Hammer A31 op onderstel heffen

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Iemand enig idee hoe ik straks mijn nieuwe vvd op mijn onderstel kan heffen?
Vorige heb ik met veel inspanning (en zonder gietijzeren tafels) op een plank op wielen gehesen. Dat wil ik niet nog eens.

De vvd wordt op 1 of twee houten pallets geleverd en moet daarna op het stalen onderstel geplaatst worden. Een onderstel geïnspireerd op het onderstel van @Athanor en @klusrob trouwens! Waarvoor dank.

Bijlagen

• D697483A-3F38-4A69-9DAA-79E5DE009DC1.jpeg
    D697483A-3F38-4A69-9DAA-79E5DE009DC1.jpeg
    206,3 KB · Weergaven: 85
  • 5258E739-0847-47E5-BBC4-781FFAF68E47.jpeg
    5258E739-0847-47E5-BBC4-781FFAF68E47.jpeg
    176,5 KB · Weergaven: 93

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
328
134
Koop een kettingtakel en hang ergens aan het plafond. Ook in de toekomst, zo ontzettend handig om te hebben.

Als voorbeeld zoiets.

Ik gebruik een 35mm spanband om de machines aan de (onderste) haak te hangen.

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Dank Peter.
Hoe houd jij de machine stabiel in de spanbanden? Ik ben bang dat ie kanteld of zo.

Ik kan de takel nergens aan vast maken. gestucked plafond. Moet ik een hulpconstructie maken… en stabiel maken.

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Ik kreeg ook nog de tip van een werkplaatskraan. Waar ze motorblokken mee heffen.
Maar die heeft lange poten en ik ben bang dat die in de weg zitten om de pallet te verwijderen en het frame erin te schuiven.

Bv

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
328
134
Hoe houd jij de machine stabiel in de spanbanden? Ik ben bang dat ie kantelt of zo.
Eerst een beetje optillen, spanbanden misschien wat verschuiven en daarna optillen. Er hangt zo'n gewicht in, dat verschuiven eigenlijk (na het even aanpassen van de spanbanden) eigenlijk nooit gebeurt.

Bijlagen

• werkplaats-01.jpg
    werkplaats-01.jpg
    312,7 KB · Weergaven: 89

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
328
134
De machine komt op een pallet, misschien kun je de machine door wat heen en weer te schuiven zo van de pallet op het onderstel krijgen.

Wel een heel mooi onderstel !!

• Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Daarmee vergeleken is de A31 een kleintje.
Klinkt goed. Moet ik alleen nog een stabiele hulpconstructie ter bevestiging maken.

Mooie werkplaats trouwens!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.964
2.167
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De machine iets kantelen en er een palletbalk of andere stevige, maar niet te dikke balk, onder schuiven in de breedterichting (de lengte van de balk dus dwars op de machine). Dat herhaal je aan de andere kant.

Daarna kies je een zijde (links of rechts) waar je de mobiele basis onder de balken wurmt/schuift. Je zou eventueel twee houten wiggen ergens midden onder het uitstekende deel van de balk kunnen slaan om ze iets op te heffen, zodat de basis er makkelijker onder schuift.

Daarna ga je de machine erop schuiven, over de houten balken zou de basis niet moeten beschadigen. Zodra de machine 'boven' de basis staat, ga je de balken eronder vandaan halen. Pak een latje en die wiggen van net en sla die tussen machine en basis zodat de balk er net onder vandaan getrokken kan worden. Beetje wringen, maar dat zou mijn eerste methode zijn denk ik.

Alternatief: de machine gewoon kantelen en de basis er direct onder frommelen. Beetje schuiven maar ondanks een hoog eigen gewicht (vaak 200kg of meer) kun je ze misschien slecht tillen, maar vaak nog wel schuifelen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.037
Je kan toch even een portaaltje maken van wat hout? Kettingtakeltje er aan en je kan die machine veilig op hijsen en weer op je neuwe onderstel zetten.

• Leuk

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Gewoon geen hijsmiddelen dus. 😊
Dit is voor mij een terugval scenario. Dat heb ik vorige keer gedaan met een sterke buurman, maar kostte erg veel kruim.

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
142
22
De methode van Trigger werkte voor mij prima. Steeds beetje heffen en een extra balkje eronder. Zo kon ik makkelijk en stabiel omhoog en weer omlaag. Ik heb geen moment vrees gehad voor omvallen van de machine. Wel nam ik rustig de tijd ervoor.

De machine iets kantelen en er een palletbalk of andere stevige, maar niet te dikke balk, onder schuiven in de breedterichting (de lengte van de balk dus dwars op de machine). Dat herhaal je aan de andere kant.

Daarna kies je een zijde (links of rechts) waar je de mobiele basis onder de balken wurmt/schuift. Je zou eventueel twee houten wiggen ergens midden onder het uitstekende deel van de balk kunnen slaan om ze iets op te heffen, zodat de basis er makkelijker onder schuift.

Daarna ga je de machine erop schuiven, over de houten balken zou de basis niet moeten beschadigen. Zodra de machine 'boven' de basis staat, ga je de balken eronder vandaan halen. Pak een latje en die wiggen van net en sla die tussen machine en basis zodat de balk er net onder vandaan getrokken kan worden. Beetje wringen, maar dat zou mijn eerste methode zijn denk ik.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Een stabiele poort bouwen lijkt mij ook de beste oplossing wil je het alleen doen ,
Het snelste is met genoeg mensen ding op tillen en de kar er onder schuiven,

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.037
Je geeft een paar duizend uit aan een machine en dan ga je moeilijk doen over een paar tientjes hout om hem veilig te lossen. Het zal wel aan mij liggen.

• Leuk
Waarderingen: Emilio en Nova

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
118
26
Dank Peter.
Hoe houd jij de machine stabiel in de spanbanden? Ik ben bang dat ie kanteld of zo.

Ik kan de takel nergens aan vast maken. gestucked plafond. Moet ik een hulpconstructie maken… en stabiel maken.
Ik had twee banden onder de machine door (zelfde model) en dan aan beide zijdes van de tafel zodat je vier mooie hoeken krijgt. Ging perfect! Staat er geen geschikte boom in de buurt waar je een takel aan kan hangen?

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
223
104
Nijmegen
Ik ga met Chevvy66 en Arend b mee en bouw een constructie. Dat gaat het meest gecontroleerd en zonder mankracht. Ik heb net hijsbalken besteld en huur een ketting takel.

En dan een mooie houten constructie bouwen. Maar eerst wachten op denkvermogen. De vvd is op voorraad maar de afzuiger is nog in bestelling.

Bedankt voor de tips allemaal.

Bijlagen

• A840D6AC-34BF-4D04-82F8-07A20F612416.jpeg
    A840D6AC-34BF-4D04-82F8-07A20F612416.jpeg
    82,3 KB · Weergaven: 55

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.118
3.037
H balk kan ook, maar aangezien dit een houtbewerkingsforum is, leek me dat het hout na gebruik als hijs balk nog een andere toepassing kan krijgen.

• Haha
Waarderingen: henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.