grondschaaf Paul Sellers

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Dag mensen, ik heb naar het voorbeeld van Paul Sellers een grondschaaf geknutseld. Viel me erg mee, de man heeft een mooie, rustig en duidelijke manier van uitleggen. Ik moet nog even de beitel harden en kartelmoeren halen bij Bauhaus. Vreemd genoeg is dat voor zover ik heb kunnen vinden de enige bouwmarkt die die dingen per stuk verkoopt. Niet bij Gamma, niet bij Praxis en al evenmin bij de lokale ijzerzaak. En die noemt zich dan "ijzerspeciaalzaak" Op internet gaan ze per 25 of 100 en als je er al drie kunt bestellen dan alleen voor bedrijven....Pfff.... Nou ja, ik heb ze gevonden en dan is het schaafje compleet. En als laatste dan inwrijven met gekookte lijnolie voor het behoud én de mooi.
Vleugelmoeren vervangen de voorste twee kartelmoeren, de ene achter die als stelmoer wordt gebruikt heb ik tijdelijk een stalen wigje in geplaatst om het te laten werken.
De eerste foto laat het werk van Sellers zien.
PXL_20210923_150224170 b.jpg

DSCF4506.jpg
DSCF4511.jpg
DSCF4512.jpg
DSCF4514.jpg
DSCF4523.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ja cool, ik heb mezelf op de mailinglijst gezet voor het onderdelenpakket.

Kun je aangeven wat je waar hebt besteld? Ik wil 'm ook erg graag maken En hoe heb je de beitel gemaakt?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Hij is mooi en in de olie....
Morgen de beitel harden en scherpen.
Ik weet inmiddels dat ook Hornbach ze heeft @O Peatey en dat is voor mij even ver als Bauhaus.
DSCF4525.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ja ik heb me ook wel eens verbaasd wat er bij de Hornbach en bauhaus soms ligt. Ik weet wat een ijzerwarenspeciaalzaak zou moeten hebben liggen. Maar de vraag is waar houd het op. Borstlap/fabory of wurth hebben meer dan 250000 verschillende artikelen in hun catalogus staan. Welke moet je op voorraad houden? Zij hebben ze dan ook meestal nog op voorraad maar tegen een hoge prijs. Gelijke kwaliteit is voor veel lagere prijzen te krijgen als je de weg weet, tijd hebt en grotere aantallen koopt.
Wij hadden inderdaad hoogkartel moeren en bouten liggen. Heeft u ze niet in messing of rvs? Het zijn service artikelen met lage oploopsnelheden voor individuele ijzerwarenwinkels.
Ik heb mij hogelijk verbaasd dat ik bij de Hornbach messing moeren en draadeinden m 20 zag liggen in meerdere vestigingen. Ik kan mij niet voorstellen dat daar veel verkoop in zit. Rvs kost vele malen minder en is vaak net zo goed. Gelukkig zullen die inkopers het wel beter weten dan ik. Maar als ik het stof op de draadeinden zag dan mag ieder zijn mening hebben.

Vergeet ik na dit epistel bijna te zeggen dat ik het een zeer geslaagde schaaf vind. Ik moet toch ook maar eens een schaaf maken de onderdelen liggen er al jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ja Wim en dan te bedenken dat hij nog andere soorten schaven heeft gemaakt... :)
Nou ja, andere, kleintjes. Zelfde principe.
PXL_20211007_085435112.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ons lid Roeland Brekelmans heeft ook enkele schaven gemaakt zie you tube https://www.youtube.com/results?search_query=roeland+brekelmans+
Hij staat ook bijna altijd op de opendag hout. Heeft met kissie 1 hier enkele forumers pogingen laten doen en dat kissie, of was het kissie 2, kwam bij enkelen ook niet af :giggle:. Heeft cursus schaafmaken gegeven Schaven maken bij Roeland Brekelmans
Ook heeft hij een hele eenvoudige grondschaaf staan op zijn you tube kanaal. En waarschijnlijk zijn er op dit forum ook enkele posts van hem te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Wat dacht je van deze? Poor man's router.
Gaatje boren in een stukje afvalhout, beitel erin slaan en schaven maar...:)
Zit ik mee een beetje uit te sloven....
PICT0082.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.