rickkoorman zei:
tjeerd's doosjes zijn inderdaad heel erg mooi. ook ik ben wel erg benieuwd naar de werkwijze.
Een van de kenmerken van mijn doosjes is dat ze een "ploppend"" geluid maakt als je ze opent.
Dus het moet allemaal precies passen.
Omdat ik hoofdzakelijk doosjes met een "ziel" maak, gebruik ik daarvoor takkenhout.
Dat hout droog ik zelf. Op dit forum heb ik al eens vertelt over mijn ervaringen met hout drogen. De ene houtsoort gaat beter dan de andere. Voor de doosjes houdt ik een takdiameter van 10 -12 cm aan. Anders passen de engelkaartjes er niet in.
Om de doosjes te maken zaag ik ze met een dunne zaag een aantal malen in de lengterichting door. Er ontstaat een rechthoekig kerndeel waarin het hart van het hout zit.
Als je de plankjes (eerst vlak schuren) zonder kern weer op elkaar lijmt heb je een rechthoekige "buis".
Een buis is geen doosje, dus zaag je van het rechthoekige kerndeel boven en onder een plakje af en lijmt dat boven en onder in de rechthoekige buis. Nu de onderzijde van het doosje vlak schuren.
Daar na komt het vormgeven met gutsen, raspen, schuurpapier. Soms, als het moeilijk wordt maak ik nog een kleimodel. Meestal laat ik me leiden door de structuur van het hout.
Als het doosje dan zo ongeveer zijn vorm heeft (niet door de wanden heen raspen natuurlijk)zaag ik het dekseltje eraf. Dan de bovenzijde van het doosje vlak schuren op een vlakke plaat met schuurpapier. Vervolgens het binnenwerk (de binnenrand die je op de foto ziet). Die maak ik van dezelfde houtsoort - 1,5 mm dik en lijm en klem ik.
Dan volgt het schuren en passen van het dekseltje. Als het dekseltje past, het doosje afwerken en polijsten (elk krasje moet eruit) en in de carnaubawas zetten.
Zo heb je, afhankelijk van de bewerkelijkheid na 10 - 20 uur arbeid een prachtig doosje.
Mijn motto is "voor haast heb ik geen tijd" (resultaat gaat voor tijd, ook bij mijn meubels).
Het meeste werk kan je doen aan de eetkamertafel. Ik heb nu een doosje onderhanden van
abrikozenhout.
http://mijnhoutweb.jalbum.net/Doosjes01
Attached files