halfhoutverbindingen maken, hoe?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Ik ken je constructie niet, maar je balk van 70x195 verzwakken met 4 of 5 (of meer) (doorgaande) "kanalen" van 70x70mm, lijkt me niet gezond voor de sterkte. Eigenlijk heb je dan nog maar een balk van 70x 125mm.
Of dat een probleem is, hangt af van het gebruik en in welke richting de inkepingen zijn gemaakt. De buigstijfheid van een balk schaalt lineair met de breedte en kubisch (3e macht) met de hoogte. Inkepen in de hoogte is dus niet zo'n goed idee, maar inkepen in de breedte is prima mogelijk.

De openingspost is niet duidelijk in het gebruik. Als het een ringbalk onderop wordt, speelt buigsterkte geen rol. Voor een dakconstructie wel, uiteraard. Maar ook dan alleen als de inkepingen tussen staanders worden gemaakt (uitgaande van skeletbouw). Als de inkepingen samenvallen met een staander, blijft de stijfheid ook intact.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
331
35
Hoi, uiteindelijk heb ik afgezien van mijn eerste, misschien wat onduidelijk verwoorde idee. Ik gebruik nu verticale stijlen, waar ik op de helft van de verticale hoogte een horizontale verbindingsbalk tussen plaats. Deze horizontale balk wordt verder niet belast, hij is er vooral om verband te maken en ter bevestiging van de verticale houten planken van de muur. Hiervoor keep ik de verticale balk, die 7 cm dik (en 19,5 cm diep) is aan weerszijden 1,5 cm in, waar ik de horizontale balk in (op) leg.

Wat mij opvalt, is dat ik bij het afsteken van het hout soms iets te diep ga. Ik zaag eerst dwars op de draad bijv. 4 zaagsnedes op gewenste diepte, en hak dan met de beitel het hout weg. Zo kan ik vlot 1,5 cm diep verzinken. Maar af en toe gebeurt het, dat je iets meer hout meeneemt, dan gewenst. Zowel met steekbeitel als grondschaaf gebeurt dit af en toe. Dit lijkt vooral nabij noesten te gebeuren. Het betreft goedkoop vurenhout en ik heb ook het idee dat de draad van het hout niet heel fijn en allemaal homogeen is.

Ik gebruik vlijmscherme beitels, daar ligt het niet aan denk ik. Ik zou het liefst een zo vlak mogelijk stuk verzonken hout krijgen, maar vraag mij af, of ik zelf nog wat kan verbeteren aan mijn techniek, of dat dit iets is wat inherent aan het vurenhout met noesten kan liggen. Kunnen jullie hier nog iets over zeggen?

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
494
294
‘s-Hertogenbosch
Probeer om tegen de nerf in te steken/snijden zodat de spanen naar boven uitbreken. Gaat de nerf van links boven naar rechts beneden snij dan van rechts naar links. De beitel omkeren met de vouw op het hout werkt ook mee dat je niet naar beneden duikt maar eerder naar boven. Probeer het maar eens. Succes

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.