Haakse slijper 230 mm op netstroom

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.966
866
Oss
Ik gebruik al jaren de zelfspanmoer en deze bevalt bij mij prima.
Gebruik hem voor de diamant en ook de metaal schijven en heb nog geen problemen gehad.
Heb hem op een 2000watt Bosch machine.
Mijn kleine makita heeft een gewone moer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Ik heb een oude metabo met aanloopbegrenser en een snelspanmoer. Handgreep D is draaibaar. Machine is bijna 30 jaar oud en de snelspanmoer moet ik met een tang verwijderen. Handgreep draait niet meer. Voor de rest werkt deze machine prima. Ik heb er (voor mij) veel straatwerk mee gedaan.
Bij mijn kleinere haakse slijpers werken de snelspanmoeren nog steeds prima. Deze zijn veel minder gebruikt.
Metabo for ever!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Als je geen rare dingen doet met zo'n slijpmachine, dan heb je eigenlijk nooit een sleutel nodig om de schijf los te draaien. Als je de schijf gewoon met de hand vast draait, dan kan je hem over het algemeen ook weer met de hand losdraaien. Ik heb die hitachi ook al een jaar of 30. En ik gebruik hem voor zowel ijzer als bouwmaterialen slijpen. Als je op een kleine slijptol de kap er op laat zitten, dan is die pukkel van die snelspanmoer ook niet zo'n probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: edjebel en Hed

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
900
70
Veldhoven
Als je geen rare dingen doet met zo'n slijpmachine, dan heb je eigenlijk nooit een sleutel nodig om de schijf los te draaien. Als je de schijf gewoon met de hand vast draait, dan kan je hem over het algemeen ook weer met de hand losdraaien. Ik heb die hitachi ook al een jaar of 30. En ik gebruik hem voor zowel ijzer als bouwmaterialen slijpen. Als je op een kleine slijptol de kap er op laat zitten, dan is die pukkel van die snelspanmoer ook niet zo'n probleem.
Bedankt nogmaals. Ik heb er toch eentje besteld om eens te proberen. Ik heb nog een 125 mm B&D uit 1986. En een Parkside 20 Volt. En laatst heb ik een Makita'tje gekocht in een aanbieding omdat ik af en toe het idee had dat de B&D de geest zou gaan geven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Ik heb ook nog en klein makita slijptolletje. Die had het dunste motorhuis en was dus het makkelijkst met een hand te gebruiken. volgens mij de ga5030. was een tientje of 7.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.144
Klein-Brabant, Vlaanderen
De oudere machines made in West Germany.
mijn klopboor van metabo uit 1991 doet het nog altijd !
als ik me niet vergis, dan had een finse holding metabo een tijd in bezit
nu is metabo deel van hikoki
ik heb een hitachi klopboormachine gehad
die is uiteengespat
heb ook een hitachi boorbreekhamer
moest al verscheidene keren hersteld worden
beide vooral hobbymatig gebruikt
ieder zijn ervaringen

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Dat is voor mij ook de reden dat ik graag machines uit begin jaren 80 van marktplaats koop. Aanschafkosten zijn minimaal en ze zijn volgens mij van een veel betere bouwkwaliteit dan de huidige machines. Ik heb nu eenmaal een voorliefde voor simpele machines. Mijn hakhamer hoeft niet met mijn telefoon te kunnen praten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.144
Klein-Brabant, Vlaanderen
Snelspanmoer is bij mij het eerste dat in de ijzerbak verdwijnt. Ze steken te ver uit, ze vervuilen, waardoor je ze alsnog niet los krijgt. Gewoon een passende sleutel gebruiken. Af en toe een tap door de moer halen, dan blijft hij soepel lopen. Kijk of er een fatsoenlijk net snoer aan zo'n machine zit. Vaak zijn die veel te kort om fijn mee te werken. Als er softstart op zit gaat dit kapot, als het er niet op zit, heb je een c automaat nodig. Gewoon handvat, d handvat heeft volgens mij geen enkel voordeel.
in vl hebben we altijd C-automaten
Als de slijper (ook) buiten je eigen domein wordt gebruikt is softstart dus eigenlijk onmisbaar.
ik wil de zachte start vooral om te vermijden dat de machine bij opstarten opzij slaat, en ik ze moet tegenhouden
Bij een simpele machine knip je de defecte elektronica er tussen uit en kan je er nog 30 jaar mee slijpen.
ik bewonder jouw kijk
hopelijk ga ik nog 30 jaar mee
dan staat mijn leeftijd met 3 cijfers genoteerd
hebben ze weer een probleem bij de burgerlijke stand
want dan nodigen ze mij uit om mij tijdig voor het jaar nadien voor de 1ste kleuterklas in te schrijven
Snelspanmoer gaat er nieuw uit de doos op.
Voor beton / steen gebruik ik de standaard moer.
ik gebruik de machine sporadisch
maar wil die schijf niet in mijn billen
schijf wisselen is ook sporadisch
dus lijkt de snelspanmoer een 3dubbele luxe
Metabo for ever!
inderdaad
de metabo uit de goeie ouwe tijd !
toen wij nog met de hand gemaakt werden
Ik heb ook nog en klein makita slijptolletje.
heb mij een paar maanden geleden een makitaatje van 125 mm op batterij gekocht
past in mijn makita-stal
handig voor het snelle kleine werk op de baan
voor het grote werk heb ik toch een 230 nodig

wordt vervolgd . . .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Ik vindt een slijptol op een accu niet geschikt voor echt slijpwerk. Zo'n ding is prima voor een sporadisch slijpklusje. Je komt vermogen te kort, of je staat een startaccu in de lucht te houden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
900
70
Veldhoven
Ik vindt een slijptol op een accu niet geschikt voor echt slijpwerk. Zo'n ding is prima voor een sporadisch slijpklusje. Je komt vermogen te kort, of je staat een startaccu in de lucht te houden.
Klopt, was ook mijn ervaring! Hij is wel een keertje van pas gekomen toen een vriendin van mijn vrouw haar fietssleutel kwijt was. Toen heb ik dat slot open geslepen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.144
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vindt een slijptol op een accu niet geschikt voor echt slijpwerk. Zo'n ding is prima voor een sporadisch slijpklusje. Je komt vermogen te kort, of je staat een startaccu in de lucht te houden.
wie het gereedschapsschoentje past . . .
heb enkel de 125 mm op batterij
inderdaad voor het kleine werk
was het kotsbeu om voor een niemandalletje met een lang verlengsnoer te moeten zeulen om bv bij het plaatsen van een omheining met draadsekties van 4 mm de haspel te moeten plaatsen en af te rollen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.