Gratis is altijd goed ? Of niet ?

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ik zit met een dilemma ...
Deze week werd er bij mij OSB geleverd 18mm 59x244 tand/groef als dakbeschot voor tuinhuis.
Alleen liep er iets niet helemaal juist, waardoor de dubbele hoeveelheid geleverd werd. Het hele verhaal hoe dat komt wil ik jullie besparen, maar 't komt er op neer dat ik nu ca. 45 vierkante meter over heb.
Ik had oorspronkelijk het idee om de binnenkant van m'n tuinhuis met underlayment of multiplex te bekleden.
Maar nu ik dus die hoeveelheid OSB (weliswaar ongeschuurd) heb liggen twijfel ik om toch die te gebruiken...
Binnenkant tuinhuis is volledig wateren winddicht, geïsoleerd tussen de kepers met de nodige binnen en buitenfolie.
Zal ik het gebruiken ? Of toch maar liever voor de andere optie gaan ? OF zijn er tussenopties ? zoals opschuren en behandelen ? en wat dan precies ?
Bedoeling is wel dat ik redelijk wat materiaal wil ophangen aan de wanden (french cleat)

Ik hoor graag jullie pro's, contra's, bedenkingen (en ja ... ook de flauwe grappen mogen :cool: )

gr,
scOOb
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
OSB kan je prima gebruiken voor binnenafwerking, of je het wil is eigenlijk meer een kwestie van smaak.
Het einige waar je constructief rekening mee moet houden is dat het iets minder sterk is dan bijvoorbeeld een underlayment, maar dat is maar minimaal en met het gebruik van een schroefje extra, of zorgen dat je schroeft daar waar de staanders staan, lost dat probleem ook wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik neem voetstoots aan dat de leverancier van terugname heeft afgezien... ;) Dat gezegd hebbende:

Overschot aan materiaal lijkt een buitenkansje maar leidt al snel tot keuzes die je niet "vrijwillig" zou hebben gemaakt. Als je het niet zonder bedenkingen kunt inzetten voor iets dat je toch al van plan was, zou ik het op Marktplaats aanbieden met een redelijke korting t.o.v. de reguliere handelsprijs. De opbrengst kan dan worden gebruikt voor iets dat je al van plan was, met het materiaal dat je daarvoor zou hebben gekozen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Je kunt dit OSB prima gebruiken als binnenafwerking. Het is iets ruwer dan multiplex, maar als je dat niet erg vind?
Je kunt er natuurlijk ook nog een laag dunne multiplex overheen zetten als je die uitstraling wilt?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je osb voor de binnenwanden gebruikt kun je die nog 'afdekken' met gipsplaten. Dan heb je mooie wanden die bovendien sterk genoeg zijn om van alles aan op te hangen en bevestigen.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Het is dat het ver is anders had ik het van je overgenomen om de wanden van mijn opbouw mee af te werken.....
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
OSB is prima voor haaklatten (french cleat). Heb ik thuis ook, alleen moet nog even afronden.
Zorg er wel voor een deugdelijke verbinding tussen de OSB en binnenwand. Zoals je al aangeeft, er komt wat gewicht op. En anders dondert de wand van je tuinhuisje eruit. Dan had je net zo goed niet hoeven te isoleren ;).

Bij OSB is aanbevolen is om deze eerst te ontvetten, schuren, stof vrijmaken en lakken/beitsen. Dan blijft OSB platen langer mooi, anders verkleurd het na verloop van tijd.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ik ga de OSB enkel gebruiken voor de wandbekleding. de haaklatten maak ik ws. toch in multiplex. Zal nog niet voor meteen zijn, gezien ik eerst m'n zaagtafel nog eens moet "upgraden" met een degelijke langsgeleider.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
osb of chipwoord doet qua mechanische eigenschappen niet onder voor plywood.
ik zou het echter wel afwerken als het in het zichtkomt anders wil het enigszins splinteren
maar dat kan prachtig met een lak of dekkende verf.

zomaar een afbeelding van het net geplukt (die gele pumps maken het helemaal af)
1606915063536.png
 
  • Haha
Waarderingen: Bosquet en scOOb

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
osb of chipwoord doet qua mechanische eigenschappen niet onder voor plywood.
ik zou het echter wel afwerken als het in het zichtkomt anders wil het enigszins splinteren
maar dat kan prachtig met een lak of dekkende verf.

zomaar een afbeelding van het net geplukt (die gele pumps maken het helemaal af)
Bekijk bijlage 94180
Je schrijft het kan prachtig afwerken met lak of verf . Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak:ROFLMAO:
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
geld voor de wanden ook een kleurtje er overheen al dan niet met een laagje scan en het ziet er heel anders uit
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
En ScOOp....kom je er uit? ;)

Het lijkt mij slim om eerst te richten op het isoleren van je tuinhuis. Het aanbrengen van haaklatten komt daarna wel. Ik neem aan dat je OSB-3 panelen hebt, deze zijn namelijk vochtwerend.

Misschien kun je de haaklatten later direct op je OSB plaat bevestigen. Ik zie niet echt een meerwaarde om op de OSB weer een mulitplex te monteren. Want de wand daarachter moet het toch dragen/steunen.

Wat OSB uiterlijk betreft: zoals je al gemerkt hebt, komen we gezamenlijk niet uit of op je OSB een lak, dekkende verf (met of zonder kleurtje), tapijt, en zelfs een gele pumps kunnen adviseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik ben voorstander van pumps met stalen neuzen als werkschoen :)
Mag dan wat minder comfortabel zitten maar dat boeit niet het blijf leuk om naar te kijken zelfs als ze geel zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JordyW

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ben er intussen wel achter dat ik de OSB zal gebruiken als binnenafwerking. Nu eerst de vloertegels er in krijgen de komende week, dan de inrichting, verlichting, verwarming en elektriciteit bekijken voor ik de wand afwerk.
Tegen dan is het weer lente ... dus ook nog op zoek naar degelijke veilgheidssandalen 🙃
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Je kunt ook osb als achterhout gebruiken “ je hebt het immers toch” en daarna afwerken met een 10 mm mooiere plaat, in aanschaf zijn die goedkoper dan dat je al van plan was, zo heb je een body van 28 mm en de aanschaf van 10 mm
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
osb of chipwoord doet qua mechanische eigenschappen niet onder voor plywood.
ik zou het echter wel afwerken als het in het zichtkomt anders wil het enigszins splinteren
maar dat kan prachtig met een lak of dekkende verf.

zomaar een afbeelding van het net geplukt (die gele pumps maken het helemaal af)
Bekijk bijlage 94180
Wat dacht je van die witte panty's dan .... brrrrrrr .... Ahum ... excuus ... we dwalen af ... foucussss...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.