Groef zagen van exact plankdikte in multiplex

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik ben een paar kastplanken aan het maken voor een zeilboot, van okoume garantieplaat 15 mm, naar voorbeeld van bestaande planken in andere kasten. Aan de voorkant komt een opstaande rand van 60 mm hoog, om te zorgen dat de boel niet gaat schuiven onder helling.

Ik wil daarvoor een groef van 10 mm diep x 15 mm breed inzagen in de opstaande rand, op 5 mm van de onderkant, zodat die precies over de voorrand van de plank valt. Vast lijmen met witte houtlijm D3 en lakken.

Ik heb een Festool zaagtafel (waar de FS 55 op zijn kop in hangt) met alleen een langsgeleider parallel aan de zaag. Geen slede, wel een roltafel, maar die kan ik voor langszagen niet gebruiken. Als ik de langsgeleider 2x instel, is het heel lastig om de groef exact 15mm breed te krijgen, zodat die de plaat precies opsluit.

Nu heb ik eerder wel eens filmpjes gezien van houtbewerkers die werkten met een slede en blokjes, zodat het exact en reproduceerbaar 15 mm (plankdikte) wordt.
Kan dat hiermee ook? Als ik de eerste zaagsnede maak, en dan het hout opschuif met een latje of blokje van 15 mm (de plaatdikte), wordt de groef een zaagdikte te breed.

Is de oplossing dan: experimenteren met latjes van ca 12 mm die ik tegen de langsgeleider aan leg, totdat ik de juiste breedte heb? Of is er een slimmere oplossing uitgaande van de plaat zelf?
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Je kan een ‘kerfmaker’ maken, daarmee kun je vrij exact de breedte van de groef afstellen.
Staan genoeg filmpjes van op YouTube.

voor eenmalig gebruik zou je ook een latje van de materiaaldikte minus de dikte van het zaagblad kunnen nemen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
een andere aanpak is de groef 1 mm te smal zagen
of het nu 1 mm of minder is, doet er niet toe
daarna de kastplanken vooraan aan de onderkant verdunnen door af te schuren
ik schrijf onderkant, omdat je daar de verdunning niet gaat zien, mocht die dieper dan de groef gaan
je schuurt tot de kastplanken volledig in de groef gaan + nog klemmen
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Je neemt een strook van ongeveer 5 cm van de garantieplaat.
Daar zaag je een sponning in van 2cm met de exacte breedte van je zaagblad.

Dan stel je je langsgeleider in zodat je op 5mm van de zijkant van de kastplank een groef zaagt.
Van de langsgeleider blijf je af, je schuift de strook die je net gezaagd hebt tussen de kastplank en de langsgeleider.
De groef die je dan in de kastplank zaagt is dan precies op de juiste afstand van de eerste om je kastplank er tussen te laten passen.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik heb deze van banggood.
kost nog geen 20 euro en je kan alles op maat instellen.

Fred
Mooi ding, lijkt me perfect voor de gefilmde toepassing. Werkt dat ook voor een groef in de lengte van een lat? Ik moet mijn lat tegen de geleider aan leggen, hier ligt de lat dwars.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Mooi ding, lijkt me perfect voor de gefilmde toepassing. Werkt dat ook voor een groef in de lengte van een lat? Ik moet mijn lat tegen de geleider aan leggen, hier ligt de lat dwars.
Tja dat word volgens mij moeilijk aangezien je maar 1 raakvlak hebt en niet de gehele geleider.
Misschien een vierkant plaatje er achter en dan fixeren.

Fred
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Alternatief voor zagen is frezen met een “dado”-jig. (Hindsight: slecht idee)

EDITL: ik lees nu langszagen, geen dado jig maken maar 2 lange latten over de lengte opklemmen met je plankmateriaal ertussen vervolgens met een kopieerfreesje (zo ondiep mogelijk) zagen.

Nog een keer lezen, het is dus een groef die volledig uit het zicht zit.... pocketschroeven, deuvels en zelfs enkel lijmen is al voldoende.


 
Laatst bewerkt:

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Je neemt een strook van ongeveer 5 cm van de garantieplaat.
Daar zaag je een sponning in van 2cm met de exacte breedte van je zaagblad.

Dan stel je je langsgeleider in zodat je op 5mm van de zijkant van de kastplank een groef zaagt.
Van de langsgeleider blijf je af, je schuift de strook die je net gezaagd hebt tussen de kastplank en de langsgeleider.
De groef die je dan in de kastplank zaagt is dan precies op de juiste afstand van de eerste om je kastplank er tussen te laten passen.
Dit zou moeten werken, dank voor de tip.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je bij de eerste zaagsnede twee blokjes tegen je aanslag zet, en bij de twee zaagsnede met een digitale schuifmaat 15 mm minus de dikte van het zaagblad verschuift, heb je de randen te pakken.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Alternatief voor zagen is frezen met een “dado”-jig


Alternatief voor zagen is frezen met een “dado”-jig

Ga ik later wel eens mee experimenteren, ik gebruik mijn frees sporadisch. Het is een oude Elu frees, met een niet helemaal vlakke zool. Ik probeer het eerst met de zaagtafel.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Als je bij de eerste zaagsnede twee blokjes tegen je aanslag zet, en bij de twee zaagsnede met een digitale schuifmaat 15 mm minus de dikte van het zaagblad verschuift, heb je de randen te pakken.
Het verschuiven is juist het probleem, dat gaat niet zo exact bij deze zaagtafel.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
hoe doe je de fijninstelling op bv 1/10de mm ?
Die doe je niet. Je “meet” (stelt in) de breedte van je materiaal en dan de breedte van je blad, die haal je van elkaar af en dat is de gewenste zaagbreedte/bereik om het precies te laten passen. Datgezegd eigenlijk alleen gebruikt zien worden op zaagsledes maar in principe moet het met schulpen ook werken. Wel zorgdragen dat je materiaal goed tegen je geleider aan blijft liggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.