Hammer C3 31: Lineaal voor parallelaanslag afstellen. Is er een alternatief?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
639
132
Stiens
Het afstellen van deze lineaal (zie foto) vind ik nogal een gedoe. Toen ik de nieuwe parallelaanslag kocht moest ik hem opnieuw afstellen maar daar had ik eerst even geen zin in. Alternatief was meten bij de zaag. Gaat het jullie net zo?

Hoe dan ook, ik ben er toch maar aan begonnen. Kostte me ruim een uur om met proberen en schuiven dat profiel goed op z'n plek te krijgen. Niet het meest gebruiksvriendelijke onderdeel van de machine. Het loont de moeite wel want nu zit hij 'spot on' en dat is plezierig werken.

Ik heb nog getwijfeld of ik het profiel met de liniaal moest laten zitten en de aluminium aanwijzer (of hoe noem je dat) bij te vijlen. Het gaat om een omgebogen stripje aluminium, nipt zichtbaar op deze foto onder de parallelaanslag.

Bestaan er op dit punt alternatieve oplossingen. Ik dacht zelf nog aan een DRO (Digital Read Out) maar ik weet niet of dat monteerbaar/werkbaar is op deze machine. (Ik ben niet zo heel praktisch en zie niet 1,2,3 of dat kan.)

Het profiel laten zitten en het lint vervangen door een magnetisch lint kan in principe niet omdat het profiel geen magnetisch materiaal bevat. Mogelijk kun je een metalen strip in het profiel bevestigen zodat het wel kan?

(Is het afstellen bij een K3 Winner of Felder 500/700, met die ronde geleiding, makkelijker?)

IMG_20250312_193437.jpg

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.658
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
de prijs van digitale breedtemeters loopt exponentieel op met de breedte die je kan meten

als ik het goed zie, dan zaag je op het blad van de zaag, maar heb je wel een wagen
ook ik heb een wagen
97 % zaag ik daar op
én daar heb ik bijkomend een lineaal van felder of hammer op geplaatst
achteraan, want vooraan had ik er al een (heb een scm)

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.169
608
Noord-Veluwe
Ik heb nog een Wixey liggen die ik op mijn C3-31 had zitten. Werkte als een zonnetje. de montage was ook eenvoudig. Hun handleiding kun je downloaden vanaf hun website.

[Edit] Ik heb net even gekeken en het is een WR700 Type 2. Die zijn speciaal voor parallelle aanslagen bedoeld.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.