Groot gat boren in een houten balk

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Ik ben een balk van 9x9 cm aan het boren om m’n zwembadtrap in te bevestigen. Ik heb hem eerst voorgeboord met een gewoon boor. Dan met een speedboor van 16, 20 en dan 25 maar dat ging maar net goed… twee maal omgeslagen omdat het hout zo hard is en ik schuin moet boren. Met 32 durf ik niet meer boren met de hand. Wat kan hier de oplossing voor zijn? Ik heb geprobeerd om het gat groter te maken met de multitool en dan met een beitel maar dat versplinterd.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Waarmee centreert jouw speedboor? Normaal moet je gelijk de goede maat nemen, nu zou je nog een plankje ervoor kunnen doen (of het gat vullen) en dan alsnog de juiste maat? En als je een forstner boor zou hebben heeft dat de voorkeur. Je zou ook een wig kunnen gebruiken om alsnog recht te kunnen horen.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Waarmee centreert jouw speedboor? Normaal moet je gelijk de goede maat nemen, nu zou je nog een plankje ervoor kunnen doen (of het gat vullen) en dan alsnog de juiste maat? En als je een forstner boor zou hebben heeft dat de voorkeur.
Ik had een balkje gezaagd op 45 graden en zo m’n eerste gat geboord. Zo een forstnerboor slaat niet bij maat 30 bv?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De forstner boor kun(moet) je ook met een veel lagere snelheid gebruiken en een speedboor juist niet
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
367
Alphen aan den Rijn
Je wilt een gat in een balk boren ?
Wat is de lengte van de balk ? Welke houtsoort ? Hoe groot moet het gat worden ?
Eventueel foto's maakt het meedenken makkelijker .
Het makkelijkst is met een komboor boren , met eventueel verlengstukken . p23014
Dan zou je het gat dicht moeten maken en opnieuw beginnen .

- of inderdaad een forstnerboor .

Succes Willem
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Je wilt een gat in een balk boren ?
Wat is de lengte van de balk ? Welke houtsoort ? Hoe groot moet het gat worden ?
Eventueel foto's maakt het meedenken makkelijker .
Het makkelijkst is met een komboor boren , met eventueel verlengstukken . p23014
Dan zou je het gat dicht moeten maken en opnieuw beginnen .

- of inderdaad een forstnerboor .

Succes Willem
 

Bijlagen

  • 6B3F1738-E67E-4B7C-874D-E8A19CF0505C.jpeg
    6B3F1738-E67E-4B7C-874D-E8A19CF0505C.jpeg
    74,6 KB · Weergaven: 92

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Balkje omdraaien en vanaf de andere kant boren ?
inderdaad
er is ruimte om 10 cm op te schuiven, waardoor je niet in het oude gat valt
en ineens de definitieve diameter
met een forstner of een gatzaag
Volgend probleem is de ijzeren trap vastmaken…
in het boorgat doe je dat door een haaks gat door de balk + je trap
dan een schroef er door
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben een balk van 9x9 cm aan het boren om m’n zwembadtrap in te bevestigen. Ik heb hem eerst voorgeboord met een gewoon boor. Dan met een speedboor van 16, 20 en dan 25 maar dat ging maar net goed… twee maal omgeslagen omdat het hout zo hard is en ik schuin moet boren. Met 32 durf ik niet meer boren met de hand. Wat kan hier de oplossing voor zijn? Ik heb geprobeerd om het gat groter te maken met de multitool en dan met een beitel maar dat versplinterd.
Met houtboren moet je onmiddellijk de juiste maat boren. Voorboren met een speed, fostner of gewone houtboor gaat niet omdat de boor niet meer centreert. De boor gaat gegarandeerd happen zoals je al gemerkt hebt. Met metaalboren kan je in verschillende stappen boren omdat die boren zelf het center zoeken. Als je een grote diameter in hout wil boren heb je een goede boor en geschikte boormachine nodig.
Afhankelijk van de diepte zou je een klokboor kunnen gebruiken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Voorboren met een speed, fostner of gewone houtboor gaat niet omdat de boor niet meer centreert.
Ja. Neen. Bij een (grote) speedboor voorboren met een boor een fractie kleiner dan ~de helft van de punt van de boor. Dit voorkomt drift, vooral als je uit de hand boort. Voor een slangenboor werkt dit ook prima.

Ook voor een grote forstner werkt het, maar die zijn niet handig voor diepe gaten. Je moet veel "halen" omdat je de spaanders niet uit het gat krijgt. De boor gaat drijven en boort niet en wordt te heet. Omdat je veel moet halen moet je een kolombboormachine gebruiken en alles heel goed vast zetten.

Slangenboor in omslag is voor dit soort werk ideaal. In een machine kan ook (mits voldoende koppel bij laag toerental), maar dan met een boor zonder schroefdraat op de punt. 30mm kan wel even een dingetje zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bevestiging van de trap:
Twee stokeinden in het hout draaien, tuinslang eromheen, trap erover schuiven,.
Parkers door de trap in het stokeind zodat de trap niet loskomt.
parkers in een stokeind...
Serieus?

Het mooiste is om gewoon 2 plaatjes op de trap te lassen en die met 2 schroeven per plaat vast te zetten aan het hout.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
parkers in een stokeind...
Serieus?

Het mooiste is om gewoon 2 plaatjes op de trap te lassen en die met 2 schroeven per plaat vast te zetten aan het hout.
Ah joh, een beetje aardiger kan wel hoor.
Je bedoelt waarschijnlijk dat vanuit jouw professionele visie dit niet kan kan of gewoon een slecht idee is. En dat het op een betere manier, die je ook aangeeft, opgelost kan worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.