gratis balken met loodverf

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Ik ken iemand die me een hele hoop balken wil aanbieden, gewoon ophalen. Die waren vroeger de constructie van een grote serre. Het enige probleem dat ermee is, is dat die vroeger ooit zijn behandeld met loodverf. Kan je dat er op een "gezonde" manier afhalen en heb je dan terug "gezond" hout?

Of zou kan je daar beter vriendelijk voor bedanken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De eenvoudigste manier als het echt grote balken zijn, lijkt me om er rondom een dun laagje hout af te zagen met een lintzaag. Branden met loodverf lijkt me erg ongezond, als je het door een vandiktebank haalt zit het overal, met de hand schrapen is wel een heleboel werk - is het zulk zeldzaam hout?
 
Laatst bewerkt:

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik zou er vriendelijk voor bedanken. Lood kan echt vervelende gezondheidsproblemen opleveren (ook al is het een eenmalige actie ...)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat gratis afhalen snap ik wel, dat is net als met een om te zagen boom, vol met spijkers van vogelkastjes en 'oh ja, kan niet vrij vallen' die dan gratis om te zagen is. Als je de balken op een tafelzaag kunt bijsnijden, lijken ze me niet dik genoeg om er profijt van te hebben.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoi,

Ik ken iemand die me een hele hoop balken wil aanbieden, gewoon ophalen. Die waren vroeger de constructie van een grote serre. Het enige probleem dat ermee is, is dat die vroeger ooit zijn behandeld met loodverf. Kan je dat er op een "gezonde" manier afhalen en heb je dan terug "gezond" hout?

Of zou kan je daar beter vriendelijk voor bedanken?
Is volgens mij chemisch afval dat hij bij de werf kan afleveren, waarschijnlijk heeft hij daar geen zin in.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Afgezien van:
- de gezondheidsrisico's die jij loopt tijdens het zagen/bewerken (ook met een dunne zaagsnede met de lintzaag komt er, ondanks een goede afzuiging, zaagsel door de lucht vliegen = vervuild met loodstof),
- het feit dat de loodverf dieper in het hout gedrongen kan zijn dan je op het eerste oog zou zeggen dus ook de kern loodhoudend is,
- het feit dat de balken misschien eerst geïmpregneerd zijn geweest (wat ik wel zou verwachten gezien de toepassing) en dus helemaal vol zitten met chemische rotzooi...

Jij kunt het hout gratis ophalen, maar zit dan vervolgens zelf met de afzaagsels/schaafsel vol met loodverf, dus chemisch afval. Moet jij dat ook nog gaan afvoeren en daarvoor waarschijnlijk gaan betalen...

Mijn voorgangers gaven al de juiste tip: hij moet het gewoon zelf correct afvoeren als behandeld hout naar de milieustort.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Bij ons in de gemeente (Nootdorp) moet je betalen om geimpregneerd hout af te voeren (209 euro per 1000 kilo). In andere gemeentes zoals Texel is dit nog gratis. Dat het gratis wordt weggegeven snap ik wel. Wellicht moet je er juist geld voor vragen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Bij ons in de gemeente (Nootdorp) moet je betalen om geimpregneerd hout af te voeren (209 euro per 1000 kilo). In andere gemeentes zoals Texel is dit nog gratis. Dat het gratis wordt weggegeven snap ik wel. Wellicht moet je er juist geld voor vragen.
Lijkt me toch onhandig dat je er voor moet betalen.... mensen gaan allemaal gekke dingen doen om er gratis van af te komen, dumpen in de natuur, verbranden of gratis te koop aanbieden natuurlijk.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
In mijn regio (midden van West-Vlaanderen) is dit heel soepel. Je mag eigenlijk van alles in de houtcontainer van het recyclagepark gooien: geverfd en geïmpregneerd hout, spaanderplaat, betonplex, multiplex, MDF, trespa, hardboard enz. Ik vraag me soms af hoe ze het allemaal gerecycleerd krijgen met al die verontreinigingen (verf, plastic, lijmen etc.)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hier kan je hout gewoon naar de stort brengen als particulier. max. een kuub per keer
dat er verf op zit maak niet uit.
alleen oude bielzen moeten appart (maar ook gratis)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.