Glasplaat en schuurpapier om te slijpen

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Afgelopen vrijdag heb ik een schaaf gekocht en nu ben ik opzoek naar materialen om te slijpen. Ik heb al aardig wat gelezen over het slijpen en ik heb gemerkt dat dit onderwerp veel discussie met zich mee brengt. Nu wil ik zelf voor het vlakken van de schaaf en van de achterkant van de beitel de glasplaat en schuurpapier methode gebruiken. Deze opstelling wil ik dan in eerste instantie ook gebruiken voor de vouw, maar later denk ik hiervoor over te stappen op de diamant platen. Nu zit ik met een paar vragen:

- Hoe kom je voordelig aan een geschikte glasplaat? Ik lees dat je hiervoor floatglas nodig hebt, maar is standaard, niet temperatuur ongevoelig glas, niet altijd floatglas?
- Wat is het minimale formaat wat je nodig hebt? 40cm x 20cm x 1cm??
- Zijn er nog specifieke soorten/merken schuurpapier aan te raden en waar kun je die het beste halen?
- Een geleider als in de volgende link lijkt mij praktisch, klopt dat?: Geleider voor het slijpen van steek- en schaafbeitels « Hulpmiddelen voor handmatig slijpen en wetten « Slijpen en wetten « Houtbewerkers « Baptist.nl

En als bonus vraag, zijn er ook hobbyisten in de omgeving van Deventer die mij wellicht op gang willen helpen (slijpen en afstellen schaaf)?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Glasplaat iets groter nemen dan het vel schuurpapier. 5mm dik is dik zat.
Je kan ook gewoon beginnen op een stuk geplastificeerd spaanplaat; van zo'n kastplank
Waterproof schuurpapier gebruiken. Een geleider is zeker handig. De geleider die je voorstelt heb ik gehad. Ik vond dat die nogal wiebelde waardoor het lastig is goed te slijpen. Stanley heeft er ook een, maar geen ervaring mee. En veritas natuurlijk, maar die zijn kostbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Floatglas is nu eenmaal de naam, omdat het glas tijdens productie drijft op een tinbad.
Voor je beitel kan het nog veel kleiner, en voor de schaaf gebruik je schuurpapier van een rol. Daarvoor kun je MDF plaatmateriaal gebruiken. Het vlakken van de schaaf en de beitel is overigens niet echt nodig.
De schuurpapier methode is voordelig om mee te starten, maar zeker niet voordelig op de langere termijn. Ikzelf zou als ik nu moest beginnen een combinatie van slijpmachine met CBN steen en diamantplaat plus strop gebruiken. De machine gebruik je dan voor het grove bijslijpen (scheve, beschadigde beitels) en de diamantplaat voor het fijnere werk. De laatste stap is stroppen voor zowel polijsten als onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Ik heb zelf de geleider zoals in de link, maar dan gekocht via Ali. Hierbij merk je dat de beitel niet recht geplaatst kan worden door de grove afwerking. Hierdoor slijp je de beitel dus scheef.
Laatst een Veritas slijphulp gekocht en dat is veel beter. Had ik eerder moeten doen.

Als je nog niet direct veel geld aan stenen uit wil geven kan je ook kijken naar de wetstenen van HBM.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Om beitels etc te slijpen met watervast schuurpapier gebruik ik een oude dunne wandtegel van echt marmer, groot ca 15 x 30 cm. Gaat prima en heeft geen scherpe randen zoals glas maar is toch volkomen vlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Stuk marmer of graniet is ook wat ik voor wilde stellen. Ik werk zelf als steenbewerker en rest materiaal is er altijd genoeg! Watervast schuurpapier tot 1200 en dan op de strop gaf mij even wat beter resultaat dan mijn tormex.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Volgens mij is een standaard stuk graniet of een tegel een stuk minder vlak dan glas. Ik denk dat je daar op de vouw van de beitel niets van terug gaat zien, maar voor achterzijde van de beitel of voor de zool van de schaaf lijkt mij dat niet ideaal.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
De geleider die je toont heb ik, maar is helaas niet geschikt voor smalle beitels. En laat dit nu net de reden zijn waarom ik hem gekocht had. Beitels vanaf 12 mm slijp ik gewoon uit de losse hand. Als je dit meester bent, kun je veel sneller terug aan de slag na het slijpen. Als een beitel slijpen langer dan 5 min duurt doe je iets verkeerd. Voor de smalle beitels (6 en 10 mm) durf ik al eens een Stanleygeleider te gebruiken. Duurt iets langer, maar die maten heb je normaalgezien minder vaak nodig. Ik ben ooit ook begonnen met schuurpapier, maar ben al snel overgegaan tot aankoop van diamantstenen. Mocht ik het opnieuw doen, liet ik de schuurpapierstap zelfs helemaal achterwege.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf en kpkp

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik heb bij Bauhaus een granieten dorpel gehaald. Kostte iets van 10 a 15 euro. Dan heb je meteen een mooi formaat voor het vlakken van schaven. De vlakheid had ik in de winkel gecheckt met een waterpas (die ik ook op rechtheid had gecheckt in de winkel). Als je met de waterpas tegen de dorpel naar een lichtbron kijkt en er geen licht tussendoor komt, dan is hij echt wel vlak genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Volgens mij is een standaard stuk graniet of een tegel een stuk minder vlak dan glas. Ik denk dat je daar op de vouw van de beitel niets van terug gaat zien, maar voor achterzijde van de beitel of voor de zool van de schaaf lijkt mij dat niet ideaal.
Het graniet / marmer is normaal altijd gepolijst. Vlak glas wordt niet gepolijst. Alleen voor facetranden bij spiegels en ruiten voor kasten wordt er geslepen (is trouwens nog geen echt polijsten). Gepolijst is vlakker dan ongepolijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Het graniet / marmer is normaal altijd gepolijst. Vlak glas wordt niet gepolijst. Alleen voor facetranden bij spiegels en ruiten voor kasten wordt er geslepen (is trouwens nog geen echt polijsten). Gepolijst is vlakker dan ongepolijst.
Polijsten zorgt er voor dat de ruwheid lager wordt, maar geeft geen extra vlakheid. Zover ik het heb begrepen is floatglas het enige materiaal waar je vrij zeker van kan zijn dat het goed vlak is (zonder nabewerking of cherry picking). Specificaties heb ik echter niet kunnen vinden. Getemperd glas (Ikea) zal op zijn best even vlak zijn, maar waarschijnlijk minder vlak. Een voorbeeld van graniet heb ik wel gevonden, een vlakheid van 0.08 mm over 30cm (https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=16474). Waarschijnlijk ben ik iets te moeilijk, en eerlijk gezegd verwacht ik dat het prima zou werken voor het vlakken en slijpen van de schaaf en beitels.

Ondertussen heb ik ook een lokale glashandel benaderd en die gaan een stukje snijden van 40x20 cm en 10mm dik en dan halen ze ook de scherpe randen vanaf. De kosten zijn slechts 10 euro.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom zo ingewikkeld en niet gewoon met waterstenen. Een basisset waterstenen hoeft niet zoveel te kosten en je zit niet te klooien met schuurpapier dat je op de plaat moet bevestigen. Goed schuurpapier is ook niet echt goedkoop.
Twee combistenen heb je voor 50 tot 60 euro. De laatste stap doe je met polijstpasta op strop of papier.
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs en kpkp

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik gebruik een oude marmertegel uit de sloop + schuurpapier om schaven te vlakken (en ja, dat scheelt echt). Beitels slijp ik met diamantstenen, ik heb van aliexpres een 80/3000 steen voor het begin (na een spijker) en einde, en een Faithfull 400/1000 voor het midden. Achteraf strop ik nog. Ik maak van restjes hout slijpmalletjes, die gebruik ik voor schaafbeitels. Handbeitels slijp ik uit de losse pols; soms beter dan anders.

Linkje Faithfull: Faithfull Tools FAIDWKIT 290 x 70 mm Diamond Sharpening Stone - Clear: Amazon.co.uk: DIY & Tools
Linkje slijpmal: Sharpening plane iron: several newbie questions - Woodworking Masterclasses , onderaan de pagina.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nog vergeten te vermelden: tegenwoordig heb je ook goedkoop alternatief voor "echte" diamantstenen, namelijk diamantkorrels op een dun metalen plaatje. Die kleef je dan op een drager (bv. multiplex) en je kan voor weinig geld aan de slag, en alles blijft mooi vlak. Te bestellen bij de chinees, dus ik was wat wantrouwig over de kwaliteit, maar volgens deze blogpost schijnen ze te doen wat ze moeten doen (zie 4de foto in blogpost):
Ik heb ze thuis liggen, maar nog niet uitgetest (ik hou ze nog wat in reserve tot mijn dure diamantstenen het begeven).
Bestellink:
Ik heb 3 types gekocht: 240, 600 en 2000. Voor die prijs koop je best 2 van elk type. Daarna nog eens stroppen. Dat is in essentie een stukje leer op multiplex. Als polijstmiddel heb ik een krijtje van bij Baptist:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.