Offtopic, maar ik heb begrepen dat het poreus zijn van een pizzasteen is, om het vocht uit het deeg te absorberen. Daardoor wordt deze knapperiger en lekkerder. Ik heb een stuk natuursteen daarvoor, maar het resultaat in de elektrische oven is teleurstellend. Niet warm genoeg waarschijnlijk (250°C).
Typisch zo'n content-free stukje marketing speak - dat stukje wat je aanhaalt. Poreus is niet nodig. Is alleen een bijkomende eigenschap van een materiaal dat traditioneel gebruikt wordt. Zoals gezegd, pizza bakken gaat ook prima op staal. Wat je nodig hebt voor een goed gebakken pizza is hitte - meer in het bijzonder energie. Dat kan met een hele hoge temperatuur (steenoven, een type oven dat daarnaast ook eenvoudig de benodigde bovenwarmte biedt die nodig is om in dezelfde korte tijd dat je de bodem gaar en knapperig bakt de 'vulling' te garen), of met een minder hoge temperatuur, maar wel een (veel) grotere geleidbaarheid.
De beste pizza krijg je in de kortst mogelijke tijd. Een echte pizzaoven bakt een pizza in anderhalf tot 2 minuten. Daarvoor heb je (op steen) een vloertemperatuur van ca 400 graden nodig en een dometemperatuur van ca 700 graden (even uit de losse pols). Bij dat soort temperaturen gaat er helemaal niks geen vocht in de vloer trekken. Als je een voldoende dikke stalen plaat hebt, heb je aan zon 320 graden vloertemperatuur genoeg om in dezelfde tijd te bakken - je zult alleen wel wat meer moeite hebben om een voldoende 'dometemperatuur' te halen. Met een 10 mm stalen plaat bak ik in een electrische huistuinenkeukenoven, bij een 'vloer' temperatuur van ca 280 graden en met loeiende grill een fatsoenlijke pizza (met 'leopard spots' op de onderkant) in ca 5 minuten. Veel beter dan diepvries, kant-en-klaar, beter dan een pizzasteen in een oven, maar het blijft een benadering van wat je in een echt goede pizzeria krijgt.
Merk overigens op dat pizza, in tegenstelling tot wat de huidige tv-reclame voor bepaalde diepvriespizza's ons willen doen geloven, traditioneel nooit thuis werden gemaakt. Pizza is typisch straat- en restaurantvoedsel, juist omdat het type oven dat nodig is voor pizza in normale huishoudens niet voorkwam (wellicht met uitzondering van sommige boerenbedrijven met een eigen bakhuis).