Glasplaat en schuurpapier om te slijpen

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Voor die prijs is er absoluut geen reden meer om toch nog voor de schuurpapiermethode te gaan. Je hebt er je glasplaat/tegel nog niet voor, als je die zou kopen. Zoals Mathieu al zei: goed schuurpapier kost ook geld, en het scheurt bij het slijpen van metaal vaak sneller dan je wil, ook al is het nog niet "op". Op lange termijn is dit dan ook de duurste slijpoplossing.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Dat is mogelijk niet helemaal waar. De goedkope diamantkorrel-op-plaatje optie schijnen niet echt langdurig in gebruik te zijn. De diamantkorrels laten sneller ls waardoor de platen sneller vervangen moeten worden.

En schuurpapier kan de beste / goedkoopste optie zijn wanneer je veel materiaal moet verwijderen.
Als je niet heel vaak hoeft te herprofileren dan heb je niet vaak een hele grove steen/plaat nodig.
Op dat moment is het meestal handiger om grof schuurpaier te gebruiken.
Daarna ga je weer terug naar stenen/plaaten voor het slijpen.

Dus voor slijpen / langdurig gebruik zou ik zeggen dat schuurpapier duurder is.
Maar voor een herprofilerings optie, die maar eens in de zoveel tijd nodig is, kan het een goedkopere optie zijn.

Tijd / gebruik zal moeten tonen of de goedkopere platen lang genoeg mee gaan om ze de moeite waard te maken.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat is mogelijk niet helemaal waar. De goedkope diamantkorrel-op-plaatje optie schijnen niet echt langdurig in gebruik te zijn. De diamantkorrels laten sneller ls waardoor de platen sneller vervangen moeten worden.

En schuurpapier kan de beste / goedkoopste optie zijn wanneer je veel materiaal moet verwijderen.
Als je niet heel vaak hoeft te herprofileren dan heb je niet vaak een hele grove steen/plaat nodig.
Op dat moment is het meestal handiger om grof schuurpaier te gebruiken.
Daarna ga je weer terug naar stenen/plaaten voor het slijpen.

Dus voor slijpen / langdurig gebruik zou ik zeggen dat schuurpapier duurder is.
Maar voor een herprofilerings optie, die maar eens in de zoveel tijd nodig is, kan het een goedkopere optie zijn.

Tijd / gebruik zal moeten tonen of de goedkopere platen lang genoeg mee gaan om ze de moeite waard te maken.

De goedkope bestaan eigenlijk nog niet lang genoeg om uitspraken te doen over de levensduur, maar op basis van wat ik lees zouden ze minstens een jaar moeten voldoen. Aan 3 euro/plaat vind ik dit een goeie deal. Dit ga je niet evenaren met schuurpapier.
Het klopt dat grof schuurpapier handig kan zijn. Ik gebruik het ook soms nog om snel een andere hoek te slijpen, met korrel 80. Voor sporadisch gebruik is het zeker een goeie methode, alleen raad ik het niet aan voor al het slijpwerk.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb al een tijdje de diamant bladen van Toolstation in gebruik
Werk byzonder goed En voor de 7 euro is het zeker geen miskoop
Enkel even af wetten met polijst pasta En je bent klaar voor de strijd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Herprofileren moet in principe enkel na een ongelukje met een spijker of zo. Voor verdacht hout, sloopwerken en ander misbruik kan je best een paar goedkope beitels apart houden. Chroom-vanadium staal uit de bouwmarkt is prima. Niet echt scherp te krijgen maar slijtvast. Als je beschikking hebt over een slijpmolen is dat wel de snelste manier om veel materiaal weg te halen. Voor grof slijpwerk kan een goedkope carborundum steen uit de bouwmarkt ook perfect dienst doen. Maar voor wat een diamantplaatje kost, zijn deze toch te verkiezen. Bij die goedkope diamandplaatjes lijkt me een stevige ondergrond zoals een stuk natuursteen wel niet overbodig. Die plaatjes zijn vaak dun en buigzaam. Stevig vastplakken op een vlakke plaat is dan wel handig. Alles is voor mij beter dan frustraties door opkrullend schuurpapier.
Het vlakken van de zool van een schaaf is een ander verhaal. Daar kom je niet onder schuurpapier uit. Maar als ondergrond kan een stuk mdf of ander (dik) plaatmateriaal perfect dienst doen. Vlakken van een zool doe je toch droog.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
en waarom zou je de zool van een stalen schaaf niet nat mogen vlakken ?
Natuurlijk mag je die nat vlakken. Maar ik zie de meerwaarde niet in om een grove korrel nat te gebruiken.
De reden om nat te schuren is dat je een fijner afgewerkt oppervlak krijgt. De zool van een schaaf moet vlak en glad zijn, maar spiegelglad polijsten is geen vereiste. Bij het afwetten van een beitel is dat wel de bedoeling, vandaar nat schuurpapier.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Losstaand van of gepolijst marmer/graniet nou glad genoeg is of niet, ik heb hier in de buurt een bedrijf zitten waar ze keukenbladen etc op maat maken, en die hebben een gigantische container met restjes.
Daar zitten vaak mooie gepolijste stukken tussen. Over de vlakheid kan ik dus niet veel zeggen, maar ik weet wel dat je weer een hoop terugwint omdat deze stukken 0.0 doorbuigen (ze zijn soms wel zo'n 12-20 mm dik)..

WhatsApp Image 2020-09-19 at 19.19.01.jpeg

WhatsApp Image 2020-09-19 at 19.19.00.jpeg

Ik zou vooral aanraden te kijken of er in de buurt zo'n bedrijf zit (vast wel). Die hebben altijd bergen afval wat je zo mee mag nemen. Stone Center Delft heet die bij mij.

Ik kan ook wel een keer een stuk opsturen, maar risico op breken bij de post lijkt me wel groot.

Groetjes,
Bart
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Moet je gewoon naar de plaatselijke gemeente stort gaan en een glazen leg plank uit een koelkast halen die zijn meestal niet zo heel groot
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.