Duidelijk, pech voor mij! Toch bedankt!Sorry, ik kreeg gister direct al een prive bericht toen ik hier gepost had. Ik heb toen aangegeven eerst op jouw reactie te wachten maar heb inmiddels een afspraak staan met deze persoon aangezien jij aangaf geen interesse te hebben.
Mvg Remco
Niet twijfelen, messen zijn op een paar minuten ingesteld, zoek maar even op youtube hoe het net moet. Goede prijs ook, beste wat je in die prijsklasse gaat vinden mits redelijke staat. Er is zelfs de langgatboorinrichting bij.Op basis van bovenstaand bericht ben ik toch aan het twijfelen! Kun je misschien wat foto’s maken?
Bedankt voor je antwoord! Optie voor kracht ben ik ondertussen al wat serieuzer aan het bekijken. Helaas in m’n groepenkast vol, dus moet ik de hele kast vervangen om een kracht groep bij te kunnen plaatsen. Maar dat is een eenmalige investering waar ik met deze en mogelijke andere machines wel voordeel uit kan halen.Ik heb toen ik zo'n twintig jaar geleden begon met houtbewerken een vlak-/vandiktebankje gehad vergelijkbaar met de Record die je aangeeft. Kun je prima mee uit de voeten als je tijd hebt, want je neemt per keer gewoon minder af dan bij grote machines en moet je omklappen als je van vlak naar vandikte wilt. En je bent uiteraard beperkt tot een bepaalde breedte/hoogte, maar waarschijnlijk heb je ook wat kleiner werk. Haaks maken kan inderdaad op een vandiktebank. Zaag het bijv. eerst vrijwel haaks op een zaagtafel en maak een hulpstukje waar je het op kunt klemmen en met hulpstuk en al door de vandiktebank. Maar is wel gedoe, dus ik zou voor een combinatie gaan.
Belangrijkste dat de basisconstructie (frame en bladen) van gietijzer is en echt vlak of goed af te stellen is. Daarom zijn wat oudere machine vaak ook een aanrader, want meer gietijzer. Maar moet je wel de ruimte voor hebben en niet een trap op hoeven te dragen ivm gewicht... Wielen waarmee je de machine van de grond kunt liften kun je zelf maken met een frame en een hefboom van hout en vier goede wielen. Zelfde principe als onder de Record. Staan zat voorbeelden van op youtube. Laat de 400V je ook niet weerhouden als je een kabel kunt trekken naar de meterkast, want dan stelt het niet zo veel voor als je een 3-fase aansluiting bij de meter hebt zit een krachtgroep er zo bij en in plaats van een 3-aderige kabel moet je een 5-aderige hebben. Je hebt dan veel meer opties in machines.
Kortom: als je een nieuwe wilt op 230V is die van de Baptist prima. Op marktplaats komen geregeld mooie machines voorbij en kun je voor hetzelfde geld een mooie wat zwaardere uitvoering krijgen. Beitels/messen stellen moet je sowieso doen als je ze laat slijpen of vervangt, dus als je een 2e hands koopt is dat geen reden. En bij een nieuwe is het trouwens ook niet zo dat het er direct perfect in zit en moet je het soms ook nog bij stellen! En vergeet niet wat houtglijmiddel te kopen om het gietijzer in te smeren, dan gaat het een stuk makkelijker en heeft je vandiktebank minder moeite.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Misschien iets voor het electro-forumDit is ook wel een aardig kastje, dit is een dubbele in bredte de enkele heb ik buiten in de wallekast, daar gaat die gele kabel naartoe, daar zitten nog 3 smeltzekeringen in en daarnaast een Aardlek, 2 gewone groepen, schuur en tuin en een krachtgroep voor de schuur.
Bekijk bijlage 97069
Bedankt voor je bericht! Ik blijf graag op de hoogte als je de keus hebt gemaakt! Uiteraard ontvang ik graag een prijsindicatie, en verneem ik graag vanwaar je bent. Die vlakbank zal er flink in wegen.Ik heb de JET JWP-12 vandiktebank en een JET JJ8CS vlakbank. De vandiktebank heb ik 4 jaar terug nieuw bij VDHBV gekocht en de vlakbank heb ik al een tijd. Het is een geweldige combi. De vlakbank heeft lekkere lange tafels (180cm) en kan 20cm breed schaven. Stofafzuiging van beide machines is prima. Zodra ik de knoop doorgehakt heb voor de Hammer mag deze set weg. Vraagprijs weet ik nog niet. Vlakbanken als deze kom je nauwelijks tegen.
Neu maar als je korte stukken hebt wil je niet per ongeluk gegrepen worden door de machine of klem komen te zitten tussen de rollen/tafel en de plank. Ik kan me er iets bij voorstellen.In deze review van de Dewalt27300, moet de man wel erg vaak een push-stick gebruiken. Is dat normaal bij deze machine?