gezocht Veritas mini grondschaafje

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Hoi allemaal,

Voor het maken van kleine gestopte groefjes ben ik op zoek naar een veritas mini grondschaafje.
Deze versie om precies te zijn:
05P8201-veritas-miniature-router-plane-f-14.jpg

Ik heb een stanley 271 mini grondschaafje, maar het beiteltje is te breed voor de groefjes die ik wil maken. Nu kan ik altijd het beiteltje smaller slijpen, maar ik dacht ik kijk eerst eens of iemand misschien zo'n mini schaafje van Veritas kwijt wil tegen een acceptabel bedrag (ruilen voor de 271 mag ook, ik heb ook het originele doosje van dit schaafje).
 
Laatst bewerkt:

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Volgens mij stond er hier ergens een bouwverslag van een horletoet die een verslepen inbussleutel als beitel gebruikte. Op die manier kun je je beiteltjes zo smal maken als je wilt...
Dat is een goede. Ik herinner me ook een artikeltje van Paul Sellers. Ik ga eens even kijken of ik een inbussleuteltje heb dat in de 271 past.

Ik laat in de tussentijd de vraag nog wel even openstaan :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Roelqnd Brekelmans heeft een keer van een stukje T-ijzer en een inbussleutel een grondschaafje gemaakt. Moet terug te vinden zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Klopt inderdaad en het is toen door een medeformeer onder aandacht gebracht van Paul Sellers die het op zn blog/website heeft genoemd/gezet.


en een meer recente


Groetnis,

Roeland
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Haha, dank jullie wel allemaal. Zeer overtuigende input om maar gewoon voor zelf maken te gaan:ROFLMAO:
Het enige waar ik mij zorgen over maakte was of ik zo'n inbus wel voldoende scherp zou krijgen.

We gaan het beleven!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Haha, dank jullie wel allemaal. Zeer overtuigende input om maar gewoon voor zelf maken te gaan:ROFLMAO:
Het enige waar ik mij zorgen over maakte was of ik zo'n inbus wel voldoende scherp zou krijgen.

We gaan het beleven!
Ja dat is inderdaad de vraag of jij hem zo scherp kan krijgen. Daar kunnen wij geen antwoord op geven. Roeland B. kan het wel.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Ik heb ondertussen ook wat zitten bijlezen en o.a. de topics van Roeland weer eens bekeken (wat is die messing versie een mooi schaafje). Er komt bij dat harden toch meer kijken. Ik zag al een oventje, een goede brander. Voor je het weet heb ik aan het slijpen / harden van een inbussleuteltje meer geld uitgegeven dan aan een nieuw schaafje.

Dat doet me trouwens erg denken aan die keer dat ik zelf een Matt Estlea markeermesje ging maken. Ik heb nog steeds geen mesje. Wel voor 100 euro materiaal, gebroken tappen, zaagjes enzovoorts🤔😂

Wel een hoop van geleerd en plezier gehad zullen we dan maar zeggen😬
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ondertussen ook wat zitten bijlezen en o.a. de topics van Roeland weer eens bekeken (wat is die messing versie een mooi schaafje). Er komt bij dat harden toch meer kijken. Ik zag al een oventje, een goede brander. Voor je het weet heb ik aan het slijpen / harden van een inbussleuteltje meer geld uitgegeven dan aan een nieuw schaafje.
Valt wel mee. Ik maakte twee messen met een brikettenstarter om het staal kersenrood te gloeien, een jampotje met frituurolie om het te laten schrikken, en een huishoudoven om het te temperen... Pas als je grotere stukken staal gecontroleerd moet behandelen heb je echt ovens en zo nodig... Zo'n inbussleutel is ook klein genoeg om geïmproviseerd te harden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Moet zo een inbussleuteltje nog extra gehard worden? Die zijn toch al van behoorlijk hard en slijtvast staal.
De beiteltjes zijn trouwens kant en klaar los te koop bij onder andere Baptist.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
De beiteltjes zijn trouwens kant en klaar los te koop bij onder andere Baptist.
Dat klopt inderdaad, maar zoals aangegeven zoek ik het grondschaafje ook. Die lijken voorlopig nergens te krijgen. Ik heb nog even nagedacht, maar ik denk dat ik me voorlopig beperk tot houtbewerken en de metaalbewerking aan de breder getalenteerde medemens over laat :)


20210424_152650.jpg

Dit kistje heeft nog een bodem (en dus groefjes) nodig. Mocht iemand zo'n miniatuur grondschaafje van Veritas hebben en dat willen verkopen, ik houd mij nog steeds aanbevolen!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Classis Handtools heeft van Veritas de medium size op voorraad volgens mij en als extra ook schaafbeiteltjes van 2, 3, 4 en 5 mm. Als je vandaag besteld heb je het voor het weekend in huis. In maart was dat tenminste zo. Je krijgt de prijs ex VAT op de rekening en later van de verzender (DHL) een factuur voor de BTW en administratie kosten. Je bent iets duurder uit dan direct in Europa bestellen, maar in mijn geval ging het ook om een schaars product.

Baptist heeft de grote grondschaaf van Veritas op voorraad en ook de beiteltjes van 3,2, 4 mm etc


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Classis Handtools heeft van Veritas de medium size op voorraad volgens mij en als extra ook schaafbeiteltjes van 2, 3, 4 en 5 mm. Als je vandaag besteld heb je het voor het weekend in huis. In maart was dat tenminste zo. Je krijgt de prijs ex VAT op de rekening en later van de verzender (DHL) een factuur voor de BTW en administratie kosten. Je bent iets duurder uit dan direct in Europa bestellen, maar in mijn geval ging het ook om een schaars product.

Baptist heeft de grote grondschaaf van Veritas op voorraad en ook de beiteltjes van 3,2, 4 mm etc


jaap
Dank je wel voor de tip Jaap. Dat is inderdaad precies wat ik gisteren gedaan heb😁

Dit topic kan op slot, ik ben (bijna) voorzien.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat klopt inderdaad, maar zoals aangegeven zoek ik het grondschaafje ook. Die lijken voorlopig nergens te krijgen. Ik heb nog even nagedacht, maar ik denk dat ik me voorlopig beperk tot houtbewerken en de metaalbewerking aan de breder getalenteerde medemens over laat :)
Bekijk bijlage 102298

Dit kistje heeft nog een bodem (en dus groefjes) nodig. Mocht iemand zo'n miniatuur grondschaafje van Veritas hebben en dat willen verkopen, ik houd mij nog steeds aanbevolen!
Volgens mij is het veel handiger om een combinatieschaaf hiervoor te gebruiken.
bv de Stanley 13-052 of de record/marples 44 of 43.
De kleine grondschaaf mini heeft geen parallel geleider of mogelijkheid hiertoe en de Stanley combi is voor een eurootje of 60/70 vlot verkrijgbaar op ebay met een set beiteltjes
Groetnis,Roeland
 

Bijlagen

  • 8ED9689B-75D7-46F4-BB29-2AD2E614741F.jpeg
    8ED9689B-75D7-46F4-BB29-2AD2E614741F.jpeg
    121,4 KB · Weergaven: 7

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Hoi Roeland,
Ik heb een record 044 en 043, maar een groef / ploegschaafje werkt toch alleen bij doorlopende groefjes? Ik heb eerder wel een paar kistjes met zwalustaartjes en een verstek gemaakt (waarbij je dus inderdaad een doorlopend groefje kunt gebruiken omdat het verstek ze afsluit), maar ik krijg die verstekken zelf nooit zo mooi.

Vandaar dat ik nu gewone zwalustaarten probeer, maar dan heb je ook twee gestopte groefjes nodig? Of zie ik iets mischien iets over het hoofd? Ik was van plan het groefje met een dubbel kruisstaal uit te zetten en het begin uit te hakken met een beiteltje. En als laatste stap het groefje uitvlakken met het grondschaafje.

Groet,
Joseph
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Zo heb ik het bij mijn laatste kistje ook gedaan. Bij gebrek aan een grondschaaf, heb ik er eentje geïmproviseerd door een beitel schuin door een stuk hout te steken (zoals hierboven ook al geopperd was). Wel een beetje een gedoe, maar het werkte wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.