193437.jpg

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Klein-Brabant, Vlaanderen
de prijs van digitale breedtemeters loopt exponentieel op met de breedte die je kan meten

als ik het goed zie, dan zaag je op het blad van de zaag, maar heb je wel een wagen
ook ik heb een wagen
97 % zaag ik daar op
én daar heb ik bijkomend een lineaal van felder of hammer op geplaatst
achteraan, want vooraan had ik er al een (heb een scm)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.172
609
Noord-Veluwe
Ik heb nog een Wixey liggen die ik op mijn C3-31 had zitten. Werkte als een zonnetje. de montage was ook eenvoudig. Hun handleiding kun je downloaden vanaf hun website.

[Edit] Ik heb net even gekeken en het is een WR700 Type 2. Die zijn speciaal voor parallelle aanslagen bedoeld.

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
645
133
Stiens
de prijs van digitale breedtemeters loopt exponentieel op met de breedte die je kan meten

als ik het goed zie, dan zaag je op het blad van de zaag, maar heb je wel een wagen
ook ik heb een wagen
97 % zaag ik daar op
én daar heb ik bijkomend een lineaal van felder of hammer op geplaatst
achteraan, want vooraan had ik er al een (heb een scm)
Ik kan je niet goed volgen. De aanslagen op de wagen zijn afkortaanslagen. Bij mij (Hammer C3 31) kan ik daarop een klemmetje losmaken en dan het meetlint verschuiven.

Als ik je goed begrijp, heb je de afkortaanslag van SCM (Minimax?) vervangen door een kwalitatief betere Hammer/Felder aanslag.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Ik kan je niet goed volgen. De aanslagen op de wagen zijn afkortaanslagen. Bij mij (Hammer C3 31) kan ik een klemmetje losmaken en dan het meetlint verschuiven.

Als ik je goed begrijp, heb je de afkortaanslag van SCM (Minimax?) vervangen door een kwalitatief betere Hammer/Felder aanslag.
mijn verhaal start bij de veronderstelling dat je een wagen hebt

mogelijks gebruik je de aanslag op het zaagtafeldeel om af te korten

mijn veronderstelling was dat je vooral schulpt
daarbij gebruik ik hoofdzakelijk de wagen
weet uiteraard niet hoe lang de werklengte van jouw wagen is
om te schulpen gebruik ik de wagen
op mijn scm heb ik vooraan de oorspronkelijke aanslag behouden
achteraan, en verplaatsbaar in de gleuf van de wagen gekneld, heb ik een aanslag van hammer met een klapper geplaatst
de combinatie van 2 aanslagen laat mij toe om precies op breedte te schulpen met een minimale hapering bij het voortbewegen van het werkstuk
ik kan meer details + foto verstrekken

als jouw aanslag vooral dient om af te korten, dan pas ik bij deze toepassing
afkorten doe ik ook met de wagen, waarbij ik het werkstuk tegen de klapper op de aanslag op de wagen leg
om bij herhaling + van 1 werkstuk op dezelfde lengte af te korten, heb je uiteraard de aanslag op het zaagtafeldeel nodig

1741866371604.png

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.172
609
Noord-Veluwe
Bij oudere DRO-systemen, zoals die van Wixey, klopt het wel wat je zegt. Maar bij meer moderne systemen valt dat heel erg mee.

De bekende M503 DRO's zitten rond de €30 tot €50 met een lint van 1 tot 3 meter. Daarboven worden ze wel wat duurder, maar dan praat je over Euro's. Niet over tientallen Euro's. Het nadeel van M503 is dat ze alleen leveren via Ali Express, voor zover ik weet. Ik heb ze in ieder geval zelf nog nooit ergens anders gezien. Maar over de kwaliteit van M503 DRO's lees ik eigenlijk nooit negatieve berichten. Als er al eens commentaar is, dan gaat het over de levensduur van de (vervangbare) batterijen. Maar ook dat valt erg mee. Bij oudere systemen kon je zo'n beetje wekelijks nieuwe batterijen in de DRO stoppen. Maar dat is tegenwoordig nauwelijks meer aan de orde. M503 is zeker geen Fiama, maar ze zijn niet slecht.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Bij oudere DRO-systemen, zoals die van Wixey, klopt het wel wat je zegt. Maar bij meer moderne systemen valt dat heel erg mee.

De bekende M503 DRO's zitten rond de €30 tot €50 met een lint van 1 tot 3 meter. Daarboven worden ze wel wat duurder, maar dan praat je over Euro's. Niet over tientallen Euro's. Het nadeel van M503 is dat ze alleen leveren via Ali Express, voor zover ik weet. Ik heb ze in ieder geval zelf nog nooit ergens anders gezien. Maar over de kwaliteit van M503 DRO's lees ik eigenlijk nooit negatieve berichten. Als er al eens commentaar is, dan gaat het over de levensduur van de (vervangbare) batterijen. Maar ook dat valt erg mee. Bij oudere systemen kon je zo'n beetje wekelijks nieuwe batterijen in de DRO stoppen. Maar dat is tegenwoordig nauwelijks meer aan de orde. M503 is zeker geen Fiama, maar ze zijn niet slecht.
heb je een link ?

bij scm zelf zit ik rond de 1.500 euro - heb daar een nieuwe dwarsgeleider nodig

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
SCM vraagt gewoon (te) veel geld. Dat heb ik zelfs wel eens van een dealer gehoord.
mogelijks
heb 10 j geleden de hele machine met de felder 9 & 7 reeks vergeleken
prijzen liepen gelijk
mogelijks zijn ze in opties duurder, alhoewel ik er toen een heleboel bij genomen heb
nu zoek ik voor mijn scm enkel sporadisch naar een dwarsgeleider van rond de 2.000 mm met elektronische breedte-aanduiding

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
645
133
Stiens
@ZotVanHout.

Zeker, schulpen van bijv. schaaldelen doe ik met de wagen. Ander zaagwerk ook wel eens.
Afkorten doe ik met de Kapex maar als 't zo uitkomt ook wel met de Hammer.
Voor lang maar niet te lang materiaal (ik hoop dat dit zo duidelijk is), ga ik naar de parallelaanslag.
Eigenlijk gebruik ik de parallelaanslag doorgaans voor een evenwijdige zaagsnede, maar ook niet consequent.

1. Ik doe gewoon niet alles op dezelfde manier. Soms kan het ook anders zeg maar.
2. Ik denk dat ik zonder mijn parallelaanslag zou kunnen. Ondanks wagen en eventueel tafel aan de wagen.

Al met al en meer 'on topic' had de uitvoering van de geleiding voor de parallelaanslag van mij wel wat gebruiksvriendelijker gemogen. Je kan hem goed gebruiken.
Als je een betaalbare DRO koopt is het probleem wel uit de wereld, natuurlijk.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
645
133
Stiens
mogelijks
heb 10 j geleden de hele machine met de felder 9 & 7 reeks vergeleken
prijzen liepen gelijk
mogelijks zijn ze in opties duurder, alhoewel ik er toen een heleboel bij genomen heb
nu zoek ik voor mijn scm enkel sporadisch naar een dwarsgeleider van rond de 2.000 mm met elektronische breedte-aanduiding
Het was specifiek voor de DRO dat ik de opmerking plaatste. Ging niet over vergelijking van andere prijzen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.172
609
Noord-Veluwe
Yep, de link van Peter klopt. Houd in de gaten dat er vele, vele aanbieders zijn van ditzelfde product. Dat is maar goed ook, want vaak kun je maar 1 exemplaar per account per leverancier bestellen.

Gewoon op Ali zoeken naar "M503 DRO" en je krijgt een hele waslijst voorgeschoteld. De prijzen ontlopen elkaar meestal maar miniem en uiteindelijk is het allemaal hetzelfde product.

Zoals ik eerder al eens hier kenbaar heb gemaakt ben ik geen fan van het kopen op Ali en dergelijke Chinese sites. De reden daarvoor is gelegen in de manier waarop zij met rechten omgaan. Bij dit product heb ik daar echter geen problemen mee, want dit is een "eigen" product, voor zover ik kan nagaan. En zeker als dat product dan ook nog best goed blijkt te zijn, dan heb ik er geen moeite mee om het aan te bevelen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.