Hammer C3 31: Lineaal voor parallelaanslag afstellen. Is er een alternatief?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.374
1.135
Ulvenhout
Sorry als ik het originele topic hiermee een beetje kaap, maar zou je hiervoor ook een (uitgebreide) Fritz und Franz kunnen gebruiken? Als je op beide delen een maataanduiding zet met een flipstop zou je ook precies kunnen schulpen via de rolwagen.

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
676
136
Stiens
Als ik deze video zie van de Fritz en Franz lijkt het mij dat dit is wat ik (en jij misschien ook) zoekt.
Zeker, en ik weet dat er vele fimpjes zijn gemaakt over het maken van 'Fritz und Franz'. Soms met dikke kunststof randen om de werkstukken goed slipvrij te kunnen klemmen.

Laatst bewerkt:

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
255
133
Toevallig heb ik kort geleden ook een DRO geinstalleerd op mijn Hammer B3

Ik heb de stalen langsgeleider, dus de montage zal misschien wat anders zijn.

1.jpg

De magneetstrip zit gemonteerd in de gleuf in de liniaal houder.
De leeskop van de DRO zit onder de stalen kap gemonteerd, daar heb ik met multiplex een houdertje voor moeten maken zodat hij op +/- 2 mm van de magneetstrip af staat.

Voor het schermpje heb ik een behuizing geprint met een 3d printer.
De DRO komt van Aliexpress M503 Magnetische schaal DRO-display Geïntegreerd ingebed magneetmeetsysteem Magnetische tape met vlekriemprofiel Houtbewerking - AliExpress 1420
Prima ding voor de prijs, maar heeft wel één nadeel. Je kan hem niet absoluut én relatief gebruiken. Als je het nulpunt reset moet je hem weer opnieuw afstellen op je zaagblad.
Voor relatieve afstanden kan je dus beter een beetje hoofdrekenen dan de 0 verzetten.

Als iemand het model voor de behuizing van het scherm wil hebben kan je me wel een berichtje sturen.
Misschien moet ik ook even wat betere foto's maken :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.