Haakse slijper 230 mm op netstroom

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
gegroet

ik zoek de veiligste en meest gebruiksvriendelijke

1/ welke bevelen jullie aan ?

2/ mijn zoektocht is bij makita GA9070X1 en GA9071X1 gestopt
de laatste heeft een D-handgreep
is dat een voor- of een nadeel ?

3/ welke toebehoren raden jullie aan ? (uiteraard altijd een handgreep + sleutel)


Een en ander is natuurlijk afhankelijk wat je ernee gaat doen, beton, bakstenen of staal.
Diameter 230 heeft een krachtige vaste hand nodig. Als toebehoren zou ik toch een snelspanmoer nemen.
Voor beton of stenen heeft een diamantschijf de voorkeur, als je staal gaat snijden of slijpen kies dan zeker voor een goede kwaliteit schijven, prijs is meestal een goede indicatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
Vind een beugel handvat vaak in de weg zitten bij sommige houdingen.

Snelspanmoer is aan te bevelen kan je tenminste de sleutel vergeten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Snelspanmoer is bij mij het eerste dat in de ijzerbak verdwijnt. Ze steken te ver uit, ze vervuilen, waardoor je ze alsnog niet los krijgt. Gewoon een passende sleutel gebruiken. Af en toe een tap door de moer halen, dan blijft hij soepel lopen. Kijk of er een fatsoenlijk net snoer aan zo'n machine zit. Vaak zijn die veel te kort om fijn mee te werken. Als er softstart op zit gaat dit kapot, als het er niet op zit, heb je een c automaat nodig. Gewoon handvat, d handvat heeft volgens mij geen enkel voordeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.242
593
Als er softstart op zit gaat dit kapot, als het er niet op zit, heb je een c automaat nodig.
Als de slijper (ook) buiten je eigen domein wordt gebruikt is softstart dus eigenlijk onmisbaar. Je wilt niet bij je klanten de meterkast moeten aanpassen om je slijper te kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Waar ga je deze voor gebruiken, vooral metaal of vooral steen etc.
Voor metaal zou ik een beschermkap doorslijpen erbij nemen, vliegen je vonken niet alle kanten op, maar ook voor wanneer je schijf breekt.
Ook wel zinvol bij doorslijpen van steenachtig spul.
Handgreep zou ik ook de gewone nemen, kun je nog een anders vastpakken en sturen doe je toch vooral met voorkant.
En verder toch mijn vraag hoe vaak je zo’n grote nodig hebt, zie in de praktijk dat eigenlijk iedereen een kleinere gebruikt wanneer dat kan en de grote niet of nauwelijks gebruikt wordt, dan zou je een goedkopere kunnen nemen, aan de andere kant is terugslagbeveiliging wel zeer aan te bevelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.144
Klein-Brabant, Vlaanderen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Als het een makita moet zijn, zou ik voor bijvoorbeeld de ga9012cf01 gaan. Allerlei extra's gebruik je in de praktijk nooit, maar ze gaan wel stuk. Bij een simpele machine knip je de defecte elektronica er tussen uit en kan je er nog 30 jaar mee slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Een 1800 of 2000 watt krijg je nog wel gestart op een b automaat. Mijn hitachi is 2300 watt en dan is het wisselend. En ja, ik prik moeiteloos een c automaat met een contrastekker in de lokale groepenkast, als dat nodig is. Als je betonnen t liggers voor systeemvloeren of staalconstructies op maat moet maken doe je dat echt niet met een klein slijptolletje. Als je er een simpele afkortstandaard met machineklem bij koopt, heb je ook gelijk een afkortmachine voor op klus.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
maar als het op veiligheid + gebruiksgemak aankomt, is een meer(catalogusprijs) van 150 euro mij niet te veel
het is ten slotte een gevaarlijke machine
Bij Makita ( en ook andere merken) hebben de duurdere wel een veiligheidskoppeling of zgn. terugslagbeveiliging en de goedkopere niet.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.511
900
70
Veldhoven
Snelspanmoer is bij mij het eerste dat in de ijzerbak verdwijnt. Ze steken te ver uit, ze vervuilen, waardoor je ze alsnog niet los krijgt. Gewoon een passende sleutel gebruiken.
Dank voor de waarschuwing, ik wist niet van het bestaan af en was meteen enthousiast en wilde er al twee bestellen. Ik ben altijd de sleutel kwijt.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Dank voor de waarschuwing, ik wist niet van het bestaan af en was meteen enthousiast en wilde er al twee bestellen. Ik ben altijd de sleutel kwijt.
Ligt aan de omgeving en het soort werk en hoe je met je gereedschap omgaat. Kom zelf uit het machineonderhoud (dus vooral staal) onze monteurs gebruikten die ook, jarenlang zonder problemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Mijn oude Hitachi heeft het enkele jaren geleden begeven en ik heb de goedkoopste Makita gekocht. Die machine voldoet gewoon. De softstart vind ik maar niets. Duurt even voordat machine aangelopen is, zeker bij heel even stoppen en daar geraak ik niet gewoon aan. Als de zekering springt bij het aanlopen kan je ook gewoon een lange verlengkabel gebruiken.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
Ligt aan de omgeving en het soort werk en hoe je met je gereedschap omgaat. Kom zelf uit het machineonderhoud (dus vooral staal) onze monteurs gebruikten die ook, jarenlang zonder problemen.
Ik gebruik mijne ook al paar jaar zonder problemen.
Mocht ie echt vast zitten kan ik de mijne met een inbus losdraaien(is me nog niet overkomen)
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Hier is softstart een must, draaibare handgreep ook prettig in gebruik.
Snelspanmoer gaat er nieuw uit de doos op.
Voor beton / steen gebruik ik de standaard moer.

Zo gebruik ik alles al jaren met veel plezier.
Een ieder heeft zo zijn eigen kijk op zaken.
Het is ook maar hoe je er mee om gaat.

Groet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.620
1.047
Riemst
Als je regelmatig moet wisselen tussen steen en metaal kan je beter een extra machine kopen. Bij de machine voor steen met diamantschijf laat je dan de gewone moer zitten want die hoef je toch maar zelden te wisselen. Het zou ook beter voor de diamantschijf zijn als ze de hele levensduurop de machine blijft is me ooit verteld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.333
2.876
Gaanderen
Ik heb een oude metabo met aanloopbegrenser en een snelspanmoer. Handgreep D is draaibaar. Machine is bijna 30 jaar oud en de snelspanmoer moet ik met een tang verwijderen. Handgreep draait niet meer. Voor de rest werkt deze machine prima. Ik heb er (voor mij) veel straatwerk mee gedaan.
Bij mijn kleinere haakse slijpers werken de snelspanmoeren nog steeds prima. Deze zijn veel minder gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.