haakse verbinding in dun hout, verstek, halfhout?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
170
2
Delft
ik wil een verlaagd plafond maken uit een aantal 'panelen'. Die panelen worden tegen een raamwerk geschroefd. De panelen wil ik opbouwen uit een rand van 10x60mm hardhout met een sponning voor dun plaatmateriaal (kunststof of multiplex). Ik kies voor relatief dunne latten om het gewicht laag te houden.

Ik ben niet helemaal zeker hoe ik de verbindingen in de rand moet maken. Als het een paar verbindingen zouden zijn dan zou ik een halfhout verbinding maken met een bovenfrees. Nu gaat het om 4 x 10 = 40 verbindingen en zoek ik een wat efficiënter alternatief.
Ik dacht aan:
  • In 45 graden verstek en lijmen met epoxy
  • In 45 graden verstek en lijmen met epoxy en een spline in een groef
  • halfhoutverbinding
  • In 45 graden verstek en lijmen met een lamello

Wat raden jullie aan?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Als ik het goed begrijp zijn de paneelranden alleen voor de sier, en kijk je niet tegen de zijkanten aan?
Dan zou ik zelf voor het plaatmateriaal multiplex of zelfs eventueel mdf nemen en daar gewoon dunne latjes op lijmen (met houtlijm). Of eerst het hele plafond aftimmeren en er dan sierlatten op zetten.

Anders zou het snelste zijn (als je zuiver 45 graden kunt zagen) om te verbinden met lamello’s.
En het meest stevig een halfhoutverbinding omdat je daarbij een groot oppervlak aan langshout op elkaar lijmt. Maar daarbij is het wel belangrijk dat je de diepte heel exact kunt instellen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Je zou voor halfhoutverbindingen een mal kunnen maken waarin je 4 latten tegelijk kan frezen.
Het maken van de mal is even werk, maar daarna kan je productie draaien,

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.