Ik heb zelf de A3-31 met spiraal-as staan, super tevreden van. Machine gekocht (beter gezegd, geleverd gekregen) in februari 2020 en veel mee geschaafd sindsdien. Maar nog steeds de mesjes niet hoeven draaien sindsdien. En ook nog eens een stuk stiller dan een "normale' as. Dus die as is zeker een goede keuze, daar ga je plezier aan beleven.
Ik heb zelf geen rij-inrichting van Hammer gekocht, maar zelf een onderstel in elkaar gelast met zwenkwielen eronder. Het grote nadeel van de standaard rij-inrichting is dat die maar 1 kant op kan (haaks op de schaafrichting), maar als je machine verder van de zijmuur af moet, is dat niet 123 te doen. Vergelijk het met een platenkar in de bouwmarkt: die gaat goed rechtuit, een ruime bocht om gaat ook goed, maar op z'n plek opzij duwen gaat niet. En mijn onderstel is net een supermarkt-winkelwagentje, die duw ik alle kanten op of zelfs rondjes op z'n plaats.
Ik heb mijn Harvey zaagtafel (250 kg), Hammer A3-31 vlakvandiktebank (300 kg) en Laguna lintzaag daarom op een zelfgelast stalen onderstel staan, met geremde zwenkwielen eronder (
deze).
Zie
hier en
hier en
hier voor de foto's.
Ik kan alledrie de machines op hun plek rondjes laten draaien als ik zou willen.
Met 4 zwenkwielen kan je er alle kanten mee op en kan je er zelfs in een veel kleinere werkplaats mee uit de voeten (mijn Hammer A3-31 en Harvey zaagtafel staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter...).
Je machine komt wel wat hoger te staan dan standaard (cm of 10-15), voor mij was dat geen enkel probleem. Sterker nog, ik vind een iets hogere machine persoonlijk wel fijn werken.
Neem in ieder geval niet te kleine wielen, hoe groter, des te makkelijker rolt de machine (zeker bij een vloer die niet helemaal soepel loopt, zoals op tegels of met wat zaagsel/houtsnippers op de vloer).
Ik heb 50mm wielen onder mijn ladekastjes zitten, en die stroppen al snel op als er een houtje oid voor ligt.. De grotere wielen (80mm, maar nog beter 100 als je daar de hoogte voor hebt), rollen daar makkelijker overheen.
De tafelverlenging heb ik er ook bij (de korte), die gaat er bijna altijd op.
In het begin even wat werk om 'm af te stellen, maar als dat eenmaal gedaan is, werkt het fantastisch. En is het ook nodig voor langere stukken hout (langer dan zeg 1 mtr).
Hier geen ervaring met de Camvac, maar bij mij staat er nu een Jet 1100 afzuiger op, en eerder een HBM200 (met zo'n stoffen zak bovenop). Beide werkt gewoon goed. Bij de camvac zegt mijn gevoel dat de ton daarvan heel snel vol gaat zitten (en dat je ook niet goed ziet hoe vol deze zit, dus doorschaaft terwijl je die eigenlijk al had moeten legen). Ik heb ook ergens gelezen dat de motoren nl ook binnen het aangegeven volume vallen, dus dat de netto zaagsel-inhoud dus nog een stuk kleiner is dan wat ze noemen.
Qua specs (luchtverplaatsing) zou het wel moeten werken. Maar ik vind ze wel flink aan de prijs. Als je de ruimte (hoogte) ervoor hebt zou ik zelf gewoon een HBM200 (evt profi met vast filter) kiezen.
AL zijn er hier op het forum wel een hoop mensen die er positieve ervaringen mee hebben (met de camvac, ook icm een willekeurige vandiktebank):
link
Het is ook altijd goed om de machine('s) life en ook in werking te zien bij een daadwerkelijke gebruiker. Dus niet alleen stationair draaiend in een showroom als dat al mogelijk zou zijn (maar meestal is zelfs dat geen optie), maar daadwerkelijk aan het werk met schaven van hout. Dan zie je meteen het resultaat, en dat is vaak ook wat makkelijker om je keuze te maken. Een verkoper kan namelijk ook wel eens minder sterke punten van een machine weglaten in zijn verhaal om jou een keuze te willen laten maken.
Ik zie dat je in Arnhem woont, dat is regio Eindhoven wat ver, anders was je hier zeker welkom. Maar misschien zijn er in jouw regio wel mensen met een van beide machines waar je eens kunt gaan proefdraaien? Heeft mij in ieder geval wel over de streep getrokken toen ik mijn Hammer kocht.
P.s. Ken je onderstaand draadje? Misschien helpt het je in de afweging tussen Hammer en RP.
Hallo allemaal, Vanmiddag stonden tot mijn knieën in het schaafsel van de Metabo vvd. De afzuiging past niet en er mist een kap om slangenkop aan te sluiten. Ook ging de Metabo er na een 1.5 uur thermisch uit. Werd te warm. Nu in steeds meer en meer met hout bezig ben en ook steeds grotere...
www.woodworking.nl