grotere stukken veilig zagen op een dewalt 7492?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Heeft iemand een veilige manier om wat grotere werkstukken te zagen op een dewalt zaagtafel?

Als voorbeeld:
Zo moet ik waarschijnlijk binnenkort een stuk van 70x35x3 cm afkorten met een hoek van 45 graden. De 35cm is te breed om mijn geleider te kunnen gebruiken.
Iemand zoiets wel eens aan de hand gehad? Dit is niet alleen voor de dewalt tafel een uitdaging natuurlijk.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
67
23
Zou je niet een tafelverbreding kunnen maken met bijvoorbeeld een aluminium extrusieprofiel? Als je dezelfde opsnort die er nu al opzitten kan je ze wellicht eenvoudig koppelen. Of een ronde buis in het profiel?

Bestaat er niet een tafelverbreding überhaupt vanuit DeWalt?
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.407
842
70
Veldhoven
Ik heb bij mijn 7492 een paar rolbokken, daar kan ik eigenlijk alles mee ondersteunen. En in jouw geval zou ik kijken om een soort van afkortbak te maken. Zó groot is je werkstuk niet, lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik heb bij mijn 7492 een paar rolbokken, daar kan ik eigenlijk alles mee ondersteunen. En in jouw geval zou ik kijken om een soort van afkortbak te maken. Zó groot is je werkstuk niet, lijkt mij.
Nee dat niet. Het grootste euvel is de ruimte tussen de voorkant en het zaagblad. Die is te kort
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
137
43
Utrecht
Heeft iemand een veilige manier om wat grotere werkstukken te zagen op een dewalt zaagtafel?

Als voorbeeld:
Zo moet ik waarschijnlijk binnenkort een stuk van 70x35x3 cm afkorten met een hoek van 45 graden. De 35cm is te breed om mijn geleider te kunnen gebruiken.
Iemand zoiets wel eens aan de hand gehad? Dit is niet alleen voor de dewalt tafel een uitdaging natuurlijk.
Met deze maat gebruik ik een zelfgemaakte zaagslede. Sinds ik die heb gebruik ik mijn afkortzaag eigenlijk niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.178
558
Moordrecht
Ik heb de mobiele werkbank met geïntegreerde zaagtafel van Paoson gebouwd, met een extra roltafel.

Izzy Swan, youtuber maakt ook een soort van kleine invoertafeltjes, dat werkt heel goed met rails van biedermeyer geleiders, maar dat moet vast ook te doen zijn voor de dewalt, je moet iets hebben om het aan vast te maken.

Maar een slede is denk ik het makkelijkst
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik heb de mobiele werkbank met geïntegreerde zaagtafel van Paoson gebouwd, met een extra roltafel.

Izzy Swan, youtuber maakt ook een soort van kleine invoertafeltjes, dat werkt heel goed met rails van biedermeyer geleiders, maar dat moet vast ook te doen zijn voor de dewalt, je moet iets hebben om het aan vast te maken.

Maar een slede is denk ik het makkelijkst


Izzy Swan ken ik niet. De zaagtafel van Paoson heb ik afgelopen weekend op YT gevonden. Die ziet er ook wel erg mooi en goed doordacht uit.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
380
160
Wetteren, Belgie
Die Dewalt is inderdaad het best geschikt voor kleinere stukken. Als je grotere stukken moet zagen, wordt het al snel behelpen en vermoedelijk ook gevaarlijk. Om die reden ga ik dus ook die zaagtafel van Paoson bouwen, al twijfel ik nog over de roltafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
588
159
kan tot ongeveer 38 cm breed ermee zagen, het blijft wel gewoon stabiel liggen gezien mijn runners een beetje klemmen.
Met twee rollers kom je een heel eind, maar heb nu wel een uitvoer tafel gemaakt, dat werkt comfortabeler :)
 

Bijlagen

  • IMG20240617165330.jpg
    IMG20240617165330.jpg
    104,1 KB · Weergaven: 46
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en Rizz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.043
851
Omgeving Leiden
Mij is niet duidelijk of
1 - er een punt afgezaagd moet worden in de breedte van 35 cm ( onder een hoek van 45 graden), of
2 - dat de dikte van 3cm in verstek moet worden gezaagd.

In geval 2 kan je de dwarsgeleider misschien achterstevoren gebruiken, dus dat je met de plank tegen de dwarsgeleider duwt.
 
Ik heb ook een invoer tafel gebouwd voor mijn dewalt 7492, redelijk eenvoudig maar werkt heerlijk. Om de bevestiging op de tafel te maken heb ik reserve onderdelen besteld bij kruis. De rail (N528992) waarmee de langsgeleider loopt en wat schroeven voor op die rail.
De langsgeleider aan de kant en de extra rail erop doen vanaf links.
Hierdoor maak je een solide verbinding met de zaagtafel zonder de tafel te veranderen. Het schuine stokje is al 2 jaar tijdelijk. :)
Zie de foto's voor de constructie.
 

Bijlagen

  • IMG_0819.jpeg
    IMG_0819.jpeg
    84,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0820.jpeg
    IMG_0820.jpeg
    75,5 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.