Groefzaag voor Hammer tafelzaag

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
325
180
Aangezien deze discussie wel eens vaker langskomt wilde ik deze even delen.

Ik was op zoek naar een groefzaag voor mijn Hammer B3W en kwam tot de conclusie dat er maar weinig opties waren welke werken op de zaag-as met rem-pinnen.
De officiële felder verstelbare groefzaag is erg prijzig en standaard 'dado stacks' hebben geen gaten waar de pinnen in passen.

Toen ik op zoek ging in de CMT catalogus voor zaagbladen met vlakke tanden kwam ik wel deze tegen: 240.050.07 M
1771408864790.png
Een vlakke groefzaag van 180mm welke ook op de frees-spindel past én gestapeld mag worden. Enige nadeel: geen gaten voor de pinnen van de zaag as!
Gelukkig heb ik toegang tot mensen met kennis van CNC frezen, dus uiteindelijk ben ik bij deze oplossing gekomen:
20260206_152000419.JPG20260206_153744588.JPG

En het past mooi op de as! Misschien een leuk idee voor anderen die met hetzelfde dilemma zitten.

20260207_091137514.JPG

Er zitten 4 gaten in, in plaats van twee, zodat je meerdere bladen kan stapelen. Als je de bladen een kwartslag gedraaid opstapelt zouden de tanden precies om en om moeten vallen. Ik heb al een tweede zaagblad besteld om dit uit te proberen, binnenkort een update!

Misschien een leuk idee voor anderen met hetzelfde dilemma, al is de benodigde toegang tot een goede freesbank wel beperkend.

Bijlagen

• 1771408544065.png
    1771408544065.png
    305,6 KB · Weergaven: 8

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
325
180
ik begrijp het probleem niet goed. Als je een zaagblad hebt zonder gaten voor de rempin, dan boor je die er toch gewoon in. Neem een zaagblad met gaten als template er bovenop en boor er gaten in.
Boren kan natuurlijk ook, al ben ik zelf wat terughoudend met handmatig boren door een stuk staal die ik daarna 9000 keer per minuut rond ga slingeren. Frezen is dan toch een stuk nauwkeuriger.
Nu maakt met de pinnen de passing niet zo veel uit, maar de uitlijning voor 90° om en om stapelen wel.

Gewoon door een zaagblad boren is voor mij, als 'beginnend' houtbewerker niet zo vanzelfsprekend.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.