Goede vijlen en raspen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Op de meubelmakerscursus in Winsum maakte ik kennis met de houtvijlen en raspen van Corradi. Ik riep: die wil ik oo en kocht 3 raspen. Nooit geweten dat een houtrasp zo goed kon zijn Tot dan had ik alleen ervaring met `bouwmarktraspen'.

Nu zoek ik goede vijlen voor staal. Ik kwam drie merken tegen die misschien (heel) goed zouden kunnen zijn.

De metaalvijlen van Corradi (Italie)
De vijlen van Glardon/Vallorbe (Dictum). Wel een beetje extra prijzig :)
De vijlen van Pferd (voor zover ik kon nagaan alleen per doos van 5 of 10),

Heeft iemand op dit forum ervaring met een van deze merken of een ander goed merk?

met vr. groet,
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb allerlei soorten vijlen. Over het algemeen als de vijlen worden verkocht zonder handvat, is de kwaliteit wel goed. Andere merken zijn nog nickelson, F dick, maar de vijlen met een waardeloos plastic handvat die bij mijn facom gereedschapset zaten, zijn ook prima voor algemeen werk. corradi en vallorbe hebben een heel uitgebreid assortiment. Grote basterdvijlen uit het voormalig oostblok doen het ook goed . Waar wil je de vijlen voor gebruiken? En wat voor maat en kap zoek je?
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb een hele rits vijlen van Pferd. Zijn erg goede vijlen, hebben een heel uitgebreid assortiment en zijn vaak per stuk (niet altijd) verkrijgbaar via amazon.de.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
zag net op m'n harde schijf nog de catalogus van Pferd staan: 200 pagina's met vijlen. Helaas te groot om als bijlage aan dit bericht te hechten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Chevy: Ik heb er een paar met oranje handvat :) Luguber slecht. Dank voor je advies.
Ik ga ze gebruiken bij de restauratie van mijn draaibankje (dat ik heel binnenkort weer ter hand kan nemen, verwacht ik ; vooruitlopend daarop heb ik pas een 2de oude , zo mogelijk nog erger verwaarloosde Atlas/Triton bijgekocht :)). Verder ben ik mijn oude Ferm tafelboor wat aan het verbeteren. Dat soort dingen dus. Qua afmetingen denk ik aan niet al te kleine sleutelvijltjes en een set vijlen van pakweg 150 mm of hooguit 200 mm in verschillende kapgradatie. Het is allemaal wat fijn werk.

@ Anton: Ah, dank voor het delen van je ervaring. De catalogus kon ik downloaden. Ja prachtige catalogus!

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik zou voor precisie werk kiezen voor het gamma van vallorbe. Voor een enigszins uitgebreide set ga je vermoedelijk wel aan de beademing komen. Fijn te horen dat je weer aan je draaibank kan werken.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Is misschien Narex raspen/vijlen een optie?
Door de regel heen heeft Narex een prima prijs-kwaliteit verhouding op hun producten. Het is een goede middenmoot.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps, je berichtje gemist, Excuses. :

Prettige en goede cursus. Grote mate van vrijheid na de evt. beginnerscursus. De cursussen worden ook gedurende de corona gegeven, maar mogelijk is het sinds vorige week woensdag ivm de nieuwe coronamaatregelen opgeschort.

met vr. groet,
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.