Glijden van mdf op vuren, verbeteren met fineer mogelijk?

Hallo allemaal,

Mijn eerste post op een forum dat ik al lange tijd volg. Een kleine introductie van mijzelf: ik hou mij al enkele jaren met toenemend enthousiasme bezig met houtbewerken. Een jaar of tien geleden heb ik voor het maken van een beursstand voor mijn toenmalige bedrijf diverse apparatuur aangeschaft. En toen ik dat toch eenmaal had en ik het maken van de stand best leuk vond, kwamen er zo langzaamaan steeds meer projecten om te doen zoals een simpel laatje en een houtbok voor steen bewerken. In de afgelopen jaren heb ik ons huis verbouwd en nu ben ik toe aan het wat fijnzinniger werk van meubel maken. Vind ik ook veel leuker! Ik heb heel veel filmpjes op youtube bekeken over wat voor enorm handige zaken er allemaal zijn of zijn te maken. Ook op dit forum heb ik veel informatie gevonden. Super dat er zoveel mensen zijn die zoveel info delen!

Via de website van Matthias Wendel heb ik ontdekt dat als je laatjes of schuifdeuren goed wilt laten glijden op elkaar, je het glijdende deel het beste van hardhout op hardhout kan maken.

Dat brengt mij bij mijn vraag:
Ik ben schuifdeurtjes in een kast aan het maken. Vanwege de prijs voor meranti en het aantal te maken deurtjes heb ik besloten de deurtjes in mdf te maken. Het frame is van vuren hout. Ik wil zomin mogelijk extra onderdelen kopen/gebruiken zoals stalen rails of u-vormige aluminium profielen. Ik heb daarom eerst de schuifdeurtjes aan de bovenkant voorzien van een ijzeren pen die door een in het hout gefreesde groef loopt. Werkt op zich goed maar geeft een wat verdrietig schuifend/schurend geluid. Ook de plaatsing van de pen in de mdf-kozijnrand vind ik wat tricky met kans op niet goed plaatsen.

Als tweede mogelijkheid heb ik de schuifdeurtjes aan de bovenkant versmald en laat ze in een uitgefreesde groef van 14 mm breed (in een vurenhouten lat) vallen. Dat maakt minder geluid dan de deurtjes met de spijker maar gaat toch wat stroef. En toen dacht ik ineens weer aan de video van Matthias.

Probleem is dat ik de deuren niet van hardhout wil maken en de bovengeleiders in de kast ook niet. Maar ik vroeg mij af of er iemand is die weet of het opplakken van fineer (0,6 - 1 mm dik) op de zijkant bovenrand van het kozijn en de zijkant van de uitgefreesde groef zinvol is?

Of is het slimste om terug te keren naar de deurtjes met de pen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.037
384
Hoe groot zijn die deuren?
kleine deurtjes die ongeveer even breed als hoog zijn lukken best redelijk met een groefje
al heeft de gebruiker wel veel invloed.
je moet ze min of meer recht verschuiven en het liefst een beetje optillen bij het open doen.

grotere deuren hebben gewoon een rails nodig als ze soepel open moeten gaan.
het liefst aan de bovenzijde zodat ze hangen
 
Dank allemaal voor de snelle reacties! Super.

@ Athanor: HPL, had ik helemaal niet aan gedacht. Maar is wel een arbeidsintensieve klus. Net als fineer trouwens.

@ Willems Ontwerp: Kaarsvet! Ook niet aan gedacht. Had ik nu even niet voorhanden maar heb het met zeep geprobeerd en dat glijdt al een stuk beter. Morgen een verdere test met kaarsvet.

@ bobmartin: Ook een fantastisch idee. Ik ben vanavond bij de bouwmarkt naar profielen wezen kijken en heb zowel de een U-vormige van 18 mm breed gekocht als een dubbele van 10 mm breed. Morgen testen of de dubbele prettig werkt.

@ boertje125: De deurtjes zijn allemaal verschillend van grootte (het zijn 14 dubbele) en ze variëren van 50 cm x 50 cm tot 60 cm x 110 cm. De zwaarste deur weegt met glas erin 5 - 6 kg.

Morgen ga ik verder met jullie tips. Dank!
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Geen goedkope pruts kaars gebruiken maar een goede paraffine kaars!
Dit kun je overal toepassen ook op bv je machines ed :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.