Hammer A3-31 gebruikers ervaring vraag

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
62
18
Arnhem
Hi Mensen,

Ja ben me bewust van het feit dat veel mensen al vragen over deze machine hebben gesteld maar ben toch nog benieuwd naar de ervaringen van een aantal van jullie.

De situatie:
Ben al enige tijd aan het kijken naar de Hammer A3 met spiraalas of de Record Power PT310 met spiraal as op 3 fase.

Vragen waar ik nog mee zit:
- Als jullie deze machine ivm bijvoorbeeld langere stukken hout moeten verplaatsen, hoe is jullie ervaring met de rij inrichting van hammer ?
- Ook zal ik bij de aanschaf van de machine een andere afzuiging moeten kopen, zat zelf al een tijdje te kijken naar een record power camvac, iemand goed ervaringen met deze combi, hoorde trouwens dat op korte termijn record power hiervoor zelf ook een voorafscheiding gaat leveren.
- Zijn er mensen die de tafel verlenging hebben en ook echt (regelmatig) gebruiken? Voor / nadelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie en informatie
Gr. mark

Laatst bewerkt door een moderator:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.183
980
Enschede, Twente
Vragen waar ik nog mee zit:
- Als jullie deze machine ivm bijvoorbeeld langere stukken hout moeten verplaatsen, hoe is jullie ervaring met de rij inrichting van hammer ?
- Ook zal ik bij de aanschaf van de machine een andere afzuiging moeten kopen, zat zelf al een tijdje te kijken naar een record power camvac, iemand goed ervaringen met deze combi, hoorde trouwens dat op korte termijn record power hiervoor zelf ook een voorafscheiding gaat leveren.
- Zijn er mensen die de tafel verlenging hebben en ook echt (regelmatig) gebruiken? Voor / nadelen?
Ik heb de A3-31 Silent Power (dus met spiraal-as). Mijn ervaringen in antwoordvorm:
- De rij-inrichting op zich werkt goed. Verplaatsen in dwarsrichting gaat makkelijk. Om ook in de langsrichting ergens te komen moet je wat laveren (heen en weer dus). Ik gebruik de rij-inrichting zelden omdat ik de machine ook met wat inspanning handmatig kan verschuiven (heb een gladde vloer).
- Bij aankoop heb ik gelijk een AF-14 spaanafzuiging aangeschaft (ook van Felder) en mijn ervaring met afzuigen reikt niet verder dan deze machine die prima werkt.
- Ik heb de korte verlenging én de lange verlenging. De korte is voor semi-permanente bevestiging en daar heb ik er twee van: eentje aan de invoer van de schaaf-(vlak)tafel en eentje op de uitvoer van de vandikte-tafel. De eerste omdat zulks bij het aanvoeren van te schaven hout van langer formaat of groter gewicht comfortabeler is; de tweede omdat de vandiktetafel kort is en korter materiaal dus genegen is om aan de uitvoerkant direct een val naar beneden te maken - daar word ik onrustig van. Met de verlenging kan ik rustig omlopen en het hout weghalen voordat het op de grond valt. (Ik weet het: ik ben soms raar.)
De lange verlenging wordt enkel gebruikt bij zwaar en/of lang materiaal en dan dus aan de uitvoer van het vlakken. Ook gebruik ik deze voor mijn lintzaagmachine N4400 als uitvoer-verlenging.

AANVULLING: Nadeel van de verlengingen is dat je er een extra onderdeel voor moet aanschaffen en installeren aan de machine. En dat het afstellen bij installatie een klusje is. Gelukkig hoeft dat maar één keer.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.