Groevenfrees op de (Hammer) zaag

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
92
38
Zaanstreek
Ja, snijsnelheid laag => rustig doorvoeren.

@Musicus kijk, dat scheelt de wereld. CMT heeft bijvoorbeeld een dadostack die wel met meeneempennen werkt.

Als ik het bericht van @workingwithwood goed lees, lees ik over de Hammer - waar ik zelf ook naar kijk. Die heeft standaard meeneempennen en kunnen inderdaad die groefbladen niet altijd op.
@workingwithwood heb jij details gekregen?
- max dikte groef?
- max dikte op de as?
- Is het exact dezelfde geometrie, maar dan langer? Of is dit bijvoorbeeld zonder meeneempennen?
- prijsindicatie?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
@Doubledot: Zodra ik in de gelegenheid ben zoek ik e.e.a. voor je uit.

Verder en ter info:

Als je hier kijkt bij CMT, zie je aan het artikelnr. dat het verkeerde plaatje bij de juiste beschrijving staat. Blijkbaar staat de 040 en de 030 in het nummer voor de breedte van de tand en dus de minimale breedte van de groef die je kunt zagen. Ik vond in de gauwigheid t/m 6 mm breedte bij CMT.

Maar die van CMT hebben geen meeneemgaten. Hun Dado Stack heeft die ook niet. Het is mij trouwens nog steeds niet duidelijk of de Dado Stack nu wel of niet mag in Nederland (Europa).

De eerder aangehaalde groefzagen van Merlier (#7 in dit topic) zijn die van Freud en in Nederland wordt ook wel Freud verkocht. Die hebben tenminste die meeneemgaten.

Iemand vertelde mij nog dat de kwaliteit van de groef bij een 'echte' groevenfrees mooier is dan bij een zaagblad. Ik kan daar niet over meepraten maar ik geloof dat wel. Ik vermoed dat de mesjes van de frees ook aan de zijkant snijden. Zou het zo ongeveer zitten?
 
Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
92
38
Zaanstreek
550x561.jpg
Klopt inderdaad in zekere zin wel.
Op een stationair frees met een groeffrees heb je voorsnijders; wisselmesjes die plat op de kant van de frees zitten en eigenlijk als een soort voorritser deze vezel doorsnijden.
 

jorisvh

Post veel
De eerder aangehaalde groefzagen van Merlier (#7 in dit topic) zijn die van Freud en in Nederland wordt ook wel Freud verkocht. Die hebben tenminste die meeneemgaten.
de groefzagen van Merlier zijn niet van Freud (hun huismerk) maar van BSP-tools.
IMG_2706.jpegIMG_2707.jpegIMG_2708.jpeg

ben zelfs niet zeker dat het een standaard BSP-product is dat je ook elders vindt. best mogelijk dat Merlier ze op hun specs laat maken.

ik gebruik ze quasi alleen voor groeven voor 8mm ruggen in kastkorpussen van gemelamineerde spaanplaat en dat gaat prima.
bij ”achteruit” zagen geen uitbraak omdat de tand dan in het materiaal snijdt ipv de melamine van de plaat te rukken. uiteraard opletten als je meelopend gaat zagen, maar met een rolwagen war je de plaat op kan klemmen kan er eigenlijk weinig fout gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doubledot

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
580
96
Stiens
de groefzagen van Merlier zijn niet van Freud (hun huismerk) maar van BSP-tools.
Ik kan mijn verhaal nog aanpassen maar dat doe ik niet omdat de flow in dit ticket dan moeilijk te volgen wordt. Joris heeft gelijk. Ik deed het op mijn (falende) geheugen. In #9 staat al dat ze zeker niet van Freud zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.