halve slag trap plaatsen, wie heeft er ervaring / handleiding

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Gekke vraag, ik heb een trap op maat gekocht en die moet ik binnenkort monteren, betreft de volgende trap.

Screenshot 2021-02-03 at 18.14.55.png

Heeft iemand ti wel eens gedaan en eventueel tips of een handleiding in welke volgorde zon trap opgebouwd word.

Waar moet je aan denken, wat moet je niet vergeten?

Hij schijnt geleverd te worden zonder handleiding. Montage bijna net zo duur als de trap dus ik dacht dat gaan we zelf doen :)
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Wij bouwden vroeger de trap op de verdieping op. Eerst het onderste kwart en de lange boom. Dan de trap voor de helft in het trapgat laten zakken en het bovenste kwart opbouwen.
Als je op de verdieping genoeg ruimte hebt kun je hem in zijn geheel opbouwen. Je ziet dit ook bij nieuwbouw dat men de trap tijdens de bouw met een kraan erin laat zakken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
staan de muurtjes aan weerkanten er al ?
Links wel, rechts niet. Als mogelijk wil ik proberen om dat muurtje rechts niet te plaatste als dichte wand omdat ernaast een deur zit naar de werkplaats. moet natuurlijk wel de boom opvangen maar ik denk dat dat ook gaat zonder complete wand. Recht erboven staat wel een wand op de betonnen vloer. Dus kan de trap deels daaraan "hangen" was mijn idee en dan een gedeeltelijke wand plaatsen om de boom te ondersteunen. Hangen + afstellen zou moeten kunnen.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk de werkvolgorde.

Mijn redenatie is als ik de bomen allemaal zou monteren en de spil dat ik me afvraag of ik de treden nog geplaatst krijg.

De trap opbouwen en dan rechtzetten gaat niet, daar is de ruimte beneden en boven te beperkt voor.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Ja neem wel aan dat er nesten gefreesd zijn... hoe anders? Ik ga die vastschroeven in de boom... misschien met flexibel blijvende lijm in de nesten lijmen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja neem wel aan dat er nesten gefreesd zijn... hoe anders?
om vanuit de buitenkant te schroeven, zal je bij de montage aan die van de kant van de wangen moeten kunnen
da's een feit waar je niet rond kan
zelfs als er geen handleiding bij zit, kan je toch aan de fabrikant/verkoper vragen in welke volgorde je die in mekaar zet
het lijkt me best te wachten tot die geleverd is
het is mogelijk dat de wangen en de spil in delen zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
om vanuit de buitenkant te schroeven, zal je bij de montage aan die van de kant van de wangen moeten kunnen
da's een feit waar je niet rond kan
zelfs als er geen handleiding bij zit, kan je toch aan de fabrikant/verkoper vragen in welke volgorde je die in mekaar zet
het lijkt me best te wachten tot die geleverd is
het is mogelijk dat de wangen en de spil in delen zijn
Ja wellicht is alles ineens duidelijk als hij geleverd is.... vanaf de zijkanten schroeven kan niet meer indien de bomen eerst gemonteerd worden. Ik zal nog wel beetje uitleg vragen erbij. Blijkbaar is zelf montage niet iets wat al te vaak gebeurd als er geen handleiding bij gemaakt wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je zet eerst de onder kwart in elkaar. Die kan je door de boom heen nagelen en als je de spil optilt, kan je de treden in de spil van onder af blind nagelen. Daarna trek je de onderkant van de boom de overloop op, zodat je genoeg ruimte hebt om de treden in de lange boom en spil te plaatsen. Je spijkert de treden eerst aan de spil en daarna aan de boom. Als laatste moet je de trap genoeg naar links kantelen voor de laatste boom. Daarna stel je de trap en zet je de wangen, de spil en als laatste de weltrede vast.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Eens met chevy66.

met als toevoeging dat de trap (eenmaal in elkaar) maar op een paar plekken in het gat vast hoeft. Bovenaan en onderaan. De trap bomen hoeven niet Peres. Het onder kwart kun je via de boom vastzetten aan een wand, of met een ondersteuning in de hoek (tegen kantelen).

en treden niet lijmen, naar verluid gaat een trap dan kraken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Je zet eerst de onder kwart in elkaar. Die kan je door de boom heen nagelen en als je de spil optilt, kan je de treden in de spil van onder af blind nagelen. Daarna trek je de onderkant van de boom de overloop op, zodat je genoeg ruimte hebt om de treden in de lange boom en spil te plaatsen. Je spijkert de treden eerst aan de spil en daarna aan de boom. Als laatste moet je de trap genoeg naar links kantelen voor de laatste boom. Daarna stel je de trap en zet je de wangen, de spil en als laatste de weltrede vast.
Goede tips denk ik. Ik kan me dat voorstellen en op die manier zou ik inderdaad kunnen spijkeren vanaf de buitenkant.

Enige wat niet gaat lukken is de trap naar links kantelen want daar staan een muur.

Als ik dit aanhoud zou ik dus met name met het bovenkwart in de problemen komen om van buitenaf te spijkeren door de boom.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Je gaf eerder aan dat het rechtse muurtje er nog niet staat! Dan is het bovenste kwart toch geen probleem?
Als de rechter muur er wel staat kun je de trap 1 meter omhoog werken, kwart + treden monteren en weer laten zakken. Als je de treden schroeft ipv spijkeren heb je ook minder werkruimte nodig. Eventueel met haakse overbrenging op je schroefmachine.
De lange boom zal het lastigste zijn, maar als je de spil naar buiten verplaatst kun je ruimte creeren om te schroeven. De bovenste treden en kwart zul je op de verdieping moeten doen. ( dus trap omhoog}
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
heb je die lange spil perse nodig?
als je die niet hebt kan je hem in zijn geheel overeind zetten
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
heb je die lange spil perse nodig?
als je die niet hebt kan je hem in zijn geheel overeind zetten
Ik heb die spil niet per se nodig sterker nog misschien wil ik hem juist wel niet..... moet toch nog een lattenwerk op de trap erboven kom tot op de vloer wat dus meteen dient als hekwerk. dus nee, die spil is niet nodig maar het halletje is niet zo groot waar hij dan gebouwd moet worden. Ik denk 2 meter bij 3 meter. Het zou natuurlijk genoeg kunnen zijn, is wel een idee ook.

Bedankt voor het meedenken en kennis delen allemaal mannen. Ik heb er al stuk meer vertrouwen in.

Dit is de situatie nu beneden, nieuwe trap stap je er straks links bij die deur op en dan rechtsdraaiend.

image004.jpg

Waar het hekje staat rechts stap je er straks af als je naar boven loopt of op naar beneden. Op die Eiken trap komt nog een lastenwerk als hek van vloer tot plaffond.
image005.jpg
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Dan is het toch simpel trap beneden in elkaar zetten ophangen met een strop aan de treden van de trap die er al staat dan takel je hem zo opzn plek. zo doen wij het ook altijd op het werk
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
De foto's maken het geheel een stuk duidelijker! Zoals rijpi zegt kun je hem in het halletje compleet opbouwen. Als de oude trap verwijderd is heb je ruimte genoeg.En als je eerst die meter ? spil vooraf afzaagt is het plaatsen ook geen probleem. Had je de trap niet zonder dat bovenste stuk spil kunnen bestellen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Dan is het toch simpel trap beneden in elkaar zetten ophangen met een strop aan de treden van de trap die er al staat dan takel je hem zo opzn plek. zo doen wij het ook altijd op het werk
ja niet zeggen dat het simpel is he dan lijk ik ineens zo dom :ROFLMAO: ik denk dat je gelijk hebt...

De foto's maken het geheel een stuk duidelijker! Zoals rijpi zegt kun je hem in het halletje compleet opbouwen. Als de oude trap verwijderd is heb je ruimte genoeg.En als je eerst die meter ? spil vooraf afzaagt is het plaatsen ook geen probleem. Had je de trap niet zonder dat bovenste stuk spil kunnen bestellen?
Dat kan wel en ik kan hem denk ik ook nog wel met kortere spil laten maken want hij wordt dinsdag pas gemaakt. Ik dacht dat het eventueel handig zou zijn met montage hek en dat hij anders snel genoeg exact op maat ingekort zou zijn. Uitvoering is standaard met die lange spil.

Opbouwen in het halletje zou inderdaad moeten kunnen en zelfs nog wel met een stukje overlengte op de spil. Wat echter wel nog even over na moet denken of rechtop zetten echt wel gaat want het trapgat is exact pas met maar een paar mm speling dus het gaat snel wringen ergens met rechtop zetten.

Het is dus:
  1. Opbouwen en rechtop zetten of
  2. Oonderste kwart bouwen, trap naar binnen trekken, lange boom monteren dan rechtzetten en dan bovenkwart bouwen
2 kan omdat muurtje rechts er niet staat, kan dus de treden vastslaan van buitenaf daar.

Waar 1 aantrekkelijk klinkt omdat je er dan rondom kunt werken lijkt me dat als nadeel hebben dat hij zoals ik zeg kan gaan wringen bij het rechtop zetten omdat de ruimte van t trapgat behoorlijk nauw is tov de trapmaat.
Ander probleem is dat ik de trap dan op moet hijsen en dat lijkt me ook nog wel een klusje.

Als er geen duidelijk voordeel voor 1 is zou ik zelf op dit moment neigen naar 2. Wat denken jullie doe ik daar onverstandig aan?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb die spil niet per se nodig sterker nog misschien wil ik hem juist wel niet..... moet toch nog een lattenwerk op de trap erboven kom tot op de vloer wat dus meteen dient als hekwerk. dus nee, die spil is niet nodig maar het halletje is niet zo groot waar hij dan gebouwd moet worden. Ik denk 2 meter bij 3 meter. Het zou natuurlijk genoeg kunnen zijn, is wel een idee ook.

Bedankt voor het meedenken en kennis delen allemaal mannen. Ik heb er al stuk meer vertrouwen in.

Dit is de situatie nu beneden, nieuwe trap stap je er straks links bij die deur op en dan rechtsdraaiend.

Bekijk bijlage 98301

Waar het hekje staat rechts stap je er straks af als je naar boven loopt of op naar beneden. Op die Eiken trap komt nog een lastenwerk als hek van vloer tot plaffond.
Bekijk bijlage 98302
Het is niet te hopen dat de trap naar de tweede verdieping de definitieve is. Het lijkt dat je dan onvoldoende hoofdruimte hebt als je van de begane grond op de eerste verdieping boven komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.