Gezocht, wat startspullen om te gaan houtsnijden

Tychov

Nieuw lid
19 apr 2022
2
3
Rotterdam
Sinds een tijdje zit ik volop YouTube video’s te bekijken om te beginnen met houtsnijden.
Ook lees ik dat veel mensen vaak een setje over hebben, omdat het mesje ze net niet bevalt. Ik ben op zoek naar wat mesjes om een vliegende start mee te maken.
Ik wil liever iets goeds dan een starterskit op bv Amazon waar je uiteindelijk niet veel aan hebt. Tips zijn welkom :)

Mijn doel is om een schaakspel te maken. En dan vooral de stukken, het bord zou ik nog kunnen overslaan als het te moeilijk blijkt te zijn.

Wat ik precies zoek weet ik niet zo goed, ik denk een recht mesje en een kromme (sorry, weet nog niet precies de goede namen).
De handschoenen ben ik van plan nieuw te kopen.

Alle hulp is welkom.
 
Hoi Tychov,

Er zijn online diverse startsetjes te koop.
zoals bv deze :
Narex startset houtsnijden - Baptist
Je kunt ook gaan voor 2 losse mesjes . Ik raad je wel aan om ook fysiek de messen te bekijken.
Ze moeten zeg maar wel lekker in de hand liggen :p.

In de meeste vak winkels kunnen ze je wel advies geven.
Ik heb goede ervaring met Baptist, hier kun je altijd terecht voor advies . ( ik heb geen enkele relatie met Baptist maar het is voor de meeste houtbewerkers wel een enorme snoepwinkel).

Vragen kun je natuurlijk ook altijd kwijt hier op het forum.

Groet Edwin
 

Tychov

Nieuw lid
19 apr 2022
2
3
Rotterdam
Bedankt voor de tip. Je was niet de enige die de Baptist al aanraadde. Hoorde het meer om me heen. Dus ben er met de eerste kans afgelopen zaterdag gelijk heengereden.

Nu een mooi setje in huis met 2 mesjes, handschoenen en slijpsteen.

In een lokale hobbywinkel wat balsahout kunnen vinden en begonnen aan mijn eerste pionnetjes, met als doel een schaakset.

Tot nu toe bevalt het me goed (maar elk begin is natuurlijk leuk).

EEE299FD-DBEF-4265-9D1C-99475EA88B5F.jpg
IMG_0230.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
Leuk om je eerste resultaten te zien!
Ook bij deze hobby geldt: veel oefenen baart veel kunst! Je moet er feeling mee krijgen.
Je weet natuurlijk dat je altijd van je af moet snijden? Dat soort dingen herinner ik me regelmatig als het net te laat is...
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Hoi Tychov,

Mooi, fijn dat ze jouw zaterdag goed hebben geholpen. Ik was er zaterdag ook nog voor wat dingetjes.

Wat ik ook wel heb gedaan is snijden in bast. Bast van de Pseudo Acacia en dan het liefst een oude leent zich ook om te snijden. Je krijgt op die manier van oefenen in zacht hout sneller de bewegingen onder de knie. Het is wel heel anders dan snijden in eik of het Acacia hout zelf .

IMG_20220426_165035_HDR.jpgIMG_20220426_165054_HDR.jpg

Groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.