Gezocht: stalen reischaaf (jointer plane) en shoulder plane

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Dag allen,

nu ik zo langzamerhand het schaven onder de knie begin te krijgen ben ik op zoek naar een aanvulling op mijn 'verzameling'. Ik heb erg veel plezier van een Stanley 3, Record 4, een Peaktool 5, maar vooral van mijn kleine Record neusschaafje. Ik merk echter dat ik nog twee schaven mis:
  1. shoulder plane (geen idee hoe we dat in het nederlands noemen), vooral voor het fijn afwerken van pennen en schouders. dat gaat op zich ook aardig met mn neusschaaf, maar die is daar eigenlijk net te kort voor; dus ik zoek meer iets in de zin van een Veritas medium shoulder plane, maar die zijn al tijden niet leverbaar
  2. reischaaf/jointer plane. Momenteel bouw ik een werkbank (eigen ontwerp gebaseerd op Roubo split workbench), waarvoor ik aan het rondkijken ben naar een wat langere schaaf om het blad straks te kunnen vlakken. Nu heb ik twee oude reischaven, maar die zijn vrij onbruikbaar (en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik daar mee moet werken :p), dus ben ik op zoek naar een betaalbare jointer plane.
Door Corona is er weinig materiaal te krijgen, veel winkels zijn uitverkocht. Op MP komt nog wel eens iets voorbij, maar altijd voor de hoofdprijs (zonder garantie, maar met gebreken). Vandaar dat ik de stoute schoenen maar eens aantrek om te zien of er iemand op het forum wellicht over een schaaf beschikt die vooral stof verzamelt.

Op dit moment zoek ik vooral naar een jointer plane, maar sta open voor de shoulder plane.

Mike
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Mike, om eerlijk te zeggen vind ik het niet zo nuttig om een langere schaaf te hebben dan een nr.5. Zelfs voor grote oppervlaktes gebruik ik toch een nr.5 en controleer regelmatig eens met een lange rei. Ik heb nog een nr.6 gehad, maar die heb ik al terug verkocht. Misschien niet het antwoord dat je wil horen, als je al je zinnen gezet had op nieuw gereedschap. We kennen het allemaal wel, de rush van de zoektocht en dan spannend afwachten tot de pakjesdienst levert 😊
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dag allen,

nu ik zo langzamerhand het schaven onder de knie begin te krijgen ben ik op zoek naar een aanvulling op mijn 'verzameling'. Ik heb erg veel plezier van een Stanley 3, Record 4, een Peaktool 5, maar vooral van mijn kleine Record neusschaafje. Ik merk echter dat ik nog twee schaven mis:
  1. shoulder plane (geen idee hoe we dat in het nederlands noemen), vooral voor het fijn afwerken van pennen en schouders. dat gaat op zich ook aardig met mn neusschaaf, maar die is daar eigenlijk net te kort voor; dus ik zoek meer iets in de zin van een Veritas medium shoulder plane, maar die zijn al tijden niet leverbaar
  2. reischaaf/jointer plane. Momenteel bouw ik een werkbank (eigen ontwerp gebaseerd op Roubo split workbench), waarvoor ik aan het rondkijken ben naar een wat langere schaaf om het blad straks te kunnen vlakken. Nu heb ik twee oude reischaven, maar die zijn vrij onbruikbaar (en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik daar mee moet werken :p), dus ben ik op zoek naar een betaalbare jointer plane.
Door Corona is er weinig materiaal te krijgen, veel winkels zijn uitverkocht. Op MP komt nog wel eens iets voorbij, maar altijd voor de hoofdprijs (zonder garantie, maar met gebreken). Vandaar dat ik de stoute schoenen maar eens aantrek om te zien of er iemand op het forum wellicht over een schaaf beschikt die vooral stof verzamelt.

Op dit moment zoek ik vooral naar een jointer plane, maar sta open voor de shoulder plane.

Mike
Mike dat je de vertaling moeilijk kan vinden begrijp ik. We mogen best trots zijn op onze eigen taal.
Je kunt de vertaling van deze woorden prima vinden op ons forum.
Succes.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Nou, ik vind een no7 een heel fijn ding om lange stukken netjes recht te maken. Eerder had ik voor weinagh op marktplaats een houten lange schaaf gekocht, werkt ook heel fijn hoor. Weinig wrijving, en niet zwaar, maar tunen kost iets meer moeite.
Als je een 7 koopt, goed opletten dat ie niet te vaak van de werkbank is gevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blue

AudioMonk

Nieuw lid
23 jul 2019
15
3
Ik koop mijn schaven aan mooie prijzen op ebay.co.uk
Ondertussen heb ik al een aardige collectie in uitmuntende staat en voordelige prijzen.
Ook zijn er in de UK tal van winkels die NOS leveren aan scherpe prijzen, en dan heb je nog een degelijk gebouwde schaaf.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zag vandaag toevallig deze Stanley 78 op Marktplaats:
Deze kan goed dienst doen als boorschaaf. Met geleiders erbij is het ook een sponningschaaf. Die mankeren hier helaas, dus er kan wel nog iets van de prijs af vermoed ik ;) Of je zoekt natuurlijk een compleet exemplaar, dan heb je ineens ook een sponningschaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.