Guts beiteltje

admiraalwim

Nieuw lid
11 mei 2026
5
0
Nederland
Ik wil wat meer weten van dit guts beiteltje. Het vierkante gedeelte met gleufje kan ik namelijk niet thuisbrengen. Waar werd dit beiteltje voor gebruikt en wat is de functie van het vierkante gedeelte van het handvat met het gleufje?

Bijlagen

• cb4bf0c2-1215-4086-8907-f32a9f560117.jpeg
    cb4bf0c2-1215-4086-8907-f32a9f560117.jpeg
    193,1 KB · Weergaven: 56

admiraalwim

Nieuw lid
11 mei 2026
5
0
Nederland
Loopt het ijzer door? Zo te zien van een cv monteur geweest.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Nee het ijzer loopt niet helemaal door. Maar wat zou een CV monteur met een guts beiteltje moeten doen? Bovendien denk ik dat in de tijd dat dit beiteltje gebruikt werd er nog geen CV monteurs waren. Ik zou eerder denken dat het beiteltje gebruikt is voor houtbewerking, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.384
4.336
Dat van die cv boer is niet serieus. Er zit een knelring om het houtje. Het doet wat aan een kuikenboor denken. Weet je iets van de herkomst?

admiraalwim

Nieuw lid
11 mei 2026
5
0
Nederland
Dat van die cv boer is niet serieus. Er zit een knelring om het houtje. Het doet wat aan een kuikenboor denken. Weet je iets van de herkomst?
Bedankt voor je antwoord.
Geen guts dus. Dit lijkt inderdaad bestemd om in een omslag te zetten.

Ik werk bij een instelling die oud gereedschap voor Afrika opknapt. Dit stuk is afkomstig uit een mij onbekende boedel. We krijgen wel meer van dit soort dingen, meestal is wel te achterhalen wat het is. Ik ga kijken of we wellicht zo'n omslag binnen hebben gekregen.
Nogmaals bedankt.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
222
74
Hier soms daar
  • Leuk
Waarderingen: mink

admiraalwim

Nieuw lid
11 mei 2026
5
0
Nederland

admiraalwim

Nieuw lid
11 mei 2026
5
0
Nederland
Bekijk bijlage 167866
De metalen delen van de boor werden lokaal gemaakt door een smid waarna de timmer deze in zelf gemaakte kuikens plaatste.

@admiraalwim museum Mensert in Delft is te benaderen via leden van dit forum en via gered gereedschap afdeling Den Haag.
Zij hebben een uitgebreide verzameling.
Bedankt,

Ik vraag me af of dit museale waarde heeft.

Wim

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
222
74
Hier soms daar
Bedankt,

Ik vraag me af of dit museale waarde heeft.

Wim
Dat zou u aan Hein Coolen van Ambachten en Gereedschap kunnen vragen en of Museum Mensert In Delf.

Volgens mijn is het niet zo dat deze items veel gezocht worden en of er bijzondere smeden in Nederland, Duitsland waren die deze maakte? Een set de Boor + Kuikens is misschien leuk voor een lokaal museum dat een connectie heeft hout bewerking?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.