halfhoutverbindingen maken, hoe?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
267
23
hoi iedereen,

ik wil een tuinschuur bouwen en heb balken van 70x195mm gekocht. In deze balken wil ik haaks iets kleinere balken monteren dmv halfhoutverbindingen. Koud op elkaar schroeven zal makkelijker en sneller zijn, maar lijkt mij toch wat lelijker en minder degelijk. Het liefst werk ik met handgereedschap hoewel ik wel een cirkelzaag met liniaal bezit. Ik wil zoiets als onderstaand filmpje, maar dan met handzaag en brede beitel:


Is er een vlotte handige manier om dit met handgereedschap te doen? Ik kan eenvoudig de uiterste zijden inzagen, maar heel veel parallele zaagsneden maken gaat met de hand veel tijd kosten lijkt me. Als ik alleen 2 zaagsneden maak die de breedte van het kruisende hout aangeven, zal ik de rest kunnen uitbeitelen, maar dan bestaat misschien het risico dat je een te diepe hap hout meeneemt?

Hebben jullie misschien nog tips hoe je dit handig aanpakt?
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
333
135
Zuid Holland
Een grondschaaf is hier ideaal voor, moet je die wel hebben. Ik heb hem zelf niet en zou met een kruishout of mesje de maximale diepte op de balk aftekenen en dan op die lijn een latje klemmen.
Dat latje kun je dan gebruiken als aanslag voor je beitel, zolang de onderkant van de beitel netjes tegen het latje blijft kun je niet de balk in happen :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
Ik maak er gewoon een malletje voor de cirkelzaag voor. Twee latjes die de buitenste zaagsneden begrenzen en de rest is gewoon een kwestie van een paar keer zagen. Daarna breek je de blokjes weg en steek je de boden glad met een knappe beitel.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
157
63
Utrecht
Als ik dit volledig met de hand doe, dan zaag ik vaak om de 2 a 3 cm een snede over de breedte van de balk. Gebruik makende van de nerf van het hout kan je dan heel vlot van opzij met een beitel en hamer grote stukken hout verwijderen. Let wel op hoe de nerf loopt. Van de ene kant verwijderen is soms beter dan de andere kant. Als de nerf als het ware naar beneden gaat, dan haal je soms meer weg dan je wilt.

Maar eerlijk is eerlijk, de wijze waarop hij het doet is waarschijnlijk sneller en minder vermoeiend.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
En als je het met de hand wil zagen, klem je een houtje op je zaagblad, zodat je niet te diep kan zagen. Of rond om aftekenen en aan de achterkant een spiegel zetten. Dan zie je beide lijnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.646
2.822
Hij geeft in zijn startpost aan dat hij een cirkelzaag heeft. Dus als het doel het bouwen van een schuur is, gebruik je die. Als je je geen raad met je tijd weet, kan je het hout ook met een nagelvijltje verwijderen. Ik geef alleen wat mogelijkheden. Het maakt mij verder niet uit hoe hij het hout te lijf gaat.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
333
135
Zuid Holland
Hij geeft in zijn startpost aan dat hij een cirkelzaag heeft. Dus als het doel het bouwen van een schuur is, gebruik je die. Als je je geen raad met je tijd weet, kan je het hout ook met een nagelvijltje verwijderen. Ik geef alleen wat mogelijkheden. Het maakt mij verder niet uit hoe hij het hout te lijf gaat.
Nou ja ik interpreteer een post als:


Het liefst werk ik met handgereedschap hoewel ik wel een cirkelzaag met liniaal bezit. Ik wil zoiets als onderstaand filmpje, maar dan met handzaag en brede beitel:


Is er een vlotte handige manier om dit met handgereedschap te doen?

het kan nog veel sneller Chevy, en dat is gewoon kopen of een vakman bellen. Deze man vraagt expliciet om handgereedschap.

Ik waardeer je kennis op dit forum echt enorm maar hier ben ik het niet met je eens.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
230
60
Een vlottere manier met de hand dan meerdere keren inzagen en vervolgens wegtikken zie ik niet. Met een scherpe handzaag gaat dat vlot genoeg lijkt me.
Als je graag met handgereedschap werkt en snel wilt werken moet je zorgen voor scherp gereedschap, veel oefenen en niet té kritisch zijn, het is een schuur.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.102
879
Omgeving Leiden
Op het videootje zie ik dat deze meneer de balk comfortabel voor zich heeft liggen.
Maar ik kan me ook indenken dat het verstandiger is te wachten met de uitsparingen totdat het frame gedeeltelijk staat, zodat de verbindingsbalken horizontaal én waterpas komen.
Kortom dat de verbindingen pas 'in het werk' worden gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.150
2.778
Gaanderen
Wat is handgereedschap? Ik heb vele definities gezien en bij het maken van een webshop uren gesproken met de webontwikkelaar. Het is een handcirkelzaag. Handgereedschap is gereedschap dat je in je handen kunt houden. Ja, het valt ook in de groep van elektrisch gereedschap. Ik weet niet hoeveel verbindingen er gemaakt moeten worden? Bij een stuk, zaag je de boel in met een handzaag en hamer je wat overstaat weg. Hierna met een beitel steek je het schoon. Een grondschaaf zou ik alleen bij ondiepe groeven gebruiken.
De methode die Chevy beschrijft is de meest makkelijke en snelste methode, tenzij je heel specialistisch gereedschap koopt. Dan had je hier de vraag niet gesteld. Ik vind dat beiteltje wat in de video gebruikt wordt aan de kleine kant voor deze grote. Een stevige beitel van 50 mm werkt een stuk makkelijker. Natuurlijk kan het met vele maten en die 50 mm zware hakbeitels kosten serieus geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
256
62
Grönnen
uit dit onderwerp :
Idee, met een handcirkelzaag :
Klem de balkjes tegen elkaar, op een vlakke ondergrond.
Een mal, type "brievenbus" van 2 stroken multiplex er over heen.
Breedte opening : de zool van de cirkelzaag + de breedte vd keep.
En dan de cirkelzaag net zo lang bewegen tot alles weg is.
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
41
32
Den Haag
Tja twee of drie zaagsnedes extra mag toch geen probleem zijn. Ik heb geleerd om niet gelijk alles te willen wegsteken dan maakt u ook geen happen. Niet gelijk onderaan de zaagsnede beginnen maar rustig in stapjes naar beneden gaan, dus van boven naar benee telkens een horizontale laag wegtikken terwijl de beitel wat schuin omhoog wijst door het handvat wat lager te houden.

Werk vanaf beide zijkanten (daar waar de dieptelijnen zijn afgetekend) zodat u op het eind nog twee schuine vlakken overhoudt die in het midden van de keep samenkomen. Dit resterende 'puntdakje' steekt u rustig weg, weer vanaf beide zijden werkend, houdt u de beitel steeds vlakker hoe lager u komt. Zo wordt de resterende verhoging steeds kleiner en platter.

Op het laatst is het eenvoudig het grondvlak met de beitel vlakken (beitel plat houden terwijl u van voor naar achter snijdt en 'schaaft).

Houd het werk stabiel met bankhaken of een klem.

De beschrijving is omslachtiger dan de aanpak. Met een brede en scherpe beitel werkt U op deze manier vlot, precies en schadevrij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
267
23
dank voor alle tips! Als ik zo ver ben, ga ik eerst proberen met wat zaagsneden te werken, en die dan rustig van bovenaf af te steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
65
25
‘s-Hertogenbosch
Kepen worden dus 70x70 . Zelf zou ik het met de hand de buitenste snedes exact op diepte inzagen. De vijf tussenliggende snedes een halve centimeter minder diep.
Met een scherpe handzaag , of met de handcirkelzaag, let wel de meeste handcirkelzagen gaan niet dieper dan 8 cm, dus van twee kanten.
Vervolgens zou ik met een 32 mm steekbeitel het tussenliggende knakken en ertussenuit halen. Met een 32 mm kun je schuin door de verbinding zodat je snijdend kunt werken van twee kanten. Meet een 50 mm ben je meer haaks op de nerf aan het duwen.
Een dan in laagjes van 1 mm met de draad mee gesneden naar de borstmaat. Dit geeft een veel gladder resultaat dan vlug met een bredere
Succes….
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
317
130
Ik ken je constructie niet, maar je balk van 70x195 verzwakken met 4 of 5 (of meer) (doorgaande) "kanalen" van 70x70mm, lijkt me niet gezond voor de sterkte. Eigenlijk heb je dan nog maar een balk van 70x 125mm.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.405
638
Enschede
ingoogni.nl
Ik ken je constructie niet, maar je balk van 70x195 verzwakken met 4 of 5 (of meer) (doorgaande) "kanalen" van 70x70mm, lijkt me niet gezond voor de sterkte. Eigenlijk heb je dan nog maar een balk van 70x 125mm.
Stel, je legt die balk op de twee uiteinden op, met de "kanalen" naar boven. In de kanalen komen de uiteinden van andere balken. Het geheel zakt een klein beetje door en de kanalen knijpen dicht, klemmen de balken er in vast.

Verkleint dat het verlies in sterkte?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
317
130
Verkleint dat het verlies in sterkte?
Had ik niet bij stil gestaan. Zal zeker helpen. Maar doorzakken zal nog steeds wat groter zijn dan bij een hele balk zonder "kanalen" (denk ik) aangezien er toch altijd wat ruimte is tussen hoofdbalk en de kleine balkjes.
Zelf zou ik gewoon balk/gordingdragers gebruiken en anders inkepingen maken van zeg 70 x 15mm aan beide zijden van de hoofdbalk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.