Gouden regen met en zonder kernhout

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
595
187
Zutphen
Ik ben handvatten aan het maken van onder andere gouden regen takken. Kwam dit tegen: de linker tel ik 16 jaarringen zonder kernhout en met een veel grotere diameter t.o.v. de rechter die 10 jaarringen heeft

Bijlagen

• 20241104_111307.jpg
    20241104_111307.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: John1969

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
160
101
Kapellen (Antwerpen)
Dat hoeft op zich niet onlogisch te zijn, de diktegroei van de linker is de eerste zes veel sneller gegaan en daarna wat afgenomen en dat is typisch voor veranderende omstandigheden. Je zou je perfect kunnen voorstellen dat deze gouden regen naast de voordeur gezet is en in de losse, goed gecomposteerde grond van het plantgat een snelle start gemaakt heeft, om daarna wat verwaarloosd te zijn, last te gaan krijgen van verdichting door telkens over de wortelzone te lopen oid...
Maar ook een paar jaar goed gebalanceerd weer en dan te droog, te nat... kunnen dergelijke verschillen veroorzaken.

Maar...
Gouden regen verkernt doorgaans eerder snel - na een paar jaar zou je al duidelijk verschil moeten zien.
Als we er van uitgaan dat dit allebei gouden regen is, denk ik al vast niet dat de twee van dezelfde struik komen - de verschillen in diktegroei zouden erop kunnen wijzen dat de linker een deel van de stam is en de rechter een pakweg zes jaar jongere (gestel-)tak, maar dan is het niet logisch dat juist de stam nog zo goed als geen verkerning vertoont en de tak wel.

Je kan natuurlijk bij allebei met een scherp mes een stukje van het zaagoppervlak snijden en met een vergrootglas (10x) de structuur van het parenchym bestuderen. Bij gouden regen zou je een ringporeuze structuur moeten zien.
Best wel wat voorzichtig benaderen, Laburnum bevat cytisine en dat blijft toch een toxine (dus bij voorkeur geen handvatten voor bestek van maken...)

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: jaap en John1969

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
151
79
Als we er van uitgaan dat dit allebei gouden regen is, denk ik al vast niet dat de twee van dezelfde struik komen
Het zou best kunnen dat ze wel van dezelfde struik komen. De meest verkochte gouden regen is de Laburnum x watereri 'Vossii', deze wordt meestal geënt op Laburnum anagyroides, als de onderstam gaat uitlopen (opschot) groeit dit sneller dan de ent, het zou best kunnen dat die onderstam later kernhout vormt.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en ZotVanHout

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
595
187
Zutphen
Ik heb gouden regen takken van verschillende herkomst en het lijkt me dat dit dus inderdaad van verschillende locaties komt. Ook de afstand tussen de jaarringen kan grote verschillen vertonen. Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan maken.

Als ik Wikipedia medical erop na sla, valt de giftigheid nogal mee van cytisine, de gewone Wikipedia geeft aan dat met name de peulen giftig zijn. Inademen van zaag/schuurstof zal ook niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid maar dat je van handvatten ziek wordt.....

• Leuk
Waarderingen: Kor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.576
3.029
Gaanderen
Ik heb diverse handvatten aan mijn draaibeitels met goudenregen hout. Ik zie een probleem met stof niet alleen van goudenregen, taxus, sumac en nog veel meer giftige houtsoorten, maar met stof in zijn algemeen.
Naar mijn bescheiden mening kun je deze houtsoorten rustig gebruiken voor gebruiksvoorwerpen. Niet voor babyspeelgoed en voor schalen waar levensmiddelen in komen zou ik ook voorzichtig zijn.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
160
101
Kapellen (Antwerpen)
Het zou best kunnen dat ze wel van dezelfde struik komen. De meest verkochte gouden regen is de Laburnum x watereri 'Vossii', deze wordt meestal geënt op Laburnum anagyroides, als de onderstam gaat uitlopen (opschot) groeit dit sneller dan de ent, het zou best kunnen dat die onderstam later kernhout vormt.
Inderaad, goeie opmerking
Je kan natuurlijk bij allebei met een scherp mes een stukje van het zaagoppervlak snijden en met een vergrootglas (10x) de structuur van het parenchym bestuderen. Bij gouden regen zou je een ringporeuze structuur moeten zien.
Best wel wat voorzichtig benaderen, Laburnum bevat cytisine en dat blijft toch een toxine (dus bij voorkeur geen handvatten voor bestek van maken...)
even nuanceren - mijn opmerking over cytisine is eigenlijk gelinkt aan het wegsnijden van het zaagoppervlak voor hout-identificatie, omdat vooral bij vers hout daar citisine bij kan vrijkomen.
Doorgaans wordt bij Laburnum gesteld dat hevige reacties eerder zeldzaam zijn, maar dat er toch regelmatig melding gemaakt wordt van misselijkheid en hoofdpijn bij het bewerken van het hout. Ik neem aan dat dat dan via inademen van het houtstof is, zelf zit ik niet zo vaak aan mijn handen of aan de voorwerpen die ik bewerk te likken...
Grote hoeveelheden cytisine kunnen fataal zijn, maar dan gaat het over 50mg zuivere stof en het lijkt me onwaarschijnlijk dat je dat bij het bewerken van eerder kleine voorwerpen tegenkomt. Ik kan me voorstellen dat bij goed gedroogd hout dat ook nog eens een afwerking gekregen heeft, die risico's allemaal veel minder zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.