Halfhouts verbinding

Peterj

Nieuw lid
21 mrt 2022
8
32
Ommen
Dag allen,

Ik lees op het forum veel over de nadelen van halfhoutsverbindingen. Maar ik ben geen vakman en het is wel een goed te realiserende verbinding.
Nu zie ik wel eens dat ze 2 massieve ringbalken halfhouts verbinden met overstek. Dat vind ik persoonlijk erg mooi.

Is dat OK om te doen als er gewoon een EPDM dak op komt?
De onderste lip van de halfhoutsverbinding is dan de dragende.

Zie foto zoals ik de verbinding het liefst zou willen maken.

Schoren zijn volgens mij wel nodig. Het gaat om een overspan van 3,3m. Balken zijn 20x20 eiken.

Screen Shot 2022-05-16 at 10.25.39.png

Alle tips zijn welkom! :D

Alvast bedankt!
 
J

j1eke

Guest
Een gewone halfhoutsverbinding is vast sterk zat met dat formaat hout en alleen EPDM erop. Dat kun je gerust doen lijkt me.

Een nettere oplossing is om bij de halfhoutsverbinding elke balk nog een paar centimeter te laten doorlopen op de staander. Wel een ambitieuzere verbinding om te maken en in het werk netjes passend te krijgen natuurlijk, maar geeft meer stevigheid en meer draagkracht. Ik heb hem even snel in bovenaanzicht voor je getekend.

IMG_20220516_120340.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Peterj
J

j1eke

Guest
Ergens moet je wel iets van schoren hebben of iets met die functie, zowel in de breedte als in de diepte. Als het vastzit aan een ander gebouw kan het daar wel wat van lenen, maar het mooiste is als het uit zichzelf zou kunnen blijven staan, zelfs met de stormen van afgelopen februari.
Als je in het deel met het zadeldak wel schoren hebt en in de achterwand ook, dan kun je waarschijnlijk wel zonder aan de voorkant van het deel met het platte dak. Al je houtverbindingen bij zulke forse kopmaten dragen natuurlijk ook wel bij aan de stijfheid, maar dat is voor mijn gevoel altijd meer de zekerheid dat het niet uit elkaar zal vallen, niet dat het niet uit het lood zakt.
 

Bijlagen

  • 4556989060_dcc20a9fbb_b.jpg
    4556989060_dcc20a9fbb_b.jpg
    150,3 KB · Weergaven: 81

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
EPDM dakjes liggen vrijwel altijd op een underlayment laag. Deze kan perfect dienen voor stabiliteit in de hoek. (lees: niet op doorzakken maar als vervanger van een horizontale schoor). Als de platen van bovenaf in de balk goed geschroefd zijn houdt de plaat de hoek mooi haaks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.