Gipsstuuc schuren: afzuiging?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.428
1.203
Enschede
ingoogni.nl
Ik moet de badkamer opknappen. De wanden zijn gipsstuuc met verf, die afbladdert. Ik wil de wanden schuren. Voor de stofafzuiging gebruik in in het houthok een Festool Mini met cycloon.

Is de stofzuiger geschikt? Moet de cycloon er op of af. Gaat me dit een grote hoeveelheid zakken kosten (die bij huishoudelijke stofzuiger razendsnel verstoppen met gipsstof). Gaat me dit een nieuw filter kosten.

Festool geeft aan:
Voor stoffen met grenswaarden > 1 mg/m³
Afzuiging van elektrische gereedschappen voor kleinere en kortstondige schuur-, frees-, zaag- of boorwerkzaamheden op locatie.

Vooral het "kortstondige" zit me dwars.

Ik heb hier geen ervaring mee en wil voorbereid zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.557
4.462
Ik zou een gipsschuurmachine huren met de bijbehorende stofzuiger met automatische filterreiniging. Je wil je eigen gereedschap ver bij dat stof uit de buurt houden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.407
4.065
Terborg
Ik schuur met mijn oude festo et2e dia 150 mm en een ct26 de wanden. Gaat bij mij prima en het meeste stof is weg. Van dicht geslagen zakken heb ik bij de originele zakken geen last. Ik krijg ze helemaal vol. Nu heb ik ook die van stofzakkie.nl. Hiermee heb ik nog geen gips geschuurd. Zon plafond machine zoals chevy beschrijft is de snelste manier en de beste.
Die andere machine heb ik en in huren heb ik geen zin. Die machines zijn ook bij vevor er te koop. Kwaliteit, geen idee, geen ervaring.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
805
211
Ik heb zo'n wandschuur machine. Dat bevalt uitstekend en kost niet heel de wereld. Als het alleen eenmalig de badkamer is gaat dat misschien wat ver. Gebruik daarvoor mijn nilfisk stofzuiger zonder zak. Met enige regelmaat het filter uitwassen voldoet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.557
4.462
Ik heb hier nog 2 m klasse stofzuigers van 650 euro het stuk staan, die de stofdood gestorven zijn. Dat fijne stof kruipt echt overal tussen en is er ook bijna niet af te krijgen.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
805
211
Ik heb wel eens een action schuurmachine gebruikt. Dat ging ook prima. Die kost(e) 2 tientjes. Zelfde nilfisk stofzuiger. Minder handig wel goedkoper. En die schuurmachine doetet nog steeds trouwens

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.428
1.203
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb nog een oude gamma of praxis schuurmachine. Daarnaast misschien een HBM stofzuiger M klasse aanschaffen?

M'n Numatic nat/droog zuiger heeft al een paar jaar geleden de geest opgegeven. Dus als de HBM de klus overleeft is dat een prima vervanging.

Schuurmachine + stofzuiger + verplichte shuurmiddelen bij boels kost je bij Boels iets van 160.-

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.