halve slag trap plaatsen, wie heeft er ervaring / handleiding

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Het is niet te hopen dat de trap naar de tweede verdieping de definitieve is. Het lijkt dat je dan onvoldoende hoofdruimte hebt als je van de begane grond op de eerste verdieping boven komt.
Dat is zeker wel de definitieve trap. En je hebt inderdaad niet heel veel hoogruimte, 60cm breedte heb ik 185 en 185 op 50 cm breed en ik ben zelf 185 dus ja het is krap. Ideaal is anders.

Ik zou kunnen opteren om nog zon have slag trap boven de nieuwe te plaatsen dan heb ik meer doorloop maar zon trap vind ik minder mooi passen in die hal. In dit geval gaat design dus boven 100% praktisch. De trap naar beneden is de trap naar het souterrain en niet de belangrijkste trap in huis.

Ik limbo al 2 jaar onder het linker deel de trap naar beneden op dus voor mij is die nieuwe halfslag trap een hele grote verbetering. Ben er al 2 keer afgegleden omdat je bij t opstappen op het smalste gedeelte van de eerste trede gaat staan en met je handen vol is dat niet altijd heel handig
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Het is niet te hopen dat de trap naar de tweede verdieping de definitieve is. Het lijkt dat je dan onvoldoende hoofdruimte hebt als je van de begane grond op de eerste verdieping boven komt.
Alternatief voor mijn plan zou geweest zijn om de nieuwe trap naar boven (die eiken trap) weg te halen en de oude naar beneden te laten zitten en naar boven een kwartslag op halve draai trap te plaatsen waar je er op de plek van het hekje opstapt.

Of beide trappen vervangen, naar beneden zoals nu besteld en dan een zelfde trap erboven al dan niet met een kwart of een halve slag. Bij laatst alternatief kijk ik echt meteen tegen de trap aan als je binnen komt en dat vind ik niet zo mooi.

Het wordt voor mij sowieso al veel beter want de huidige trap naar beneden heeft maar een doorloop van 165. En dat is in de praktijk helemaal geen probleem. Je trekt automatisch je kop in als je naar beneden loopt.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
In een vorig huis had ik precies dezelfde situatie. Om de badkamer iets groter te krijgen heb ik de trap toen iets teruggehaald. Ondanks dat ik het wist, regelmatig mijn hoofd gestoten. Zou ik nu weer voor zo’n oplossing kiezen? Nee!
ik weet, kwart spil of halve spiltrappen zijn niet de mooiste trappen, maar mss moet je niet kiezen voor een boven kwart. Heb je de binnenkomst naar je zin, maar je hoofd uiteindelijk ook.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
In een vorig huis had ik precies dezelfde situatie. Om de badkamer iets groter te krijgen heb ik de trap toen iets teruggehaald. Ondanks dat ik het wist, regelmatig mijn hoofd gestoten. Zou ik nu weer voor zo’n oplossing kiezen? Nee!
ik weet, kwart spil of halve spiltrappen zijn niet de mooiste trappen, maar mss moet je niet kiezen voor een boven kwart. Heb je de binnenkomst naar je zin, maar je hoofd uiteindelijk ook.
Ik plaats nu deze, als het echt lastig is dan kan ik altijd nog een trap met een onderkwart plaatsen erboven. Maar ik denk dat ik dan hetzelfde probleem heb omdat die dan min of meer gelijk eindigt als de trap die er nu boven loopt. Probleem is gewoon dat de ruimtes niet zo groot zijn dat perfecte trappen erin passen. Vroeger werd de ruimte boven alleen gebruikt als berging en er was geen trap naar toe, alleen toegankelijk door een andere slaapkamer.

Ik heb die ruimte nu nuttig gemaakt en heb er daarom een slaapkamer bij van 35 vierkante meter. Ik gebruik de trap al 2 jaar en heb nog niet 1 x mijn kop gestoten.

Aan de andere kant van het huis zit nog steeds een trap die wel aan alle eisen voldoet dus voor ieder wat wils :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Misschien je hier nog wat aan? Onderaan de pagina kun je 2 handleidingen downloaden.
Dat is een mooie link met heel veel nuttige tips. Daar was ik naast alle super adviezen hierboven ook naar op zoek. Dank👍🏻
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Nou hij zit er in en dat viel reuze mee..... omdat alles op maat gefreesd is kun je eigenlijk niet heel erg veel fout doen. Waar ik wel bang voor was was inderdaad wel een dingetje, als je de eerste treden vast aan de spil hebt krijg je op een gegeven moment de latere treden niet meer tussen de inmiddels vaste punten. Je moet dus de eerste treden niet zo vast zetten dat je bovenaan geen ruimte meer in de spil hebt.
Uiteindelijk in een avondje gedaan dus dat viel me helemaal niet tegen. Vastgezet op paar plekken met kozijn slagpluggen dus die gaat nergens meer heen.

ik heb het me wel makkelijk gemaakt door ook in de spil en boom om een paar plekken in het zocht van de zijkant treden vast te zetten. De trap wordt toch geschilderd dus die gaten plamuur ik wel weg.

7CB499E8-525F-4911-ACCF-8D1E8963E2FC.jpeg0B5A8365-FB61-467F-ABCA-5F74893E9B67.jpeg
9FC5E5F6-AC6F-452C-BC19-BAA66CE87980.jpegA02BA9AF-F6B3-41AB-8691-F002E0CE9724.jpeg
 

Bijlagen

  • A9F4691E-7D75-4FB5-8B12-80F7C91D70F5.jpeg
    A9F4691E-7D75-4FB5-8B12-80F7C91D70F5.jpeg
    127,4 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: JochemK, RoboW en EvdL

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Overal dik tevreden over de door TBW trappen geleverde trap. Past netjes en de mensen zijn erg behulpzaam geweest. Klein dingetje verkeerd gegaan en dat wordt netjes opgelost. Prima service en ik vond de prijs meevallen.
8763943F-7278-456D-9298-CA5B6172E342.jpeg
De doorloop is top, ruimte zat en geen probleem met zowel erop als eraf stappen ivm de bovenlopende trap. Helemaal top dus.

1B2A40C7-53C0-4B99-B7FA-310A6D3884DF.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Fijn dat ie staat en dat het zo soepel ging! Ik maakte me ook een beetje zorgen over de doorloophoogte maar dat ziet er goed uit.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Fijn dat ie staat en dat het zo soepel ging! Ik maakte me ook een beetje zorgen over de doorloophoogte maar dat ziet er goed uit.
Ja ik wist dat t genoeg was maar was bang dat t toch nog een klein beetje beperkt zou zijn maar is echt probleemloos.
 

AGBUNK

Actieve deelnemer
12 jan 2020
51
1
Zuid-Holland-Zuid
Ik ken je huis niet maar in de tijd dat ik bij een trappen fabriek werkte monteerde we de meeste trappen compleet in de werkplaats een draaide we met gemak het hele spul de woning in.
Echter met lange spil kan dat een uitdaging worden. Zoals eerder genoemd inderdaad in de hal compleet monteren zo te zie ruimte zat. Desnoods bovenliggende trap even rechtop zetten voor wat meer ruimte.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Mooi werk!

de eiken trap naar boven heb ik nog een vraag over. Pure interesse.
de boom is ingezaagd om de treden op te leggen. Ik vraag me altijd af hoe stevig dat resterende hout van de trapboom nog is. Het lijkt relatief dun.
(Ik maak meestal dingen waar een olifant op kan lopen, dus vind het al snel te dun 😅)
 
  • Wow
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Mooi werk!

de eiken trap naar boven heb ik nog een vraag over. Pure interesse.
de boom is ingezaagd om de treden op te leggen. Ik vraag me altijd af hoe stevig dat resterende hout van de trapboom nog is. Het lijkt relatief dun.
(Ik maak meestal dingen waar een olifant op kan lopen, dus vind het al snel te dun 😅)
Dat lijkt niet alleen zo het is ook redelijk dun... de beide bomen waren niet van de afmetingen die ik gevraagd had toen het geleverd werd en ik dacht ik doe het er maar mee. Heb niet de moeite genomen ze op te dikken. Hij veert wel wat als je er op loopt maar.....

Er komt nog een hekwerk langs van eiken latten van vloer tot plafond en dat gaat 2 dingen doen:
1) de vloer er boven iets stijver laten voelen
2) de ergste vering (alles denk ik) uit de trap wegnemen.

Alle problemen opgelost dus. Ik ben niet bang dat t breekt nu maar iets steviger aanvoelen mag best.

de afmeting onder de treden is nog 125mm eiken hoog bij 40mm dik
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Oeps, nu dat bevestigd wordt blijf ik dus voor olifanten construeren... 😅
Probleem is helemaal opgelost nu de eindafwerking met het traphek er naast is gezet. Trap is nu zo stabiel als maar kan. De olifant kan er over.

6 van de latten zijn met een domino in de trap vast gezet om wat vlees te hebben. Daarnaast is elke lat gespijkerd aan de boom. Dus hij is op 16 plekken gefixeerd.

staat erg mooi (vind ik zelf ) en de doorloop naar beneden en tegelijkertijd de functie als traphek is perfect.

86B8CEA5-5F73-4EEA-A339-BC54A9D72E0A.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.