Graveren van metaal schaaf ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Eindelijk in het bezit van een Shaper 🥳en nu kan ik eindelijk al mijn ideeen gaan uitwerken tot projectjes.
Een van die ideeen is het graveren van een mijn oude Stanley's en dan denk ik oa aan het werk van Mikhail Davydov (die het wel met de hand doet).
Met welk freesje (en welke snelheid) zou ik dat het beste en mooiste kunnen doen, wie heeft hier al ervaring mee (dus geen brons maar metaal graveren) ?
download (1).jpegals voorbeeld, het werk van Davydov laat zich niet zo gemakkelijk copieren
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Het effect van met de hand graveren ga je met een cnc of Shaper niet krijgen. Met de hand wordt het gereedschap (een soort steker) voortdurend in de juiste richting gepositioneerd, wat een typisch effect oplevert in de trant van een meanderende rivier - waar het diepste deel van de bedding meebeweegt.

Dat gezegd hebbend, kun je de eigenschappen van mechanisch graveren natuurlijk gebruiken door die te benadrukken, bijvoorbeeld door bepaalde strakke structuren te maken die met de hand weer heel moeilijk te maken zijn.

Op het blog van Lost Art Press zijn wel eens voorbeelden van handwerk voorbij gekomen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar dat is een handgravure. Om dat leven in een machine te programmeren zal niet mee vallen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Maar dat is een handgravure. Om dat leven in een machine te programmeren zal niet mee vallen.
ik hoop via een foto/scan en de Trace application ("Shaper Trace is a drawing toolkit that allows you to turn any sketch or drawing into a vector graphic by simply taking a picture") het ontwerp binnen te pakken in de Shaper omgeving. Misschien stel ik het me te eenvoudig voor, dat kan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Gravures die gefreesd zijn, zien er wezenlijk anders uit, dan gravures die gestoken zijn. Freest zo'n shaper wel 3D?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Gravures die gefreesd zijn, zien er wezenlijk anders uit, dan gravures die gestoken zijn. Freest zo'n shaper wel 3D?
ja en nee,
als je alles als één geheel definieert kun je slechts één diepte frezen,
als je verschillende individuele elementen definieert, dan kun je die elk zijn diepte geven
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan dus niet een lijn van niets naar een diepte en breedte laten lopen? Zoals je met handgraveren doet?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Met v-carve toolpad zou je het effect van handgraveren wel te benaderen zijn denk ik. Geen idee of die ook met shaper software te genereren zijn?

Snijsnelheid en snede diepte is erg afhankelijk van materiaal / machine / gereedschap.
Heb bijvoorbeeld wel teksten gegraveerd in rvs met mijn cnc router, zowel met 90° v frees als met 2mm bolkop (beide goede kwaliteit hardmetaal, zeg maar ordegrootte 30,- tot 50,- euro per frees). Dat ging erg langzaam om een beetje lange standtijd van gereedschap over te houden, denk rond de 50 a 100mm / min als ik het me goed herinner.
In messing kan bijvoorbeeld wel 500 a 1000 mm/min.

Maar ben erg benieuwd of dat wel met een shaper gaat. In staal frezen heb je toch wel wat stabiliteit nodig, of een hele kleine snedediepte. Maar de uiteindelijke snedediepte gaat bij v-carve dan weer niet zo goed want de snedediepte wordt bepaald door de breedte van de gravering.

Bij de hoge toerentallen wil je eigenlijk wel naar hardmetaal toe. Maar dat vraagt wel om stabiliteit. Een hardmetaal boor kan bijvoorbeeld in een cnc bewerkingscentrum duizenden gaten boren, zet je dezelfde boor in een niet al te stevige kolomboormachine die niet 100% nauwkeurig rond loopt zijn de snijkanten al voor het eerste gaatje erin zit afgebrokkeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
(dus geen brons maar metaal graveren) ?
[PEDANTIC mode on]
Volgens mij is brons ook een metaal; meer in het bijzonder een legering van koper met alles behalve zink - dan heet het messing. Klassiek brons is koper met tin, maar koper met fosfor (fosforbrons), nikkel (nieuwzilver, alpaca), lood, aluminium, beryllium (berylliumbrons of berylliumkoper) en vele ander combinaties vind je ook. Berylliumbrons is bijna zo hard als staal. Aluminiumbrons en berylliumbrons worden ook gebruikt voor gereedschappen bedoeld voor toepassing in explosieve omgevingen, aangezien ze bij hard contact niet vonken.
[PEDANTIC mode off]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je toch al een set graveerstekers en een slijpmachine moet kopen, dan heeft het volgens mij weinig meerwaarde om er ook nog een shaper op los te laten.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Snijsnelheid en snede diepte is erg afhankelijk van materiaal / machine / gereedschap.
Heb bijvoorbeeld wel teksten gegraveerd in rvs met mijn cnc router, zowel met 90° v frees als met 2mm bolkop (beide goede kwaliteit hardmetaal, zeg maar ordegrootte 30,- tot 50,- euro per frees). Dat ging erg langzaam om een beetje lange standtijd van gereedschap over te houden, denk rond de 50 a 100mm / min als ik het me goed herinner.
In messing kan bijvoorbeeld wel 500 a 1000 mm/min.
bedankt voor het uitgebreide antwoord, blijft me niks anders over dan het te proberen, eerst met wat teksten
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
xl500sz, is het probleem van de standtijd niet ten dele terug te voeren op het niet halen van een hoog genoeg toerental? En dus een te lage snijsnelheid ?
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft

Toevallig net tegengekomen op de internets, een soortgelijk onderwerp, guilloché met een cnc machine. Dit zie ik een shaper nog niet zo snel doen trouwens, maar misschien in versie 25 wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
xl500sz, is het probleem van de standtijd niet ten dele terug te voeren op het niet halen van een hoog genoeg toerental? En dus een te lage snijsnelheid ?
Bij graveren met een 90° v-frees of een bolkop frees heb je op het puntje van de frees snijsnelheid 0, dus daar is hij inderdaad te laag. Maar de snijsnelheid is op dat punt bij toerental oneindig nog steeds 0.
Maar dat terzijde, heb een 24k rpm spindle, dus meestal is te lage snijsnelheid niet het probleem.

weet de precieze snijsnelheid en voeding niet meer, ongeveer de voeding wat ik eerder noemde. Daarmee kon ik met het 2mm bolkop freesje iets van 100 typeplaten graveren, dat was prima. Maar ben eerst met hogere voeding gaan testen en dan gingen de freesjes sneller/te snel af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.