Gietijzer = houtbewerken?

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Grappig, nooit geweten dat een oude gieterij ook een flinke houtwerkplaats bevatte om de mallen te maken!
Vanaf 6:39 te zien.


Ik vraag me dan direct af: Zijn de oude Stanley schaven ook van houten mallen gegoten?
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ja, dat is zeer waarschijnlijk. De modelschaven hebben met de bodem op de malplank gezeten. Je kan aan een gietstuk vaak al zien hoe het in de mal heeft gezeten. Je moet de model uit het gietzand kunnen lossen zonder dat het zand afbrokkelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Even opmerkelijk: bij het maken van kerktorenspitsen komt ook houtbewerking te pas:


Ik heb met open mond gekeken — vooral het 'drukken' over de houten mal is de moeite waard. En dan vertelt de goede man dat zijn opa vroeger serieproductie deed, van kannen, schalen en wieldoppen (!)…
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Sterker nog, de zgn. modelbouwersdraaibanken die ze gebruikten bij gieterijen waar een soort mengvorm van metaal- en houtdraaibank. Vaak stevig gebouwd, met een grote centerhoogte en een kruissupport.

Zoek maar eens op 'Geiger DHZ' of 'Zimmermann DZUE'.

Ook mijn Jonsered is zo'n modelbouwdraaibank

 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb met open mond gekeken
Mooi. Heel veel ronde dingen zoals bijvoorbeeld cylinderconische tanks kun je beter forceren dan lassen, vooral als het om RVS gaat.

Deze hele reeks documentaires is mooi. Wat vooral opvalt is niet alleen de rust in beeldvoering en tempo in de documentaires, maar voor al ook de rust van alle ambachtslieden. Zet dat eens af tegen de dagelijkse hectiek in het bedrijfsleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.